Afgelopen weekend werd er op het circuit van Vallelunga, gelegen iets ten noorden van de hoofdstad Rome, de laatste race verreden om het Italiaanse CIV kampioenschap Mini-GP. Opnieuw een lange reis voor het jeugdige Staphorster talent Collin Veijer.

Collin Veijer en de overige coureurs kregen voorafgaand aan de eerste officiële trainingen de mogelijkheid om drie keer tien minuten te trainen. Aangezien het Vallelunga circuit opnieuw een nieuwe en onbekende baan was voor Collin was dit een uitstekende mogelijkheid om het circuit onder de knie te krijgen en het vinden van een juiste afstelling voor de later te verrijden kwalificatietrainingen. Ook op dit circuit bleek Collin een snelle leerling te zijn want na drie sessies prijkte zijn naam bovenaan de lijst en stond de snelste rondetijd achter zijn naam.

Na deze drie vrije trainingen gaf de Furrori-ambassadeur aan dat hem de afstelling beviel en hij met veel vertrouwen de officiële trainingen tegemoet zag.

Kwalificaties


Ook in de eerste kwalificatie zette Collin de lijn door en stond hij met nog drie minuten te gaan op een keurige derde plaats. In de slotfase zette de Staphorster echter nog een keer aan, gaf zijn RMU machine nog een keer flink de sporen om uiteindelijk bij het vallen van de finishvlag de snelste tijd op de klok te zetten.

Voor de tweede kwalificatie gaf Collin aan dat de limiet aan de voorzijde van zijn machine was bereikt en hij kwam dan ook met de vraag of er iets aan de afstelling gewijzigd kon worden om zo zijn eigen snelste rondetijd nog iets aan te kunnen scherpen.

Na een aantal ronden probeerde de AC-Racingteam coureur zijn tijd aan te scherpen, maar steeds weer gooiden een tweetal collega coureurs roet in het eten. Twee andere coureurs wisten daarentegen hun tijden wel aan te scherpen waardoor Collin uiteindelijk genoegen moest nemen met de derde kwalificatietijd. Teleurgesteld vanwege het gevoel dat hem de pole was ontnomen, maar met een goed leermoment op zak om het de volgende keer iets anders aan te pakken, werd de dag afgesloten.

Warm-up
In de nacht van zaterdag op zondag was het gaan regenen waardoor het Italiaanse circuit half nat half droog was tijdens de warm-up. Deze totaal andere en voor iedereen nieuwe omstandigheden zorgden voor een compleet nieuwe situatie.

Collin bouwde deze warm-up sessie rustig op en wist onder de nieuwe omstandigheden uiteindelijk een goed tempo te vinden. Al snel was hij bovenaan de tijdlijst te vinden om deze in het resterende deel van de sessie ook niet meer af te staan.

Race
Vlak voor de start van de race trokken er donkere wolken over het circuit waaruit een flinke bak water viel en meteen was duidelijk dat de regenbanden gemonteerd konden worden. Collin melde op de startgrid dat het gevoel goed was en dat hij met vertrouwen de race in kon gaan.

Nadat de lichten op groen gingen wist Collin meteen de tweede plaats in te nemen om vervolgens in de vierde bocht al na de leiding te komen. Collin wist meteen een gaatje te slaan op zijn achtervolgers.

Na vier ronden aan de leiding te hebben gereden wisten er twee coureurs de aansluiting te vinden bij de jonge Staphorster. Niet veel later wist het tweetal Collin te passeren. De AC-Racingteam coureur houdt vervolgens zijn hoofd koel door het tweetal voor hem te blijven volgen zonder aan te vallen.

In de slotfase probeerde het tweetal vervolgens hun tempo op te voeren maar in de voorlaatste ronde schuift de nummer twee onderuit, Collin weet hem maar net te ontwijken. Deze bijna crash is vervolgens voor Collin het sein om te kiezen voor de tweede plaats.

Ondanks dat een overwinning er in zat, maar met de wetenschap dat hij hiervoor de nodige risico’s had moeten nemen aangezien de voor hem rijdende coureur gebruik maakte van een ander merk regenbanden, kon Collin met de tweede plaats zijn team een mooi cadeau bezorgen en tevens edanken voor tomeloze inzet en fantastische samenwerking.

Met deze tweede plaats heeft Collin zijn Mini-GP debuut jaar afgesloten met een podiumfinish, een fantastisch resultaat waarmee hij tevens heeft laten zien uitstekend om te kunnen gaan met de verschillende baancondities.