Ook in 2025 zullen een aantal Nederlandse motorsport prominenten die actief zijn op het wereldtoneel weer hun belevenissen en ervaringen delen via een column op Racesport.nl. Deze week is het de beurt aan Glenn van Straalen, de WorldSSP coureur die onlangs besloot de samenwerking met het Italiaanse D34G Racing vroegtijdig te beëindigen en de voorkeur te geven aan zijn herstel.
Jullie hebben het vast wel meegekregen, we hebben onze samenwerking met D34G Racing onlangs beëindigd. Het was zeker geen makkelijke beslissing maar mijn gezondheid gaat nu even voor. Even niet meer de druk om op de baan te moeten presteren maar de focus op een volledig herstel na mijn crash op Phillip Island in februari van dit jaar.
Het herstel leek in eerste instantie redelijk snel te gaan, maar tot 90% zeg maar. Als sportman wil je eigenlijk 110% zijn, zeg maar meer dan 100% maar dat zat er de afgelopen tijd gewoon niet in. De afgelopen tijd had ik nog best wel vaak hoofdpijn. Ik had gehoopt dat dit langzaam minder zou worden, maar dat gebeurde dus niet en dan is het verstandiger om de keuze te maken en even helemaal te stoppen met racen. Dat was zeker geen makkelijke keuze maar als de resultaten niet zijn zoals gewenst, jezelf weet dat het veel beter kan, dan is het verstandiger om je energie te steken in het herstel.
Zijn we te vroeg opgestapt en wilden we te snel? Dat zijn vragen die natuurlijk ook wel door mijn hoofd spookten de afgelopen tijd. Heel eerlijk gezegd denk ik niet dat dit het geval is, we hebben destijds ook weloverwogen beslissingen genomen en zijn echt niet over één nacht ijs gegaan. Achteraf is het natuurlijk makkelijk praten, maar het leek destijds dat we er klaar voor waren maar dat bleek dus niet het geval te zijn en dat moeten we accepteren. Voor de duidelijkheid, ik was fit om te rijden maar miste gewoon het laatste beetje om echt snel te zijn.
Tijdens de Tsjechische ronde in Most wisten we het eigenlijk niet meer, samen met het team hadden al zo’n beetje alles geprobeerd maar niks werkte, en als niks werkt dan is het niet goed voor de motivatie, voor zowel de jongens binnen het team als ook voor mij als coureur. Op dat moment dacht ik eigenlijk als het zo verder moet, ik ben de hele week aan het herstellen, werk aangepaste trainingen af en het wordt maar niet beter. Dat was het moment dat ik heb besloten dat het beter was om er mee te stoppen. Het team begreep het wel, en dan is het wel handig als je een teambaas hebt die zelf ook gereden heeft. Dat maakt het misschien iets makkelijker.
De komende tijd zal ik er alles aan doen om weer 100% fit te worden. In het ziekenhuis zeggen ze dat ik vooral rust moet houden maar in overleg met een aantal specialisten doen we nu dagelijks een soort van lichttherapie en hebben we een aangepast trainingsschema.
Natuurlijk krijg ik ook veel vragen over hoe nu verder met het racen. Maar heel eerlijk, daar wil ik nu nog even niet aan denken. Het enige waar ik nu mee bezig ben is het weer 100% fit zien te worden. Om goed te kunnen presteren moet je 100% fit zijn, en als ik 100% fit ben dan weet ik waar ik toe in staat ben. Ik weet nu hoe het voelt om maar een beetje aan te rommelen als je niet volledig fit bent, dat wil ik niet. Dat is de investering niet waard om weer op te stappen gezien hetgeen je er allemaal voor moet doen en ook moet laten. We rijden op wereldniveau en daar moet gewoon alles kloppen en moet je als coureur topfit zijn om te kunnen presteren.
Maar goed, mijn fysieke problemen vallen in het niet bij het overlijden van Ferry Schoenmakers. Afgelopen vrijdag hebben we afscheid genomen van Ferry, een markante ondernemer met een groot hart voor de motorsport waar ik heel veel aan te danken heb als sportman. Ferry was al geruime tijd ziek en we wisten dat dit eraan zat te komen, maar als het moment dan daar is dan is het toch schrikken en valt het zwaar. Ons eerste contact was in 2017 toen ik nog actief was in het Nederlands kampioenschap. Hij vroeg me om in 2018 bij EAB Racing te komen rijden in het EK, dat hebben we toen niet gedaan maar een jaar later zijn we samen aan ons avontuur begonnen in het FIM Supersport World Championship. Dat was een hele stap, maar ik kreeg wel de kans van Ferry. Vier seizoenen heb ik in zijn team mogen rijden. Ondanks dat ik de afgelopen twee seizoenen niet meer in zijn team reed hielden we nog steeds contact. Ferry was meer dan een teambaas zeg maar, een vriend en we hadden stiekem toch nog wel best vaak contact. Ferry deed het op zijn manier, je wist wat je aan hem had want hij was altijd duidelijk. Ik heb veel van hem mogen leren, daar ben ik hem heel erg dankbaar voor.
Tot over vier weken,
Glenn van Straalen
Eerdere columns in 2025:
09. Collin Veijer: “Nog even flink doorbijten, maar we komen sterker terug”
08.Wilco Zeelenberg: “Marc Márquez maakt Bagnaia nerveus”
07. Michael van der Mark: “Soms moet je roeien met de riemen die je hebt”
06. Glenn van Straalen: “Een flinke hersenschudding is gewoon een hele nare blessure”
05: Collin Veijer: “Voor mij was de tiende plaats in Austin niet het belangrijkste”
04.Wilco Zeelenberg: “Hopelijk weet het Nederlandse publiek onze inzet te waarderen”
03. Michael van der Mark: “Concessie problematiek, één fabrikant vond het blijkbaar nodig hiertegen te ageren”
02. Glenn van Straalen: “Zeker niet de start van het seizoen waarop we gehoopt hadden”
01.Wilco Zeelenberg: “TV maken is iets anders dan een MotoGP team managen”
Volg het laatste Racesport.nl nieuws ook via social media:
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’