Na afgelopen seizoen begonnen te zijn met onze column die gevuld werd door Allard Kerkhoven, die komend seizoen zijn verhalen hier ook gaat vertellen, hebben we Carol Litjens uitkomend voor JAAP KINGMA RACING, bereid gevonden om ook haar verhalen te vertellen. meer info over haar is te vinden op www.jaapkingmaracing.nl
Race verslag van de training in Als te Frankrijk.
Zondag 02-03-03, de 1ste dag:
We moesten beginnen om 09.30 uur tot 09.45 uur. We mochten een kwartiertje rijden, het is wel kort maar van de ene kant voor mij wel een beetje voordelig, want zaterdags toen we hier kwamen was ik behoorlijk ziek geworden en zondag toen we voor het eerst mochten rijden was het nog niet helemaal over maar ik ging het toch proberen. En het gekste was als ik op de motor zat voelde ik me weer helemaal goed en happy en als ik er vanaf was dan voelde ik me niet meer goed, hahaha !
Toen we de eerste training wilde rijden kwamen we niet door de keuring want we hadden te veel decibellen. We mochten 100 decibel hebben en we hadden er 106 dus moesten we er een andere demper op leggen maar toen hadden we nog 103 decibel, maar ze keurde het net goed, yes. Dus uiteindelijk na 2 trainingssessie verloren mochten we eindelijk eens gas gaan geven. We mochten een kwartiertje rijden in de 3de sessie en dan is het de baan eerst verkennen maar na 3 rondjes rijden had ik de baan al goed door, dus dat was een voordeel. Na de pauze waren we weer aan de beurt en we mochten nu 20 minuten rijden en die 20 minuten verliepen mij absoluut prima.
We waren daar maar met 25 rijders en die waren in 3 groepen verdeeld. Je hebt de groene groep: de onervaren rijders met 3 rijders. De gele groep: de rijders met wel een beetje race ervaring en dat waren er 14 in, dan de rode groep: de echte racers en daar zat ik natuurlijk in, hahaha en dat waren 7 rijders. In de middag mocht de rode groep (ik dus ook) bij de de gele groep rijden en dus mochten we 40 minuten rijden, maar de eerste sessie van de middag kon ik nog mee rijden maar de andere sessies niet want mijn zuigerveer zat vast dus de andere 3 sessies zaten er niet meer in.
Maandag 03-03-03, de 2de dag:
De motor is weer gemaakt en natuurlij zit er een nieuwe zuiger in en ik hoefde niet in te rijden want de zuiger was al ingereden. We konden pas om 09.55u weer rijden want het was uitgelopen en dus hebben we maar 2 sessies kunnen rijden die morgen. En het ging best goed in heb in die 2 sessie gewoon lekker mijn rondjes gereden met natuurlijk een goede snelheid erin. We moesten gisteren andere dempers erop zetten vanwege de decibel maar vandaag hebben we de andere dempers er weer op gezet en het verschil merk je toch wel en ook het kitje merk je, lekker snel uit de bochten!!!
Na twee- en half uur pauze konden we weer gassuh !!! De eerste sessie verliep zoals normaal, gewoon lekker gereden. De eerste dag was mijn snelste tijd 1.31 en de tweede dag behalve de laatste 2 sessies had ik een 1.32 gereden en ik dacht dat ik behoorlijk hard ging en dat mijn tijd wel was verbeterd maar dat viel tegen. Te hebben we banden verwisseld en gingen we op naar de 5de sessie en die ging behoorlijk goed want ik reed er 5 seconden af dus ik reed ne een 1.26 hoog en dus een behoorlijke verbetering.
De laatste sessie reed ik rustig aan en ik dacht dat het echt rustig ging maar ik reed toch nog een 1.27. Op een geven moment zei ik tegen mijn vader (Tjeu Litjens) dat ik eens een 600cc op ging zoeken en dan een beetje spelen. En ik kwam een marshall tegen die tot nu toe de snelste rijd had gereden en ik wou effe weten of ik hem bij kon houden en ja hoor ik kon hem bij houden behalve op het rechte stuk want het was geen 600cc maar een 1000cc. En op het rechte stuk reed hij mij zo voorbij maar als er een bocht aan kwam reed ik hem zo buitenom voorbij. en hij had het later in de gaten dat ik aan het spelen was dus speelde hij mee om niet zo veel gas te geven op een recht stuk, en toen stook hij een hand naar mij dat ik hem moest volgen maar daar had ik niks aan want ik reed hem buitenom voorbij dus stook ik een handje uit dat hij mij maar eens moest volgen maar hij kon me niet bij houden alleen op een recht stuk wel, hahahaÉ dat was echt wel lachen !! Hij kon er op een geven moment niet meer tegen dus liet hij zich afzakken maar toen kreeg hij met Joey te maken en dat lukte hem ook niet om bij te houden dus stopte hij ermee. In de avond kwam hij bij ons langs en vroeg aan mijn vader wie dat waren en ik was fijn mijn verslag aan het schrijven en toen wijste mijn vader naar mij een Joey en hij keek naar Joey en zei; ÒDie kleine jongen ???Ó En toen keek hij naar mij: ÒEn dat kleine meisje dat kan toch niet dat ik door een meisje voorbij wordt geredenÓ.
Dinsdag 04-03-03 de 3de dag:
Die morgen hebben we maar 2x gereden want de eerste sessie viel uit. Die middag hebben we vrij mogen rijden en er zou eerst niet gereden worden maar als je 50 Euro betaalde dan mocht je rijden maar dan moest je wel tussen rijders rijden die gewoon van de weg af kwamen en een paar rondjes kwamen rijden dus dat was wel af en toe link.
Sommige die lieten je gewoon voorbij, maar soms had je er een paar die rij je voorbij in de bochten en op een recht stuk rijden hun je weer voorbij en dat was af en toe irritant, maar alles is toch nog goed gekomen behalve dat ik een pion heb geraakt met mijn pink want ze waren daar aan het werken aan de buitenkant van het circuit en dat is een bocht die je goed van buiten moet nemen en dat hadden ze voor de helft afgezet. Dus reed ik daar tegen aan en dat deed behoorlijk pijn en dus werd mijn pink goed dik !
Woensdag 05-03-03 de 4de dag:
SÕmorgens was het vrij rijden. Na een half uurtje rijden ging ik effe de pit in, nadat ik in de pit was geweest kwam ik Joey tegen aan de overkant dus ik wachtte op hem en we hadden de de snellere baan en dat beviel me echt goed, en Joey heeft altijd voor me gereden en op dat moment was ik een beetje gek en dacht ik: ÒNu zal ik hem bijhouden en voorbij rijden en daar was ik van overtuigd en ik wou hem voorbij rijden hoe dan ook ! Ik zat een rondje achter hem en ik kon hem goed bijhouden en was zelfs net iets sneller een halve seconden, en ik reed hem voor de bocht voor start-finish buitenom voorbij en ik zat voor hem en toen gingen we de bocht rechts omhoog en dan kwam er een linkse knik en ik zat nog steeds voor hem maar in de 2de bocht ging het fout ik ging net een tikje te vroeg op het gas en het leek op een high-sider maar om dat ik hem nog net kon houden kwam ik weer schuins op het asfalt terecht en schoof onderuit dus ik heb toen echt geluk gehad dat ik net niet een high-sider heb gehad. En ik viel toen op de linker kant van mijn lichaam waar ik aan de linker kant ook mijn sleutelbeen 4x gebroken heb gehad in 6 weken en die spier werd meteen hard en trok samen en ik was op de pink gevallen die dik was dus deed het nu nog meer pijn maar het eerste waar het mij om ging was mijn motor dus ik stond op en was binnen 5 tellen bij mijn motor en laterna dacht ik aan mijn nieuw pak, en ooh wat vond ik dat erg dat mijn pak was beschadigd en dat mijn motor schade had. Het was best rot dat ik viel want ik was met een super snelle ronde bezig en ik zat voor Joey, hahaha. En ik heb een snellere ronde neer gezet dan Joey, hahaha.
Donderdag 06-03-03 de 5de dag en tevens de laatste:
We hebben niet veel gereden want het regende en dus moesten we eerst de banden verwisselen. Toen hebben we niet lang meer gereden maar ik had wel behoorlijke goede zin want het regende en dus kon ik regen rijden dat vindt ik schitterendÉ.en ja ik was sneller dan Joey in de regen maar ik moet er eerlijk bij zeggen dat Joey problemen had met zijn motor. Mijn vader zegt altijd dat ik goed regen kan rijden want ik heb het record op Assen op de nieuwe baan van vorig jaar in de junior Aprillia Cup in de regen met een tijd van 1:58 en die staat op mijn naam, yes yes !!!
Liefs Carol Litjens !