Cal Crutchlow kwalificeerde zich zaterdagmiddag als derde in de MotoGP klasse op Motorland Aragón. Het is voor het eerst sinds de Amerikaanse Grand Prix op het Circuit of the Americas in april 2019 dat de Brit weer op de eerste startrij staat.

Dat het geen gemakkelijk seizoen is voor Cal Crutchlow is een groot understatement. In het eerste MotoGP raceweekend van 2020, halverwege juli op het Circuit de Jerez – Ángel Nieto ging het op zondagochtend tijdens de warm-up sessie behoorlijk mis toen Crutchlow onderuit ging en zijn schippersbotje brak. Hij moest de eerste MotoGP race van 2020 meteen overslaan.

Een week later vond er nog een raceweekend plaats op hetzelfde Zuid-Spaanse circuit en Crutchlow was weer van de partij. Meteen werd al duidelijk dat het geen eenvoudig weekend zou worden want hij had veel last van het gebroken botje in zijn pols en hij moest dan ook veel compenseren met zijn andere arm. Hierdoor kreeg hij vervolgens weer veel last van een opgepompte onderarm waaraan hij zich anderhalve week voorafgaand aan het eerste raceweekend op het Misano World Circuit Marco Simoncelli liet opereren.

Dit liep zeker niet zoals verwacht want er bleef veel vocht behouden in de arm. Crutchlow liep constant rond met een zeer opgezwollen arm die regelmatig weer opengemaakt moest worden om al het vocht eruit te laten lopen. De situatie verslechterde waardoor hij de Grand Prix van Emilia Romagna en de Grand Prix van Catalunya aan zich voorbij moest laten gaan.

Na een paar weken rust keerde de Brit terug op Le Mans waar het al een stuk beter ging. De regenval hielp ook aangezien dat minder van de armen eist omdat er niet zo hard geremd kan worden als op een droge baan. Een week later heeft de LCR Honda Castrol coureur het weer voor elkaar gekregen om voor het eerst sinds april 2019 op de eerste startrij te staan in de MotoGP klasse.

Hoe het er in de toekomst voor Crutchlow uitziet is nog hoogstens onzeker. Het lijkt zo te zijn dat hij alvast een voorcontract heeft getekend met Aprilia maar eerst moet nog gewacht worden op de uitkomst van Andrea Iannone’s rechtszaak. De Brit heeft in ieder geval al aangegeven wel graag door te willen gaan met racen, iets dat een jaar geleden rond deze tijd zeker niet het geval was.

Cal Crutchlow: “Allereerst is het heel fijn om weer op de eerste startrij te staan. De laatste keer was Austin 2019, dat is alweer een hele tijd geleden. Het kwalificeren is niet echt mijn sterkste punt, in de laatste 2-3 jaar was ik nooit fantastisch dus het is mooi om er weer eens te staan. Deze jongens naast mij [Fabio Quartararó en Maverick Viñales] zijn ieder weekend snel, zowel in de race pace als over één ronde, dus kan ik tevreden zijn met mijn ronde vandaag. Mijn team heeft het geweldig gedaan. Het was niet gemakkelijk om terug te keren in Le Mans na het overslaan van Barcelona omdat mijn arm nog steeds absoluut niet in orde is. Het is een beetje hersteld, in Le Mans ging het al iets beter en dit weekend heeft dat zich zo voortgezet.

Onze kwalificatie in Le Mans was ook al best goed en ik startte heel sterk, alleen was het jammer dat we daar uiteindelijk geen goed resultaat hebben behaald, dat was zeker een mogelijkheid daar. We hebben een nieuwe voorvork van Öhlins en het is voor de ene coureur beter dan de andere. Ik heb het in Le Mans geprobeerd en ook dit weekend hebben we ermee gereden.

De MotoGP coureurs komen zondagochtend eerst nog om 11:00 uur in actie voor een twintig minuten durende warm-up sessie op Motorland Aragón. De race over 23 ronden gaat vanwege een aangepast tijdschema om 15:00 uur van start. De races zijn alleen te zien op Eurosport 2, de Eurosport Player of motogp.com; als Racesport.nl hebben wij geen invloed op het uitzendschema van Eurosport.

 

Handige links Gran Premio Michelin de Aragón 2020:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag



Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u ons werk mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?
Word dan nu Racesport.nl supporter. Middels een vrijwillige bijdrage van minimaal € 15,00 mag u zich met recht een trouwe Racesport.nl supporter* noemen. Als Racesport.nl supporter ondersteunt u niet alleen het werk van de Racesport.nl redactie maar dingt u ook nog eens regelmatig mee naar fantastische prijzen. De acties hiervoor en uitslagen hiervan worden vanaf nu uitsluitend en exclusief middels een speciale Racesport.nl supporters nieuwsbrief gepubliceerd en bekend gemaakt.
Ook Racesport.nl supporter worden? Dat kan via de volgende betaallink:  ING – Betaalverzoek 

* Racesport.nl bezoekers betalen minimaal € 15,00 en zijn daarmee een seizoen lang als Racesport.nl supporter verbonden aan de site. In januari ontvangt u automatisch een e-mail met de vraag of u zich opnieuw voor een seizoen wilt aanmelden.
Bij betaling graag uw e-mailadres vermelden waarop u de nieuwsbrief wenst te ontvangen. Een e-mail sturen naar office@racesport.nl kan ook.

Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App