BMW Motorrad Motorsport heeft dinsdag in Milaan haar WorldSBK plannen voor 2019 officieel bekend gemaakt. Met een compleet nieuwe BMW S 1000 RR, een samenwerking met Shaun Muir Racing en een bekend rijderduo in naam van Tom Sykes en Markus Reiterberger schakelt de Duitse motorfabrikant duidelijk een tandje bij in het op productiemachines gebaseerde wereldkampioenschap.

Het komende seizoen 2019 zal BMW Motorrad Motorsport aan de start verschijnen in het FIM Superbike World Championship (WorldSBK) met deze week in Milaan gepresenteerde nieuwe BMW S 1000 RR. Dit zal gebeuren in samenwerking met Shaun Muir Racing. Het Britse team onder leiding van Shaun Muir zal verschijnen als officieel BMW Motorrad WorldSBK Team.

Als rijdersduo zijn 2013 Superbike World Champion Tom Sykes en de regerend Europees Superstock 1000 Champion en drievoudig IDM kampioen Markus Reiterberger aangetrokken.

De samenwerking met Shaun Muir Racing betekend dat BMW Motorrad Motorsport haar betrokkenheid als fabriek in het WorldSBK aanzienlijk zal vergroten en flink zal uitbreiden vergeleken met de afgelopen jaren. Als gevolg van deze grotere betrokkenheid zal er binnen BMW Motorrad een structuuraanpassing plaatsvinden. De Nederlander Marc Bongers, voorheen technisch directeur bij BMW Motorrad Motorsport, wordt BMW Motorrad Motorsport Director en rapporteert rechtstreeks aan het hoofd van BMW Motorrad, Dr. Markus Schramm.

Daarnaast zullen BMW Motorrad Motorsport en BMW Group Motorsport intern veel meer samen gaan werken. Het doel is om competenties uit de auto- en motorsport te bundelen, met name op het gebied van commerciële en logistieke onderwerpen.

Binnen de samenwerking met Shaun Muir Racing in WorldSBK zal BMW Motorrad Motorsport verantwoordelijk zijn voor de ontwikkeling van motor, elektronica, chassis en aerodynamica. Alle andere activiteiten vallen onder de verantwoordelijkheid van Shaun Muir Racing.

Het BMW Motorrad WorldSBK Team heeft gekozen voor een sterk rijdersduo, een combinatie van veel ervaring en talent. Tom Sykes neemt sinds 2008 deel aan de WorldSBK en werd in 2013 tot Superbike-wereldkampioen gekroond. De 33-jarige Brit heeft 34 overwinningen en in totaal 108 podiumplaatsen behaald. Ook zijn prestaties in de (Superpole) kwalificatie waren indrukwekkend: Zo heeft Sykes heeft 48 poles achter zijn naam staan.

Zijn nieuwe teamgenoot Markus Reiterberger onderhoudt al lang een nauwe relatie met BMW Motorrad Motorsport. “Reiti” begon zijn internationale carrière in 2011 bij BMW als coureur in de FIM Superstock 1000 Cup. Hij eiste zijn eerste twee IDM titels op in 2013 en 2015. In 2013 scoorde Reiterberger ook zijn eerste wereldkampioenschapspunten als gastrijder in de WorldSBK-race op de Nürburgring (GER). In 2016 voltooide hij zijn eerste volledige WorldSBK-seizoen en zorgde voor opschudding met een vijfde plaats in Thailand. In 2017 besloot Reiterberger terug te keren naar de IDM en verzekerde zich daar van zijn derde titel. In het onlangs afgesloten seizoen 2018 werd de 24-jarige BMW-rijder gekroond tot Europees kampioen in het FIM Superstock 1000 Europees kampioenschap.

Marc Bongers, BMW Motorrad Motorsport Director: “We gaan als BMW Motorrad naar een hogere versnelling in het Superbike-wereldkampioenschap. Naast de ontwikkeling van de kerncomponenten, motor en elektronica, zijn we vanaf nu ook verantwoordelijk voor de ontwikkeling van het chassis en de aerodynamica. Op beide gebieden was de ontwikkeling voorheen voorbehouden aan onze klantenteams. We kijken er erg naar uit om samen te werken met Shaun Muir en zijn team. We moeten realistisch blijven bij het vaststellen van onze doelstellingen voor het seizoen 2019. De BMW S 1000 RR is een gloednieuwe motor en er is maar weinig tijd beschikbaar voor ontwikkeling. Dit betekent dat ons eerste seizoen in de eerste plaats zal gaan over het verder doorontwikkelen van de motor.”

Shaun Muir, BMW Motorrad WorldSBK teameigenaar: “Dit is een zeer spannend project voor SMR om bij betrokken te zijn. Het is heel duidelijk, de focus en toewijding van alle betrokkenen is dat we met de nieuwe BMW S 1000 RR zeer snel concurrerend willen zijn. We weten echter dat deze RR een gloednieuwe fiets is en dat we stap voor stap te werk moeten gaan, maar we werken er allemaal hard aan om dit project tot een succes te maken. De beslissing om oud-wereldkampioen Tom Sykes en huidig Europees kampioen Superstock Markus Reiterberger aan te trekken, weerspiegelt de ambitie van het BMW Motorrad WorldSBK Team om vooraan in het Superbike-wereldkampioenschap mee te willen doen. Tom sluit zich volledig gefocust en vol enthousiasme aan bij het team, klaar voor dit nieuwe hoofdstuk in zijn al roemruchte racecarrière. Markus keert terug naar de WorldSBK als Superstock kampioen, met een enorme kennis van de BMW Motorrad machines. Het SMR team en het BMW Motorrad Motorsport ontwikkelingsteam werken hard samen met de voorbereiding en ontwikkeling van de nieuwe Superbike. We zijn in het stadium waarin beide rijders de komende weken hun eerste test zullen afwerken, voordat ze in januari en februari verder gaan testen alvorens ze vertrekken naar Phillip Island, Australië voor de eerste WorldSBK ronde van 2019.”

Tom Sykes: “Ik ben erg enthousiast om deel uit te maken van het nieuwe BMW project in het WorldSBK kampioenschap. Ik geloof dat het partnership tussen BMW en Shaun Muir Racing een uitstekende kans is en ik begrijp dat we allemaal dezelfde doelen delen van waar we willen zijn. Ik kijk uit naar de eerste pre-season test, waar ik mijn eerste voorproefje van de nieuwe BMW S 1000 RR zal krijgen en mijn nieuwe uitdaging en avontuur zullen beginnen.”

Markus Reiterberger: “Ik ben dolblij dat ik de kans krijg om terug te keren naar de WorldSBK. Ik ben ook erg blij om bij de BMW familie te blijven en deel te nemen aan de wedstrijden met een goed en ervaren team. Ik ben daarnaast ook blij om met mijn nieuwe teamgenoot Tom Sykes samen te mogen gaan werken. Ik heb enorm veel respect voor hem; hij was al eens wereldkampioen en is nog steeds één van de allerbeste. Het is fantastisch om hem als teamgenoot te hebben. Ik kan nog veel van hem leren en ik hoop dat we samen kunnen werken om het ‘propeller’-merk weer naar voren te brengen. We moeten echter oppassen dat we onze verwachtingen niet te hooggespannen zijn. We hebben een nieuwe motor en we zitten in een nieuw team. We moeten ons de komende tijd constant zien te verbeteren en ervoor te zorgen dat we ons goed voorbereidt zijn voor de start van het seizoen. Dat is onze taak en als we allemaal goed samenwerken, zullen we succesvol zijn. Ik kijk echt uit naar deze nieuwe uitdaging en ik ben erg optimistisch gestemd. Dank aan iedereen die mij heeft gesteund en mij deze nieuwe kans in de WorldSBK heeft gegeven.”