Allereerst wil ik de redactie van Racesport.nl bedanken dat ik de kans heb gekregen om te schrijven voor hun website. Ik vind het erg leuk om dit voor hen te doen.
Na een lange winterstop konden we eindelijk weer beginnen met testen. Mijn team en ik waren er erg benieuwd naar hoe het zou zijn om met de nieuwe Aprilia te werken. Daarom gingen wij voor drie dagen naar Valencia om te testen en deze dagen gingen erg goed. We konden allemaal gewend raken aan de Aprilia’s en iedereen was zeer verrast met de tijden die ik daar reed. Ik was meer dan een seconde sneller dan de tijd die ik daar met de Honda had gereden en dat tijdens de eerste test! We hadden dus toen al een heel goed gevoel over de nieuwe machine. Het hele 125cc veld was daar aanwezig en ik sloot de test af op de elfde plek. Dat gaf mij veel vertrouwen voor de rest van het seizoen.
Twee weken later hadden we nog een test in Valencia. Helaas was het weer niet echt goed, het regende niet maar het was erg koud. Door een crash raakte ik geblesseerd aan mijn rechterschouder en aan mijn rechter pink. Dat was een probleem voor ons, want drie dagen later was de IRTA test al. In die dagen heb ik veel behandelingen gehad aan mijn schouder, waar ik nog erg veel last van had. Op de eerste dag van de test heb ik maar vijf ronden gereden en toch was ik nog als achtste geëindigd. Meer zat er met mijn schouder die dag niet in. Tijdens de tweede dag was het in het begin wat mistig en ging ik erg snel onder deze omstandigheden. Wij eindigden deze sessie op de eerste plek. Opnieuw reed ik door mijn schouderblessure niet veel ronden. Op de laatste dag van de IRTA test voelde mijn schouder een stuk beter aan en hadden wij een goede dag. We werden uiteindelijke achtste en ik was erg blij met dit resultaat. Ik ging met een goed gevoel de Qatar test tegemoet.
Voor de test in Qatar hadden wij een paar weken vrij, waardoor ik tijd had om te herstellen. Op weg naar het circuit, samen met Marlon, Stevie en Hugo, kregen we een paar honderd meter voor de ingang van het circuit nog een klein ongelukje met de huurauto. Ik moest hier erg hard om lachen, maar Marlon was er wat minder blij mee omdat hij de auto beschadigd had. Stevie deed iets aan de auto, wat eindigde in een crash. Stevie, Hugo en ik zeiden hem dat hij zich geen zorgen hoefde te maken omdat wij goede rondetijden zouden gaan rijden zodat onze teammanager Jarno niet echt boos op hem zal zijn. Daarom besloten we om Jarno pas na de eerste testdag over het ongelukje te vertellen.
De eerste testdag verliep erg goed. Ik eindigde als derde en was slechts 0.6 seconde langzamer dan de pole tijd in 2007. Jarno was erg blij en kon dus lachen om de crash met de huurauto, maar Marlon had nog wel wat af te handelen met het huurbedrijf. De tweede dag gingen we opnieuw snel. Ik was slechts 0.1 seconde sneller dan de eerste dag, maar dat bracht ons nog steeds naar de zesde plek en dat was erg goed. Op de laatste dag hebben we vooral met de set-up van de machine getest en verschillende dingen uitgeprobeerd, wat erg belangrijk was want als we dit niet gedaan hadden zouden wij ons steeds afgevraagd hebben wat als… Het was dus weer een geslaagde dag.
Eindelijk was het dan zo ver: het eerste raceweekend in Qatar. We waren erg tevreden en zelfverzekerd met de nieuwe machine en de eerste dag verliep heel goed. Ik was tweede in de eerste kwalificatiesessie!! Dit was ongelooflijk in vergelijking met het 2007 seizoen! De tweede dag verliep niet goed. Ik zal eerlijk vertellen dat ik waarschijnlijk iets te relaxed was maar eindigde alsnog op de vijfde plek. Ik stond vooraan de tweede rij, waar ik erg blij mee was!
Toen de racedag aanbrak was ik erg nerveus, maar ik had wel een goede start en zat direct bij de voorste groep. Alles voelde goed aan totdat, na tweederde van de race, mijn voorband op was en ik daarom besloot om genoegen te nemen met een zesde plek in plaats van proberen te pushen en daardoor misschien te crashen. Ik was heel erg blij met dit resultaat en voelde me na de race echt zelfverzekerd.
We hadden weer een paar weken vrij om conditietraining te doen en om onze rust te pakken en ik ging vervolgens met vertrouwen naar Jerez. Ik zou weer in de top tien kunnen rijden. De eerste dag ging niet zo goed. We hadden grote problemen met de set-up van de machine en kwalificeerden als 14e. We konden het probleem oplossen omdat we in de winterperiode hard gewerkt hadden en dus begonnen wij de zaterdagochtend goed met een prima tweede vrije training. Ik was weer snel en eindigde de training als derde. Tijdens de kwalificatie stond ik tot de laatste tien seconde op de tweede startrij, maar eindigde uiteindelijk als negende. Daar was ik eerst helemaal niet tevreden over, maar toen ik de tijdlijsten eens goed had bekeken wist ik dat ik het goed kon maken tijdens de race.
Ik had weer een goede start en was een aantal plaatsen aan het klimmen totdat ik een vastloper kreeg waardoor ik op de dertiende plek kwam. Ik kwam weer goed terug en voor mijn gevoel was ik veel sneller dan de groep voor mij. Helaas was het een korte race voor mij. Ik was op weg naar de zevende plek van Joan Olivé toen ik een schuiver maakte en daarbij mijn vinger blesseerde. Het zag er niet zo lekker uit en kreeg er uiteindelijk vijf hechtingen in. Ik had haast twee weken om te herstellen, maar we waren er niet zeker van of ik in staat was om te rijden.
Toen we naar Portugal gingen voelde mijn vinger weer goed genoeg aan om te rijden. Vrijdag hadden we niet zo’n goede dag. We hadden moeite om de juiste set-up te vinden met de motor en de vering. Ik kwalificeerde mij op de 21e plek. We hebben de hele avond hard gewerkt en op zaterdagochtend was alles weer in orde. We hoefden tijdens de tweede vrije training slechts een paar kleine dingen aan te passen en ik was daarmee weer terug in de top tien met een vijfde plek. De tweede kwalificatie ging erg goed. Ik voelde mij comfortabel en de Aprilia liep goed. Ik eindigde als vierde, een erg goed resultaat en behaalde daarmee mijn eerste start vanaf de voorste rij!!
Nu ik vanaf de voorste rij kon starten wilde ik er alles uithalen wat erin zat. Ik maakte een goede start en reed op de tweede positie totdat de motor inhield in de tweede ronde. Ik reed nog steeds vooraan de groep, maar het gebeurde opnieuw in de derde ronde op dezelfde plek. Dit bracht mij terug naar de achtste plek. Aan het einde van de race vocht ik samen met Stevie en een paar andere rijders om de vierde plek en eindigde ik als vijfde, waar ik heel tevreden mee ben. Ik kan niet wachten tot China, waar ik zal proberen om weer net zo goed te rijden.
Ik wil mijn hele team bedanken voor het harde werken!
Thanks,
Danny Webb #99