De tiende ronde van het 2019 FIM Superbike World Championship vond afgelopen weekend plaats op het prachtige Autodromo Internacional do Algarve. De dit seizoen gebruikelijke column van Iwan van der Valk gaat dit keer opnieuw niet specifiek over het evenement maar over de huidige opzet van het WK Superbikes……..World Superbikes: Qua Vadis?

World Superbikes: Qua Vadis?
Die goeie, ouwe tijd. De gebroeders Flamini waren de baas in World Superbikes. De hele paddock hing van list en bedrog aan elkaar. Een wildcard rekende je achter de tent handjecontantje af. Niets was onmogelijk, als je er maar voor wilde betalen. In 2008 werd alles anders, toen de Flamini’s de tent aan Infront verkochten, al bleven ze binnen dat nieuwe bedrijf wel de baas. Infront zou u nu trouwens kunnen kennen als de nieuwe eigenaar van het MXGP-wereldkampioenschap motorcross. In 2011 verkocht Infront het WK Superbikes weer aan investeringsmaatschappij Bridgepoint en gingen de Flamini’s er nu definitief uit (zijsprong: u kunt de marsroute voor het WK Motorcross alvast uitrekenen).

Nog niks aan de hand, tot de geldmakers van Bridgepoint het in 2012 samenvoegden met een ander bedrijfje waar ze toch al langer eigenaar van waren: Dorna. Inderdaad, die van de MotoGP.  Sinds die tijd is Dorna WorldSBK Organization de baas in World Superbikes, en moeten we geen WSBK maar WorldSBK zeggen. DWO zit op een postbusadres in Italië, maar wordt gewoon gerund vanuit Barcelona, vanaf dezelfde plek als de MotoGP. Vraag is nu wat dat allemaal gebracht heeft.

Voor jou, als kijker, zijn de onboardcamera’s misschien wel de grootste winst. We zijn er nu al aan gewend dat zelfs de Red Bull Rookies over live onboardcamera’s beschikken, maar het fraaie beeld vanuit de kuip van Jonathan Rea komt echt volledig uit eigen ontwikkeling bij Dorna. Voor die tijd zag bij Superbikes alleen de reclameborden scherp in beeld. Wat ook geldt voor de graphics en regie. Oftewel, als TV-kijker ben je er door Dorna flink op vooruit gegaan.

Voor rijders, teams en sponsoren is er ook veel veranderd. Vroeger moesten die in de duistere krochten van de paddock hun zakendoen, vooral als je niet uit Italië kwam. Gunsten & cash, drank & drugs, 250cc extra, een afgesneden balhoofd in je bed, het kon allemaal. Nu is de organisatie vergelijkbaar met een normaal bedrijf, met vaste regels en vaste prijzen, heel zakelijk dus.

Voor de sport zelf, dus het gevecht tegen elkaar, is er ook flink wat veranderd. Waar eerst Ducati als ze verloren gewoon om een aanpassing van de regels vroeg (en kreeg!), wordt er nu aan alle kanten geprobeerd om alle merken zo dicht mogelijk bij elkaar te krijgen. Dat is net zo goed valsspelen, maar dan heel transparant en met een goed doel: ervoor zorgen dat er op de baan geknokt wordt. Het blijft natuurlijk lullig dat je vermogen in moet leveren als je wint, maar dat is nou eenmaal nodig in een tijd waarin we als fans geen overwinningen met 3 minuten voorsprong meer accepteren. Oftewel: er wordt gewerkt aan meer strijd, al maken de heren Rea en Bautista dat toch nog lastig.

OK, fans krijgen dus beter beeld, rijders & teams weten waar ze aan toe zijn en sportief wordt het veld dichter bij elkaar gebracht. Super. Maar waarom daalt de belangstelling voor WorldSBK dan? Waarom kwamen er in Assen veel minder bezoekers en is het aantal kijkers ook niet zo groot als vroeger?

Volgens mij zijn er een paar antwoorden. Ten eerste staat motorsport als geheel onder druk. Te weinig aandacht op de grote TV-zenders, te veel andere sporten die wèl veel dichter bij de fans kunnen komen. Daarnaast is motorrijden veranderd van armeluisvervoer naar een dure hobby. Komt bij dat de combinatie van motorgeluid en brandstofverbruik bij ons misschien nog wel populair is, maar toch wel last heeft van milieumaffia, klimaatstakers en gasstoppers. Daarbij is MotoGP dan ook nog eens zo groot geworden, dat alle andere series daarbij in de schaduw staan, wat niet alleen geldt voor de fans. Ik kan me namelijk niet aan de indruk onttrekken dat World Superbikes ook bij Dorna niet op de eerste plaats komt. Allemaal zaken waar niet zo heel veel aan te doen is.

Maar dan iets waarvan ik denk dat het wèl makkelijk aan te passen is: het tijdschema. Nu is er een Superpole op zaterdagochtend, Race 1 op zaterdag aan het begin van de middag; Superpole Race op zondagochtend en Race 2 (eigenlijk dus Race 3) op zondag aan het begin van de middag. Volg je het nog? In sport en televisie weet iedereen dat het om de zondag draait, omdat op zaterdag iedereen druk is met boodschappen, kinderen naar sport brengen, de tuin harken en je auto wassen. Hierdoor komen veel mensen er op het einde van de zaterdagmiddag achter dat ze al wat gemist hebben, waarop de urgentie van de races op zondag wegvalt. Komt nog bij dat het gewoon te ingewikkeld is: de Superpole kwalificeert voor de zaterdagrace; de Superpolerace voor de zondagrace, maar die levert wel weer halve punten op. Gedoe dus.

Mijn idee? Geef de coureurs meer trainingstijd terug op zaterdag. Dan alleen nog een Superpole aan het einde van de zaterdagmiddag, als race of weer ouderwets drie ronden of een eliminatiesysteem, dat maakt niet uit. Dan zondag gewoon 2 volle races om 11: uur en 14:00 uur, waarbij de rondetijd in Race 1 telt voor de grid van Race 2. Nu denk je misschien dat dat je bekend voorkomt? Klopt helemaal, ik jat dit bijna 1-op-1 van British Superbikes. Over twee weken kan je zelf op het TT Circuit Assen zien en beleven of ik gelijk heb…

Iwan van der Valk – @Motototaal
Iwan van der Valk werkt onder meer als WorldSBK-commentator voor Eurosport.

 

Handige links Acerbis Portuguese Round:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag

Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App