Breaking: FIM kondigt ingrijpende veiligheidsmaatregelen aan voor de wegracesport

9143
start-moto3-assen
Start Moto3 race - Dutch TT Assen 2021 | foto© motogp.com

Het FIM permanent bureau, bestaande uit de FIM en Dorna, hebben een aantal zeer belangrijke- en ingrijpende beslissingen genomen om de veiligheid tijdens de motorraces te verhogen. Dit nieuws is vrijdag tijdens de eerste dag van de Gran Premio Nolan del Made in Italy e dell’Emilia-Romagna wereldkundig gemaakt.

Het FIM Permanent Bureau werkt al vele jaren nauw samen met alle belanghebbenden bij weg- en circuitraces, waaronder de IRTA en de MSMA, om een zo veilig mogelijke sport te creëren. Hoewel alle partijen en fans zich ervan bewust zijn dat motorracen gevaarlijk is, streven alle instanties naar voortdurende verbetering en evolutie om de sport elke dag veiliger te maken en ervoor te zorgen dat de sport op wereldschaal blijft groeien.







Om op deze vooruitgang voort te bouwen, zullen nu op vier belangrijke gebieden aanvullende veiligheidsvoorschriften en -verbeteringen van kracht worden, die erop gericht zijn de risico’s van motorracen zoveel mogelijk verder te beperken. Het gaat om minimumleeftijdsgrenzen en minimumomvang van de inschrijvingslijsten voor elke reeks, naast projecten die worden ontwikkeld om de uitrusting van de rijders en de communicatie tussen rijders te verbeteren.

Minimum aantal inschrijvingen en leeftijdsgrenzen:
In de komende seizoenen zal het aantal deelnemers op de baan in elke serie worden beperkt zoals hieronder uiteengezet. Bovendien zullen nieuwe leeftijdsgrenzen voor elke klasse, serie of kampioenschap van kracht worden. Deze leeftijdsgrenzen zullen worden ingevoerd als onderdeel van een beleid dat wereldwijd zal worden uitgevoerd, waarbij de FIM zich ertoe verbindt ervoor te zorgen dat zij ook worden nageleefd door de nationale bonden en de continentale bonden, om een merkbaar verschil te maken voor de sport op elk niveau.

De verhoging van de minimumleeftijd voor elke categorie is een besluit dat is genomen om alle rijders die hun carrière beginnen of voortzetten een veiliger traject te bieden.

Bovendien zal de verhoging van de leeftijdsgrens voor bepaalde categorieën een grotere gelijkheid tussen de verschillende landen en continenten mogelijk maken, wat de toegankelijkheid zal helpen vergroten door het speelveld gelijk te maken en ervoor te zorgen dat elke rijder in staat is om vergelijkbare ervaring op te doen in verschillende categorieën over de hele wereld.

Vanaf 2022:
De Talent Cups, die worden georganiseerd en/of ondersteund door Dorna, zoals de Europese, Britse, Noordelijke en Aziatische Talent Cups, evenals de pre-Moto3 series, zullen de minimumleeftijd verhogen naar 13 jaar en er zullen maximaal 30 deelnemers op de grid verschijnen.

De minimumleeftijd voor deelnemers aan de Red Bull MotoGP Rookies Cup wordt verhoogd naar 14 jaar.

Voor het FIM Moto3 Junior World Championship binnen het FIM CEV Repsol wordt de minimumleeftijd verhoogd van 14 naar 15 jaar. Per race zijn maximaal 32 deelnemers toegestaan.

In de WorldSSP300-klasse van het FIM Superbike World Championship wordt de minimumleeftijd opgetrokken van 15 naar 16 jaar. Er mogen hier maximaal 32 rijders op de startgrid staan.

Voor het seizoen 2022 zal een uitzondering worden gemaakt voor rijders die in 2021 reeds in dezelfde klasse hebben deelgenomen, zodat zij kunnen blijven racen.

Voor 2023 en daarna wordt voorgesteld de leeftijdsgrenzen als volgt verder op te trekken:

Een minimumleeftijd van 14 jaar moet worden toegepast voor alle wedstrijden op alle circuits van het Grand Prix-type, met inbegrip van alle circuits die een homologatie van klasse A, B of C hebben of hebben gehad, waaronder de Asia, British, European en Northern Talent Cups zullen vallen.

De minimumleeftijd voor deelnemers binnen het MotoGP wereldkampioenschap
Binnen het MotoGP wereldkampioenschap wordt de minimum leeftijd verhoogd naar 18 jaar. Dit geldt ook voor de Moto3 en Moto2, waarvoor de leeftijdsgrens momenteel 16 jaar is.

De winnaar van het FIM Moto3 Junior World Championship en/of de Red Bull MotoGP Rookies Cup mag vanaf 17 jaar deelnemen aan de Moto3. Alleen voor het seizoen 2023 zal er ook een uitzondering worden gemaakt voor rijders die in 2022 al aan de Moto3 hebben deelgenomen, zodat zij kunnen blijven racen.

Voor het FIM Moto3 Junior World Championship en het Moto2 Europees Kampioenschap, die beide deel uitmaken van het FIM CEV Repsol, geldt een minimumleeftijd van 16 jaar. Ook in de Red Bull MotoGP Rookies Cup zal de minimumleeftijd met één jaar worden verhoogd tot 15 jaar.

Volgens dezelfde filosofie als in 2022 (voor rijders die in 2021 al hebben deelgenomen) zal een uitzondering worden gemaakt voor rijders die in 2022 al aan de Talent Cups deelnemen, zodat zij in 2023 in dezelfde klasse kunnen blijven racen.

De minimumleeftijd voor deelnemers aan het WorldSSP-kampioenschap zal worden verhoogd tot 18 jaar.

Uitrusting van de rijder:
Vanaf 2022 zijn airbags verplicht in alle FIM-kampioenschappen.

Voor het FIM-wereldkampioenschap zijspannen zijn tests aan de gang om na te gaan of de bekende algoritmen ook voor passagiers gelden. Deze tests zullen het mogelijk maken te weten of de airbag vanaf 2022 door alle deelnemers kan worden gebruikt.

De veiligheidsuitrusting van de rijder is in de loop van de decennia aanzienlijk verbeterd en blijft dat doen dankzij verbeteringen in de hele sector, van leren, handschoenen, rug- en borstbeschermers en laarzen tot door de FIM gehomologeerde helmen en innovatieve airbagsystemen. Het is nog nooit zo veilig geweest om met hoge snelheid op een motorfiets te rijden en deze verbeteringen helpen de rijder te beschermen tegen verwondingen, waardoor in veel gevallen levens worden gered zonder afbreuk te doen aan de rijeigenschappen, die ook van wezenlijk belang zijn voor de veiligheid op het circuit.

Tijdens de Grand Prix van Aragon vond een eerste bijeenkomst plaats tussen alle partners, waaronder leveranciers van leder en helmen, technisch personeel en medisch personeel, over de volgende stap naar verbetering van het beschermingsniveau dat de rijdersuitrusting biedt, met meer aandacht voor de bescherming van concurrenten tegen een impact van een andere rijder of motorfiets, met name de borstkas en de nek.

Alle partijen zijn vastbesloten om op deze gebieden verbeteringen aan te brengen en deze uitdaging zo veilig en zo snel mogelijk aan te gaan zonder afbreuk te doen aan het huidige hoge niveau van bescherming.

Communicatie tussen rijders:
Het gemak en de snelheid van de communicatie tussen rijders, pitmuur en koersdirectie is de laatste jaren aanzienlijk verbeterd, met dashboardtechnologie, hightech lichtpanelen op circuits en directe communicatiekanalen tussen marshalposten en koersdirectie die allemaal bijdragen aan een veiligere omgeving voor alle deelnemers.

De volgende stap om de veiligheid van iedereen op de baan te vergroten, is om zo snel mogelijk aan een rijder of motor te melden dat er een crash heeft plaatsgevonden.

Een eerste vergadering tussen alle partners en technische leveranciers heeft reeds plaatsgevonden om de installatie en implementatie te bespreken van de vereiste technologie in de uitrusting van de rijders, op de motoren en/of rond elk circuit, met als doel automatische, bijna onmiddellijke waarschuwingssystemen te implementeren voor alle volgende rijders/motoren. De eerste tests zullen reeds bij het begin van het seizoen 2022 van start gaan, en het systeem moet en zal kunnen worden toegepast op kampioenschappen van alle niveaus, met inbegrip van de Talent Cups.

Onderstaand het volledige officieel FIM document: Important_Safety_Regulation_updates_from_the_Permanent_Bureau_22_October_2021

 



Handige links Gran Premio Nolan del Made in Italy e dell’Emilia-Romagna:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag



Racesport.nl Supporter

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?

Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter