Bikers Days, fun, fun en nog eens fun

235

Direct aansluitend aan de MotoGP IRTA test aldaar, was op maandag en dinsdag het circuit de Catalunya speelterrein voor een groot aantal hobbyisten en rijders uit diverse nationale kampioenschappen.

Rafa‘l Sinke, komend seizoen, samen met Paul Mooijman, rijdend voor het nieuwe Nederstaete Racing Team van eigenaar, Martin Hoogenraad, was ŽŽn van de diverse aanwezige Nederlandse coureurs







Van heinde en verre kwamen de deelnemers aan deze 2 circuitdagen. Spanjaarden, Duitsers, Engelsen, Schotten, Fransen, Belgen en Nederlanders, om maar eens een aantal nationaliteiten te noemen, deelden gedurende deze 2 dagen broederlijk het circuit, pitboxen en wat dies meer zij.

Hoofddoel van al deze mannen, jochies en een enkele dame was niet meer of minder dan kilometers maken op de prachtige GP baan nabij Barcelona. Uiteraard hadden die te maken kilometers voor de individuele rijders, links en rechts, wel wat verschillende doelen.

Naast een groot aantal pure liefhebbers van het circuitrijden waren er ook veel rijders die hun opwachting maken in diverse nationale kampioenschappen. Zij kwamen dus vooral om te trainen, zaken te testen en te werken aan de voorbereiding voor het rap naderende seizoen.

Onder beide groepen deelnemers ook diverse Nederlanders. Mijn aandacht ging, uiteraard, het meest uit naar de ONK en EK rijders uit ons, op dit moment koude, kikkerlandje.

De organisatie van deze circuitdagen was in perfecte handen van het inmiddels, op dat gebied, zeer ervaren Belgische bedrijf, Bikers Days. De maandagochtend begon om 8.30 uur met een verplichte rijderbriefing. Het rijden zou starten vanaf 9.00 uur maar de start werd een uurtje uitgesteld vanwege de bittere koude op dat moment. De temperatuur lag maar een enkele graad boven nul en de baan was op sommige plekken nog enigszins ijzig. Vanaf 10 uur ging het dan toch los. De totale bups rijders was middels startnummers ingedeeld in 2 groepen, een “langzamere” groep en een “snellere” groep (indeling naar eigen opgave). Voor Bikers Days was het de eerste keer dat men deze “voorjaarstraining” in Spanje organiseerde en men had een keurig groepsprogramma in elkaar gedraaid met sessies van 20 minuten. Uiteindelijk is het oorspronkelijke programma radicaal omgegooid en werd er, na een groepsprogramma in de morgen, ‘s-middags vrij baan gegeven, in de vorm van 2 uur vrij rijden voor de langzamere groep en 2,5 uur vrij rijden voor de snellere groep. Op dinsdag werd het middagprogramma omgedraaid zodat voor iedereen even veel tijd beschikbaar was. Tijdens de sessies werden, om veiligheidsredenen, niet meer dan 45 rijders tegelijk in de baan toegelaten wat in het begin soms leidde tot wachttijden vooral door de aanwezige adrenaline die er voor zorgde dat iedereen direct de baan op wilde. Dat probleempje loste zich echter zeer snel op en gedurende de dag zag je de wachttijden verdwijnen en kon men naar hartelust rijden. Uiteindelijk werd er nauwelijks nog gekeken naar de groepsindeling en kon men eigenlijk de baan op wanneer men dat wilde. De conclusie van de organisatie en de rijders over het programma was in elk geval uitermate positief.

Op de maandagmorgen vallen tussen de, nog, prachtig blinkende motoren een 4-tal bijzonder smerige exemplaren op die vervolgens ook nog blijken te beschikken over Nederlandse kentekenplaten. Het hoe en wat is snel duidelijk. Een testteam van Motor Magazine was, onder leiding van Randy van de Wal, met 4 Japanse SS600 fietsen, vanuit Nederland, afgereisd naar Barcelona voor een vergelijkingstest. Dat het weer onderweg bar en boos was geweest is de machines duidelijk aan te zien. In ŽŽn van de volgende nummers van het blad zal er ongetwijfeld een uitgebreid verslag van deze test te lezen zijn. Journalist zijn van een motorblad een wereldbaan??? De meeste dagen van het jaar misschien wel maar voor wat betreft het afgelopen weekend kan ik het me absoluut niet voorstellen.

De Nederlandse kolonie wegracecoureurs was aanzienlijk te noemen. Roy Pouw, Gert-Jan Kok, Henk de Ruijter, Mark van Daalen, Hugo van den Berg (allen 125 cc), Randy Gevers, Bram Appelo (beiden 250 cc), Jurjen Uiterdijk, Joan Veijer, Julian Lier, Rik Lenters (SS600) Twan van Poppel, Roy ten Napel (Stock 600), Paul Mooijman en Rafa‘l Sinke (SBK) maakten de afgelopen twee dagen de nodige kilometers op het Barcelonese asfalt. Daarnaast waren er nog 2 Nederlandse teams aanwezig die komend seizoen met een buitenlandse rijder aan de start zullen verschijnen, te weten, het Yamaha Racing Support team van Torleif Hartelman en Herman Goulooze met de Finse rijder, Vesa Kallio (idd broer van Mika Kallio) en het Abbink Metaal racing team van eigenaar, Jan Abbink, met als rijder het jonge Duitse talent, Georg Fršhlich die in het IDM 125 cc aan de start zal verschijnen.

Het weer was op beide dagen, de koude ochtenden een beetje daargelaten, goed te noemen en de lol was eigenlijk aan iedereen af te zien. De 125 cc rijders stoeiden naar harte lust met de dikke SBK’s en andersom. Op het rechte eind fluiten de 600’s en 1000’s de 125jes voorbij maar op het bochtige gedeelte achterop is het precies andersom. Natuurlijk zit men links en rechts elkaar wel eens in de weg maar dat mag de pret niet drukken. Kortom, erg veel glunderende gezichten, na 2 dagen intensief rijden, onder een perfecte organisatie.

Het grootste gedeelte van de rijders is inmiddels onderweg naar, of al aangekomen op, het circuit van Valencia waar voor donderdag en vrijdag opnieuw twee circuitdagen op het programma staan. Een intensief weekje dus waarna de heren een heel eind klaar zullen zijn voor de start van het raceseizoen. Zoals inmiddels bekend is de start voor Hugo van den Berg op 26 maart met de GP van Spanje op het circuit van Jerez. Voor de meeste anderen zal, het ONK van 2 april, op het vernieuwde circuit van Assen, of het EK op diezelfde datum in het Italiaanse Vallelunga, de eerste wedstrijd van het seizoen betekenen.

Wilt u iets dergelijks zelf ook eens meemaken neem dan eens een kijkje op de site van Bikers Days (www.bikersdays.com). Uiteraard is Bikers Days niet de enige speler op de organisatiemarkt van circuitdagen. In Nederland zijn onder de liefhebbers van dergelijke dagen oa CRT (www.crt.nl) en Motorsport Lifestyle (www.motorsportlifestyle.nl) een begrip. Het laatste bedrijf is dan ook nauw betrokken bij de organisatie van de Racesport.nl Circuit Adventure 2006, op 27 april as, op het nieuwe circuit van Assen. Middels de banner bovenaan de hoofdpagina kunt u meer informatie vinden over deze dag en uiteraard ook inschrijven.

U bent van harte welkom.

Tekst + Foto: Tiny Kolsters; [email protected]