Zaterdagmiddag 21 september om klokslag 15.00 uur gaat het nieuwe FIM EWC seizoen van start met de zogenaamde Bol d’Or. De 24 uur race op het Zuid-Franse circuit Paul Ricard kent een rijke historie. Het Oostenrijkse YART team pakte op vrijdagmiddag de eerste vijf punten van dit nieuwe seizoen door de pole voor zich op te eisen.

Enkele jaren geleden heeft Eurosport dit World Endurance Championship omarmd. Op dat moment is ook besloten om het seizoen te laten lopen van september tot en met juli. Eurosport wilde het kampioenschap ook uitbreiden met in elk geval een race in de winterperiode en dat is voor dit seizoen gelukt met de 8 uren van Sepang die op 14 december verreden zal worden.

Met inmiddels zes Nederlandse deelnemers, een compleet Belgisch team en een BMW fabrieksteam onder leiding van zuiderbuur Werner Daemen wordt het kampioenschap ook voor de “lage landen” steeds interessanter om te volgen.

De eerste pole van dit nieuwe seizoen ging naar het Yamaha Austria Racing Team (YART) met Loris Baz, Niccolò Canepa en Marvin Fritz als rijders. Met een gemiddelde tijd van 1’53.701 was het trio ruim een halve seconde sneller dan de regerend wereldkampioenen Webike SRC Kawasaki France met Jeremy Guarnoni, Erwan Nigon en David Checa in de gelederen. Het FCC TSR Honda France team (Josh Hook, Freddy Foray en Mike di Meglio) pakte de derde startpositie voor het compleet nieuwbakken BMW Motorrad World Endurance Team (Ilya Mikhalchik, Julian Puffe en Kenny Foray) van teammanager Werner Daemen. De kleine Belg kreeg net voor de zomer te horen dat hij, met fabrieksondersteuning, een Endurance team kon opzetten en de gepokt en gemazelde Daemen heeft dat met verve gedaan. De vraag gaat uiteraard zijn of het team de zaken al dermate voor elkaar heeft dat zij het ook over 24 uur kunnen laten zien maar Daemen kennende kan het team zomaar de grote verrassing worden van deze Bol d’Or.

Zoals gezegd kent deze 83e Bol d’Or 6 Nederlandse deelnemers en ook een volledig Belgisch team. Het Mototech EWC Team staat onder leiding van David Drieghe en komt aan de start met Gregory Fastré, Vincent Lonbois en Loris Cresson. Het trio trainde zich op de Yamaha naar een 24e startpositie van in totaal 56 deelnemende teams. In de EWC klasse betekent dat een 17e startpositie.

Vanuit Nederlands oogpunt gaat de beste startpositie naar het VRD IGOL Pierret Experiences team met naast Florian Alt en Florian Marino ook Ricardo Brink in de gelederen. Het team trainde zich in de beide kwalificatietrainingen naar de 12e startpositie overall. Brink begon de week nog als reserverijder maar afgelopen dinsdag ging vaste rijder Xavier Simeon tijdens vrije trainingen hard onderuit en blesseerde zich daarbij dusdanig dat hij dit weekend niet inzetbaar is. Brink schoof daardoor automatisch door naar de vaste teamopstelling. Brink gaf aan zich elke sessie beter te voelen op de motor al werd hij op donderdagavond nog wel even van de motor gereden door een teamgenoot van een andere Nederlandse rijder. Het team had hoger kunnen staan in de startopstelling maar koos er voor om Ricardo met een oude band uit te sturen in de tweede kwalificatie om hem kilometers te laten maken en te zorgen dat hij ervaring opdeed in het rijden met een oudere band. In de wedstrijd komt dit simpelweg ook regelmatig voor. Brink komt met zijn team uit in de EWC klasse waarin het reglement behoorlijk open is. Het team neemt daarin de 10e startpositie voor haar rekening.

Het Nederlandse contingent kent in principe twee echt vaste rijders voor het hele seizoen. Nigel Walraven is één van die twee rijders. De regerend OW Cup kampioen werd halverwege het vorige seizoen toegevoegd als vaste rijder aan het Zwitserse Bolliger Kawasaki team en komt ook dit seizoen voor dit EWC team uit. Het team kent echter een ongelukkige start van het seizoen want tijdens de eerste kwalificatietraining op donderdagmiddag kwam Roman Stamm zwaar ten val. De Zwitser reed op het rechte eind achterop het circuit, de zogenaamde Mistral Straight, vol achterop een andere rijder die onverwacht het gas dichtdraaide. De motor liep daarbij zeer zware schade op en Stamm raakte daarbij zodanig geblesseerd dat hij heeft moeten besluiten de race aan zich voorbij te laten gaan. Het team kwalificeerde zich nog wel als 15e overall en als 12e in de EWC klasse. Inmiddels is bekend geworden dat de Duitser Jan Bühn zaterdagmiddag aan de start zal staan als vervanger van Stamm.

De tweede Nederlander die normaal gesproken het hele seizoen gaat rijden is Pepijn Bijsterbosch. De Heerdenaar sloot halverwege het vorige seizoen aan bij het GERT56 BMW team. De samenwerking beviel dusdanig goed dat Bijsterbosch, normaal actief in het IDM, ook voor dit seizoen werd vastgelegd door het team. Samen met Stefan Kerschbaumer en de uiterst snelle en sympathieke Duitse Lucy Glöckner trainde Bijsterbosch zich op de Stockklasse BMW naar de 16e starpositie overall. In die zogenaamde Superstock klasse bezet het team daarmee de vierde startpositie.

In diezelfde Superstock klasse komt ook de volgende Nederlandse deelnemer uit. Wayne Tessels doet dit voor het RAC41 Honda team waarmee hij eerder dit jaar ook al de 24 uur van Le Mans afwerkte. Samen met Guillaume Antiga en Maxime Bonnot trainde Tessels zich naar de 29 plaats overall en de tiende plaats in de Superstock klasse.

Op de 37e plaats overall en de 21e plaats in het EWC klassement vinden we de exoot in het EWC. Door een reglementswijziging rondom de maximum winkelkosten van een deelnemende machine is het dit seizoen mogelijk om uit te komen op een Ducati V4 Panigale. De eer voor het debuut met deze motor gaat naar het Duitse Hertrampf Racing Team dat met coureurs Marco Nekvasil, Arnaud Friedrich en Bobby Bos de uitdaging aangaat. Het team kende gedurende de trainingen de nodige problemen maar Bos is vol goede moed dat ze zich tijdens de wedstrijd op een goede manier kunnen laten zien.

Last but zeker not least in dit verslag is een snelle Nederlandse dame in de persoon van Jolanda van Westrenen. Met Melissa Paris en Melodie Coignard vormt zij het Girls Racing Team wat op een Yamaha R1 uitkomt in de Superstock klasse. Het team kende ook de nodige problemen tijdens de training en moest mede daardoor genoegen nemen met een 52e startpositie overall en een 25e starpositie in de Superstockklasse. De dames zijn al enkele jaren een geziene verschijning bij de Bol d’Or en de 24 uur van Le Mans. Hopelijk kunnen zij in de race nog een aantal stappen voorwaarts maken.

Na een warm-up training op zaterdagochtend om 11.30 uur  start de 83e Bol d’Or zaterdagmiddag 21 september om klokslag 15.00 uur. Precies 24 uur later zal de finishvlag van deze uitputtingsslag vallen.

Handige links 2019 editie Bol d’Or:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV 
Fotoverslag

Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App