BREAKING: Rijhoogteregeling aan de voorkant vanaf 2023 verboden in MotoGP

3957
Jack Miller maakt een proefstart met de 'ride height device' aan de voor- en achterzijde ingeschakeld | © Ducati Corse

De veelbesproken mechanismen die de rijhoogte kunnen regelen, zogeheten ‘ride height devices’, zullen vanaf 2023 verboden zijn aan de voorkant van de MotoGP machines. Ducati is tot op heden de enige fabrikant die dit mechanisme zowel aan de voorzijde als achterzijde van hun machine heeft ontwikkeld. 

Er werd tijdens de Grand Prix van Qatar al voorzichtig gesproken over een mogelijk verbod van de ‘ride height devices’ in de MotoGP klasse. Dit is een mechanisme dat ervoor zorgt dat de machine kan inzakken bij het accelereren zodat het zwaartepunt lager is, er minder sprake is van ‘wheelie’ en er zo harder geaccelereerd kan worden.







Aanvankelijk werd dit alleen aan de achterzijde gebruikt en alleen tijdens de start, zodat een MotoGP machine als het ware een soort ‘dragster’ werd. Ducati was in 2019 de eerste die met deze innovatie kwam maar al gauw hadden alle andere fabrikanten dit concept gekopieerd.

Vervolgens maakte Ducati een volgende stap door dit mechanisme niet alleen in te zetten tijdens de start, maar ook tijdens het rijden. Bij het uitkomen van een bocht zakte de achterkant van de Ducati in en kon er zo harder geaccelereerd worden. Het duurde even maar ook dit hebben alle fabrikanten inmiddels onder de knie. Daarnaast waren alle fabrikanten ook al zover dat ze bij de start de voorkant konden laten zakken op de manier zoals dat ook op motorcross motoren van toepassing is. Dit was tot dat moment dus alleen van toepassing bij de start.

Begin 2022 maakte Ducati opnieuw een stap op dit gebied. Dankzij oplettende fotografen werd zichtbaar dat zij de voorzijde van hun machine, net als de achterzijde, ook konden laten zakken bij het accelereren. De hele machine werd zo een stuk lager met een beter aerodynamisch effect en betere acceleratie als gevolg.

Dat dit systeem nog niet helemaal feilloos is bleek wel na de eerste Grand Prix van het jaar. Alle coureurs op een Ducati Desmocedici GP22 (Pecco Bagnaia, Jack Miller, Jorge Martin, Johann Zarco en Luca Marini) klaagden over dit mechanisme, alleen Zarco besloot het tijdens de Grand Prix van Indonesië op zijn machine te laten zitten.

In Qatar vond er op vrijdag 4 maart een overleg plaats van de Grand Prix Commission (bestaande uit Dorna, FIM, IRTA en MSMA) waar een aantal voorstellen op tafel lagen. Het doel van die voorstellen was om ontwikkelingen als deze af te remmen aangezien de toenemende topsnelheid ervoor zorgt dat sommige circuits niet meer veilig zijn met dit soort snelheden. Tevens wil men ook oppassen voor de zeer hoge kosten die zijn verbonden aan de ontwikkeling van dit soort mechanismen, daarnaast wordt het voor de coureurs steeds ingewikkelder om hun MotoGP machines te bedienen met de extra knoppen en hendeltjes die deze systemen met zich meebrengen, wat de veiligheid niet ten goede komt.

Op 18 maart kwam de Grand Prix Commission opnieuw bijeen en is besloten om vanaf 2023 de ‘ride height devices’ aan de voorzijde van de MotoGP machines te verbieden. Daarmee is vooralsnog alleen Ducati de gedupeerde aangezien zij dit als enige gebruiken. Het gebruik van het ‘motorcross’ mechanisme, waarbij de voorkant alleen zakt tijdens de start blijft wel toegestaan. Ook blijft het ‘ride height device’ aan de achterzijde van de MotoGP machine toegestaan.



Racesport.nl Supporter


Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?

Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter