Cal Crutchlow waarschuwt Yamaha: “De nieuwe M1 is te agressief”

6825
cal-crutchlow
Cal Crutchlow | foto© RNF Racing

Cal Crutchlow is ook in 2023 als MotoGP testcoureur in dienst van Yamaha. Nu de Japanners het komend seizoen zullen moeten doen zonder een MotoGP satellietteam en slechts met Fabio Quartararo en Franco Morbidelli actief zullen zijn in de koningsklasse zal zijn rol nog belangrijker worden. De Brit is echter duidelijk: “De nieuwe M1 is te agressief.”

Cal Crutchlow beëindigde aan het einde van het seizoen 2021 zijn carrière als actief MotoGP coureur. Werkloos werd de Brit echter niet want Yamaha was er als de kippen bij om hem in dienst te nemen als MotoGP testcoureur. Maar het bleef in 2022 niet alleen bij het testen van de nieuwe 2023 Yamaha M1, aan het einde van het seizoen zagen we hem namelijk nog zes Grand Prix weekenden in actie komen als vervanger van de gestopte Andrea Dovizioso binnen het WithU Yamaha RNF MotoGP Team.







In de zes races waarin Crutchlow aan de start verscheen was hij in staat om belangrijke informatie te verzamelen en de voor- en nadelen te ondervinden van de huidige YZR-M1 die voor komend seizoen verschillende verbeteringen nodig heeft. Crutchlow reed daarnaast de afgelopen tijd ook al een aantal keren met het nieuwe prototype van de 2023 YZR-M1, een machine die in de ogen van de Brit op dit moment nog te agressief is en nog de nodige aanpassingen nodig heeft om komend seizoen een winnende machine te zijn.

Cal Crutchlow: “Ik denk dat Yamaha terug moet gaan naar de fiets van een paar seizoenen geleden en vooral niet te agressief moet zijn. De weg die men nu ingeslagen is, dat is niet de filosofie van Yamaha. We moeten de motor voor volgend jaar soepeler en rustiger maken, alleen op deze manier kan hij verbeteren. Ze proberen hem momenteel sneller te maken op de rechte stukken, maar daardoor is het moeilijker om er mee te rijden.”

Meer vermogen en daardoor o.a. een hogere topsnelheid zou dus weleens kunnen betekenen dat Yamaha zijn specifieke karakter verliest en minder stabiel zal worden in de bochten, iets dat in de ogen van Crutchlow niet voordelig zal zijn.

De eerste antwoorden zullen we begin februari krijgen tijdens de eerste Official MotoGP Test op het Sepang International Circuit. Dat er deze wintermaanden het nodige werk aan de winkel is voor de Japanse Yamaha engineers moge duidelijk zijn. Naast de opmerkingen van Crutchlow waren ook Fabio Quartararo en Franco Morbidelli onlangs na afloop van de MotoGP testdag op Circuit Ricardo Tormo in Valencia niet heel erg positief over het nieuwe Yamaha pakket

Franco Morbidelli: “We weten dat het nieuwe pakket nog de nodige zwakke punten heeft, maar ik weet zeker dat men in Japan er de komende wintermaanden hard aan werkt om ze op te lossen.”

De Official MotoGP Test op het Sepang International Circuit vindt plaats op 10,11 en 12 februari. De dagen ervoor zal Crutchlow al in actie komen en de nieuwste door Yamaha meegebrachte onderdelen gaan testen tijdens de zogenaamde MotoGP Shakedown testdagen op hetzelfde Maleisische circuit.



Racesport.nl Supporter


Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?

Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter