Circuit als motor voor meer bedrijvigheid

199

De Varsselring verbeteren om mee te kunnen blijven doen bij wegraces op het hoogste niveau. De accommodaties voor renners en organisatie kunnen vervolgens dienen als uitvalsbasis voor nieuwe, uiteenlopende activiteiten op en rond het motorcircuit bij Hengelo.

In opdacht van de gemeente Bronckhorst bereidt adviesbureau Route IV een plan voor om bedrijven en clubs hun voordeel te laten doen met het verbeterde motorcircuit. De bedoeling is daarmee in elk geval een deel van de investering in de varsselring, van nog onbekende hoogte, te kunnen financieren. Ook op provinciale en Europese fondsen voor plattelandsontwikkeling zal een beroep worden gedaan.







Dat betekent wel dat het bijna vijf kilometer lange circuit geschikt moet zijn voor meer dan alleen maar motorsport. Onderzocht wordt dus in hoeverre skeeleraars, klootschieters, wielrenners en anderen regelmatig van het gladde asfalt en de bijbehorende voorzieningen gebruik kunnen maken. Ook ondernemers die met passende plannen komen, zijn straks welkom, aldus voorzitter Henk te Brake van de organiserende motorclub HAMOVE.

De club wist met de Drielandencup en andere races het afgelopen jaar in een weekeinde in mei zo’n tienduizend bezoekers naar het Hengelose platteland te trekken. “Zoiets heeft natuurlijk zijn uitstraling op het bezoek en toerisme in Hengelo”. meldt gemeentelijk woordvoorder Jaap van Gijssel. “We willen ontwikkelingen in de motorsport daarom blijven volgen.”

Een van die ontwikkelingen is de toenemende professionalisering. De top-teams willen zich verzekeren van media-aandacht door onder meer faciliteiten te verbeteren. In Hengelo kan dat door bijvoorbeeld de camaraposities te verbeteren en betere werkruimten te bieden.

De professionalisering heeft ook als gevolg dat raceteams tegenwoordig in vrachtwagens met zware trailers bij de start verschijnen. In Hengelo komen ze in het rennerskwartier, op rubberen matten, in een weiland te staan. Een verharding kan voorkomen dat de voertuigen met mobiele werkplaatsen in natte tijden wegzakken. De renners en hun staf willen bovendien beschikken over betere accomodaties in een permanent gebouw met voldoende sanitair.

Het wensenlijstje van de HAMOVE bevat verder het verruimen van bochten en het verbreden van het asfalt met twee of drie meter, het liefst op het hele circuit. Ook kan de veiligheid omhoog door obstakels als bomen verder van de wegrand te plaatsen. Aan een vorm van parkeerruimte voor motorrijdende bezoekers wordt gedacht.

“De varsselring is na Assen het tweede wegcircuit in Nederland. Dat hopen we met deze update te kunnen blijven”. aldus te Brake. “Een en ander natuurlijk in overleg met de omwonenden, die we nog bij deze plannen moeten betrekken”. Momenteel wordt al lang niet elke aanvraag voor gebruikmaking van het circuit door de gemeente of de vereniging gehonoreerd. Juist om de overlast voor de omgeving te beperken. Dat zal ook in de toekomst zo blijven, melden van Gijssel en te Brake.

Van die omwonenden waren er in het verleden 35 landbouwer. Momenteel zijn er nog maar vijf als zodanig actief. Te Brake denkt dat een andere vorm van bedrijvigheid daarom meer dan welkom is.

“Onze accomodatie kan natuurlijk voor tal van zaken gelegenheid bieden. Zoals recreatie en toerisme, waarbij Varssel het uitgangspunt is. Denk maar aan tochten voor skeeleraars, wandelaars en mountainbikers, georganiseerd door verenigingen of bedrijven. We hebben zoveel mogelijkheden, dat het wegvallen van de landbouw er mee kan worden opgevangen”.

Als voorbeeld van het bredere gebruik ziet te Brake de wielerwedstrijd die er in september onder auspici‘n van de internationale wielerunie UCI wordt verreden. Het is het wereldkampioenschap voor Rotary-leden en wordt georganiseerd door de afdeling Barchem.

Bron: Gelders Dagblad zaterdag 22 januari
joop iedema, [email protected]