Casey Stoner: “Geen enkele race in 2023 met alle vaste coureurs, dat zegt toch genoeg”

9205
casey-stoner
Casey Stoner | foto© Insta CS27

Casey Stoner staat er bekend om geen blad voor de mond te nemen als hem om een mening wordt gevraagd. Dat was dit keer niet anders toen de tweevoudig MotoGP wereldkampioen in een interview met TNT Sports gevraagd werd naar de huidige technische reglementen binnen de koningsklasse.

Dat Ducati momenteel met maar liefst acht machines vertegenwoordigd is binnen de MotoGP is velen een doorn in het oog en absoluut niet goed voor de sport. De situatie ontstond echter mede doordat Suzuki aan het einde van 2022 geheel onverwachts en tot verrassing van velen besloot om als fabrikant de MotoGP te verlaten. Het besluit van Suzuki om de MotoGP te verlaten kwam voor velen als een schok, mede omdat men de laatste jaren competitief was en vele successen wist te boeken. In 2020 veroverde Suzuki immers nog de wereldtitel met Joan Mir, die in 2021 vervolgens derde werd. In 2022 behaalde Alex Rins tegen het einde van het seizoen nog een tweetal overwinningen hetgeen nogmaals een bevestiging betekende van hoe goed de GSX-RR was.

Na het vertrek van Suzuki zijn er nog ‘slechts’ vijf fabrikanten actief in de koningsklasse, maar Dorna Sports nadrukkelijke wens is om naast Ducati, Honda, Yamaha, Aprilia en KTM op termijn weer minimaal zes fabrikanten aan boord te hebben. De Spaanse rechtenhouder hoopt dan ook op een terugkeer van Suzuki of de komst van een andere fabrikant waarbij namen als Kawasaki of BMW veelvuldig de revue passeren.

Veel zal echter afhangen van de nieuw technische regelgeving die vanaf het seizoen 2027 van toepassing zal zijn binnen de MotoGP klasse en waarover inmiddels al druk gediscussieerd wordt door alle betrokken partijen. Deze nieuwe voor vijf jaar (2027-2031) geldende technische regels zouden andere fabrikanten ertoe kunnen aanzetten hun engagement voor de koningsklasse te heroverwegen.

Nu weten we inmiddels dat voormalig MotoGP coureur Casey Stoner zich al vele malen kritisch heeft uitgelaten over de huidige binnen de MotoGP klasse geldende technische regels, dit omdat er in de ogen van de tweevoudig wereldkampioen sprake is van een buitensporige technologische ontwikkeling en deze in een richting is gegaan die vergelijkbaar is met die van de Formule 1.

Tegenwoordig hebben de MotoGP coureurs problemen met het volgen van hun voorliggers en ook het inhalen wordt een haast onmogelijke zaak. Er duiken dan ook steeds vaker geluiden op dat er een vermindering moet komen van de aerodynamica op de prototype MotoGP machines, niet alleen om weer echt spannende races te krijgen met mooie onderlinge gevechten maar zeker ook om het kampioenschap weer aantrekkelijker te maken voor nieuwe fabrikanten.

Eén van de voorstanders van minder aerodynamica en minder elektronica binnen de MotoGP is voormalig Honda- en Ducati MotoGP coureur Stoner. De Australiërs liet er onlangs nogmaals zijn gedachten over gaan in een interview met TNT Sports:

Casey Stoner: “We blijven denken dat we deze technologische vooruitgang niet kunnen stoppen, maar dat kan wel, zeker in een kampioenschap waarin gebruik gemaakt wordt van prototype motoren. We hebben ze niet nodig op straat, dus wat we doen kan gereguleerd worden. We hebben regels nodig, regels die tien jaar geldig zijn.”

Stoner is ervan overtuigd dat er met een dergelijke en stabiele lange termijnplanning de mogelijkheid bestaat om andere fabrikanten over te halen om weer deel te nemen aan het kampioenschap.

Casey Stoner: “Wetende dat de regels tien jaar lang hetzelfde zullen blijven, zullen fabrikanten een realistisch budget kunnen vaststellen. Een budget waarvan ze weten wat ze moeten doen, wat ze krijgen en waarmee ze tussentijds niet onverwacht in de problemen komen. Je kunt op een dergelijke manier b.v. Suzuki, Kawasaki en anderen overtuigen en overhalen om terug te keren in het kampioenschap.”

De voormalige Ducati- en Honda coureur is van mening dat de MotoGP organisatie en de fabrikanten moeten ingrijpen om de huidige situatie te veranderen:

Casey Stoner: “Iedereen denkt dat het in de MotoGP als maar sneller moet, maar in mijn ogen moet het tempo juist omlaag. Dit seizoen hebben we geen enkele race gezien waarin alle vaste coureurs tegelijk aan de start stonden. Dat geeft wel aan dat er het één en ander aan de hand is. Ze kopiëren de Formule1, maar wel met het gebruik van veel meer elektronica. We hoeven de Formule1 niet na te bootsen, we hoeven de Sprintraces niet te kopiëren. Het is in mijn ogen veel belangrijker om elk weekend zoveel als mogelijk de vaste coureurs aan de start te hebben.”

Casey Stoner
Casey Stoner is tweevoudig MotoGP-wereldkampioen (2007 en 2011). Hij behaalde in 2007 tien overwinningen in de MotoGP klasse op fabrieks-Ducati. Door zijn zesde plaats in de Grand Prix van Japan op 23 september 2007 werd hij wereldkampioen. Stoner was toen met zijn 22 jaar de jongste wereldkampioen in de koningsklasse sinds Freddie Spencer in 1983, en daarmee de jongste wereldkampioen ooit sinds de invoering van de MotoGP klasse.

In 2012 maakte hij bekend dat hij na dat seizoen ging stoppen met racen. In 2013 stapte hij over naar de autosport door in het Australische kampioenschap Dunlop V8 Supercar Series van start te gaan. Vervolgens was de Australiër, inmiddels een MotoGP Legend, nog een aantal jaren actief als MotoGP testcoureur, eerst bij Honda en vervolgens bij Ducati. In 2018 hield Stoner ook dit voor gezien.



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instragram |  Twitter | Threads | YouTube   



       Vrijwillige bijdrage     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.



 




Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instragram |  Twitter | Threads | YouTube   



                         Vrijwillige bijdrage                     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’