Sven Blusch, hoofd van BMW Motorrad Motorsport, sprak vrijdag tijdens het WorldSBK-weekend op Donington Park openhartig over de ambities van BMW voor het resterende deel van het 2025 én de rijdersbezetting voor 2026. Met Toprak Razgatlioglu op titelkoers én op weg naar MotoGP in 2026, én een Michael van der Mark zonder contract zijn het drukke en hectische tijden voor het management van het Duitse fabrieksteam.
Met een achterstand van slechts negen punten op WK-leider Nicolo Bulega lijkt BMW zich stevig terug in de titelstrijd te hebben geknokt. De technische aanpassingen aan de M1000 RR – met name rondom grip achteraan bij warme temperaturen – lijken hun vruchten af te werpen.
Sven Blusch: “Ik denk dat we terug zijn in het kampioenschap. We willen hier in Donington echt scoren. De temperaturen speelden ons parten, maar dat hebben we inmiddels beter onder controle.”
Toprak Razgatlioglu is de man in vorm en kan dit weekend op Donington zijn tiende zege op het Britse circuit boeken, waarmee hij Tom Sykes zou onttronen als succesvolste WorldSBK-coureur op het Britse asfalt. Tegelijkertijd wordt dit zijn laatste optreden op Donington in BMW-kleuren: in 2026 maakt hij de overstap naar het Pramac Yamaha MotoGP-team.
De zoektocht naar een nieuwe BMW-coureur is in volle gang, met grote belangstelling vanuit zowel de MotoGP- als Moto2-paddock. Namen als Jonathan Rea en Andrea Iannone zingen al enige tijd rond – beiden zouden hun diensten aangeboden hebben – maar ook namen als Brad Binder, Aron Canet en Barry Baltus circuleren al enige tijd in de MotoGP paddock, maar Blusch houdt vooralsnog de kaarten stevig tegen de borst.
“We kijken rond, zowel in WorldSBK als MotoGP. We hebben tijdens de Dutch TT in Assen al met een aantal managers gesproken. We overwegen ervaren MotoGP-rijders, maar ook jonge Moto2-talenten die misschien net niet de stap naar MotoGP maken, maar wel het niveau van WorldSBK erkennen. Toprak’s overstap toont dat WorldSBK een sterk kampioenschap is,” aldus Blusch.
Michael van der Mark
Michael van der Mark rijdt zijn vijfde seizoen bij BMW en behaalde in die periode vijf podiums en twee zeges. Toch is de Nederlander nog zonder contract voor 2026. Het huidige seizoen verloopt moeizaam en ondanks zijn ervaring is zijn toekomst bij het Duitse team onzeker.
Blusch blijft echter voorzichtig als de naam van Van der Mark ter sprake komt: “We zijn constant in gesprek met andere rijders, maar ook met Mikey. We kunnen daar nu nog geen duidelijkheid over geven.”
Dat BMW nog geen duidelijkheid kan & wil geven houdt verband met interne zaken binnen de Duitse auto- en motorenfabrikant. Zodra intern alle lichten op groen staan, de budgetten voor komend seizoen rond zijn zal er snel duidelijkheid komen aangaande de rijdersbezetting binnen zowel het WorldSBK – maar ook FIM EWC team van BMW Motorrad. Zo werken dergelijke zaken nu eenmaal binnen een groot concern als BMW.
↓Tijdschema en volledige uitslagen Prosecco DOC UK Round↓
Handige links Prosecco DOC UK Round:
Volledige tijdschema en uitslagen
Waar te volgen op TV
NIEUW | MotoGP- en WorldSBK ticketshop
Fotoverslag
Vrijwillige bijdrage Racesport.nl
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer: NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’