Belevenissen van de Nederlanders

90

Zoals beloofd ook vandaag weer een stuk met de belevenissen van de Nederlandse jongens in de 125 cc en 250 cc GP-klassen.

Gert-Jan Kok







ÒIk ben niet helemaal tevreden. De kwalificatie is normaal gesproken wel gelukt maar ik wil toch graag wat dichter bij Hugo en Joey zitten. Het gat met Hugo is nu 2 volle seconden en dat is teveel. We hebben de ronden uitvoerig geanalyseerd en ik weet dat ik teveel verlies bij het uitkomen van de bochten. Met name bij het uitkomen van de Strubben verlies ik erg veel. De bochtensnelheid is wel goed maar het gas moet er gewoon eerder op. Morgen proberen we een ander type achterband. Die band is breder en hoger en wordt door Dunlop alleen in de GPÕs geleverd. Er wordt hier echt ongelooflijk hard gereden. Vergeleken bij dit is het ONK een kleuterklasje. Ik leer hier echter ontzettend veel en dat is waar het om te doen is.Ó

Raymond Schouten

ÒIk ben wel tevreden. Ik had uiteraard liever nog wat hoger gestaan maar zolang ik binnen de top 20 sta vind ik het wel ok. We hadden in het begin wat problemen met stuiteren maar nadat de vering was aangepast was dat opgelost. De motor loopt verder goed en het gaat allemaal redelijk makkelijk. Ik werd op het laatst nog iets opgehouden in een snelle ronde waardoor de 2.14 ronde niet meer lukte. Al met al morgen deze positie minimaal zien vast te houden.Ó

Joey Litjens

ÒIk ben best tevreden. Ik heb de hele training alleen gereden en dat was een beetje jammer. Het ging echter goed en ook best wel gemakkelijk en ik kijk echt uit naar morgen. Er wordt hier verschrikkelijk hard gereden en het is natuurlijk nog maar mijn eerste Grand Prix. Ik vind het jammer dat er geen afstandsborden voor de bochten staan want dat maakt het bepalen van een rempunt ontzettend moeilijk. Ik leer echter ontzettend veel en het is fantastisch om hier tussen te kunnen en mogen rijden. De soms best wel stevige manier van rijden spreekt me wel aan. Ik houd wel van een beetje pittige duels.Ó

Hugo van den Berg

ÒHet ging wel lekker vandaag. Ik had het gevoel dat ik de zuidlus langzamer reed dan tijdens het EK en ONK. Ik heb net de data bekeken en dat blijkt dus absoluut niet het geval te zijn. Ik laat nog veel liggen in de Madijk en De Strubben. Ik ga er morgen aan werken om daar beter doorheen te komen. Morgen gebruiken we ook weer die speciale GP-achterband van Dunlop. Ik ga er vanuit dat ik met die band nog wel een stukje van mijn tijd kan afhalen. Verder kijk ik er naar uit om het gevecht met Joey aan te gaan. Hij staat net voor me en morgen wil ik dat andersom hebben.Ó

Mark van Kreij

ÒIk ben natuurlijk aardig teleurgesteld. We hebben gewoon veel pech gehad vandaag. Vanmorgen liep mijn cylinder kapot. Dat hebben we opgelost met een andere cylinder. Deze levert echter net iets minder vermogen. Op zich niet zoÕn probleem, ware het niet dat we de versnellingsbak op die kapot gelopen cylinder hadden affgesteld. Met een iets mindere cylinder kreeg ik het probleem dat de 4e, 5e en 6e versnelling te lang waren waardoor de motor net het vermogen miste om goed op toeren te komen. We gaan nu voor morgen terug naar de standaard versnellingsbak en dan ben ik er van overtuigd dat ik me morgen ga kwalificeren.Ó

Hans Smees

“Ik ben echt teleurgesteld. De motor loopt gewoon niet goed. Normaal trekt de motor makkelijk door tot 13500 toeren en nu valt hij helemaal dood bij 12500 en moet ik schakelen. Dat maakt dat je nergens meer goed uitkomt. De afstelling deugt dan in ŽŽn klap voor geen meter meer. Ik reed vanmorgen op mijn gemak 2.12.5 met een achterband waarmee ik ook de laatste ONK wedstrijd al had gereden. Als je dan vanmiddag niet verder komt dan 2.13 dan ben je niet tevreden. Gelukkig rijdt Gert Pieper met deze motor ook het EK 250 zodat we nog wat kunnen uitproberen waaronder een andere uitlaat. Helpt dat niet dan gaat vanavond het hele blok nog uit elkaar. Als de motor goed is moet ik makkelijk een 2.10 kunnen rijden.Ó

Randy Gevers

ÒIk ben een tevreden mens. De kwalificatie is voor mijn gevoel binnen en dat geeft een rustig gevoel. De druk is er af en we gaan morgen proberen om nog wat van de tijd af te rijden. De motor stond hoog in de toeren iets te arm afgesteld. Hij krijgt dan iets te weinig brandstof en daardoor verlies je vermogen. Met dit weer luistert de afstelling van een Aprilia bijzonder nauw. We veranderen dat wat voor morgen en dan hoop ik er morgen nog een seconde te kunnen afrijden.Ó

Mike Velthuizen

ÒIk heb problemen te over maar ik blijf er in geloven. De afstelling van de voorvering is totaal niet goed. Ben daardoor vandaag 2 keer gevallen en dat is ook al niet goed voor het zelfvertrouwen. Het team werkt keihard om de problemen op te lossen en als dat lukt heb ik de overtuiging dat ik me morgen kan kwalificeren en zaterdag mijn gedroomde 18 ererondjes kan rijden.Ó

Jan Roelofs

ÒEen dag vol frustratie gehad vandaag. Wilde vanmorgen wegrijden bij de tent en gelijk ging de motor stuk. Kostte een minuut of 10 en vervolgens tijdens mijn 1ste rondje weer problemen. Kostte nog eens 10 minuten. Vanmiddag hadden we een probleem met een loszittende klem. De motor verloor hierdoor wat vloeistof en werd iets te warm waardoor het vermogen afneemt. Daarnaast hebben we de versnellingsbak nog niet helemaal goed waardoor ik in met name De Strubben bijvoorbeeld zowat een seconde verlies op de Kurz YamahaÕs. Dat passen we nu aan en dan ben ik er van overtuigd dat ik de kwalificatie ga halen.Ó

Tekst: Tiny Kolsters; [email protected]
Foto: Eliberto van den Belt