Brad Binder sloot de eerste dag van de Catalaanse Grand Prix op het Circuit de Barcelona-Catalunya als derde af. De weersomstandigheden in combinatie met het circuit zorgden ervoor dat het lastig was voor de Zuid-Afrikaan om zijn banden op de juiste temperatuur te krijgen.

Ondanks dat het pas zijn eerste bezoek was aan het Circuit de Barcelona-Catalunya op de MotoGP machine sloot Brad Binder de eerste dag van de Catalaanse Grand Prix af met een keurige derde tijd. Van FP1 naar FP2 maakte de Zuid-Afrikaan een sprong van maar liefst 2,3 seconden.

De combinatie van redelijk koele temperaturen, harde wind en het lage gripniveau dat het asfalt op het Circuit de Barcelona-Catalunya biedt zorgde ervoor dat het geen makkelijke uitdaging was voor Binder en zijn KTM RC16.

Brad Binder: “Vanochtend was het heel lastig voor ons. Ik had problemen met de achterband, ik kreeg deze niet op de juiste temperatuur. Wanneer dat het geval is dan voelt het net alsof je op ijs rijdt. Het is dan lastig om goed aan te remmen voor een bocht, je raakt de apex niet en je kunt de fiets dan ook niet goed oppakken om weer te accelereren. Dat was wel een beetje frustrerend en lastig, ook omdat ik wist dat we niet zomaar een nieuwe band konden monteren.

In de middag ging het vanaf de eerste run meteen een stuk beter. Wat betreft racesnelheid zijn we er nog niet helemaal maar ik ben blij dat ik in ieder geval over één ronde de snelheid al wel te pakken heb. Nu kan ik me morgen in ieder geval gaan richten op het tempo voor de race en hopelijk kunnen we goed kwalificeren.”

We hoorden van meerdere coureurs dat zij problemen hadden met de bandentemperatuur. Het probleem met de banden die de MotoGP coureurs gebruiken is dat je hard moet pushen om ze op temperatuur te krijgen, maar dat harde pushen moet dan wel gebeuren op nog (redelijk) koude banden waardoor de kans op een valpartij aanzienlijk is. We vroegen het aan Binder in zijn media debrief hoe hij dat vandaag had ervaren en hoe hij hiermee omging.

We hoorden van verschillende coureurs dat ze moeite hadden met het op temperatuur krijgen van de banden, in sommige gevallen koelden ze zelfs af. Hoe lastig is het om te moeten pushen in die eerste paar ronden als de banden nog niet helemaal op temperatuur zijn, maar wetende dat als je niet hard genoeg pusht dat ze de juiste temperatuur sowieso niet zullen bereiken? 

Brad Binder: “Volgens mij was dat precies het probleem dat ik vanochtend had. Ik had totaal geen grip waardoor ik geen vertrouwen had om te pushen. Als je dan niet hard genoeg pusht krijg je die temperatuur er nooit meer in. In ons programma stonden in de eerste sessie geen langere runs maar een aantal korte runs. Toen ik dan aan het eind van zo’n redelijk korte run was had ik de banden eindelijk op temperatuur, maar toen moest ik dan weer binnenkomen. Ik denk dat dat ons probleem was vanochtend.

Maar ook vanmiddag had ik nog problemen. Mijn eerste paar ronden waren best snel maar daarna kwam ik een keer buiten de baan terecht omdat ik bijna crashte. Ik bleef even wachten om weer terug te keren op de baan omdat het druk was. In dit korte moment waren de banden al dusdanig afgekoeld dat ik daarna het gevoel niet meer terug kon krijgen Ik heb nog een paar ronden gereden maar nadat ik een paar keer de voorkant verloor ben ik naar binnen gegaan. We hebben de setting iets aangepast waardoor ik meer temperatuur in de voorband kon krijgen, daarna ging het stukken beter.”

Zaterdagochtend om 09:55 uur komen de MotoGP coureurs weer in actie voor de derde vrije training op het Circuit de Barcelona-Catalunya. ’s Middags om 13:30 uur gaat de vierde vrije training van start met aansluitend beide kwalificatiesessies.

 

Handige links Gran Premi Monster Energy de Catalunya 2020:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag



Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u ons werk mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?
Word dan nu Racesport.nl supporter. Middels een vrijwillige bijdrage van minimaal € 15,00 mag u zich met recht een trouwe Racesport.nl supporter* noemen. Als Racesport.nl supporter ondersteunt u niet alleen het werk van de Racesport.nl redactie maar dingt u ook nog eens regelmatig mee naar fantastische prijzen. De acties hiervoor en uitslagen hiervan worden vanaf nu uitsluitend en exclusief middels een speciale Racesport.nl supporters nieuwsbrief gepubliceerd en bekend gemaakt.
Ook Racesport.nl supporter worden? Dat kan via de volgende betaallink:  ING – Betaalverzoek 

* Racesport.nl bezoekers betalen minimaal € 15,00 en zijn daarmee een seizoen lang als Racesport.nl supporter verbonden aan de site. In januari ontvangt u automatisch een e-mail met de vraag of u zich opnieuw voor een seizoen wilt aanmelden.
Bij betaling graag uw e-mailadres vermelden waarop u de nieuwsbrief wenst te ontvangen. Een e-mail sturen naar office@racesport.nl kan ook.

Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App