De column is terug op Racesport.nl. Op woensdag zal er gedurende het wegrace seizoen regelmatig een column te lezen zijn, een column verzorgd door één van de Racesport.nl columnisten.

Onderstaand een column van de hand van Hans Koopman:

Twee GP’s in acht dagen
Nu ik aan deze column begin bedenk ik dat ik aan één A4-tje waarschijnlijk niet genoeg heb. Ik heb namelijk twee MotoGP’s gezien in acht dagen. En niet op tv, maar op het circuit, ik stuiter nog na. Dat is me nog nooit eerder overkomen.

Eerst natuurlijk de Motul TT Assen. Vol aan de bak voor RW Racing GP, die veel gasten mochten ontvangen. Zowel in de viproom met uitzicht op de Geert Timmerbocht, als op het speciaal gebouwde vipplein, met prachtig uitzicht op de Veenslang, Ruskenhoek, Stekkenwal en Ramshoek. De regen op donderdag zorgde voor een valse start met veel extra werk, maar door met zijn allen de schouders eronder te zetten kwam alles op zijn pootjes terecht. Alleen maar positieve reacties, teamwork makes the dream work!

Sportief gezien was het een moeilijk weekend voor het team. Axel Pons was al een tijdje niet fit en een stevige highsider in de Strubben tijdens de kwalificatie maakte het er niet makkelijker op. Maar ondanks zijn blessure is Axel op wilskracht en karakter tóch gestart!

Het is toch of de duivel ermee speelt, het weer in Assen tijdens de TT. Weken lang geen drup regen en uitgerekend met de Dutch TT slaat het weer om. Volgens RW Racing GP crewchief Hans Spaan valt dat allemaal wel mee. ´Ik heb veel TT´s gereden, de meeste waren droog. Anders had ik hem al veel eerder gewonnen´. Gelijk heeft hij, schelden op slecht weer heeft ook geen zin.

Een hoogtepunt voor mij was de ontmoeting met Paolo Simoncelli, vader van de in 2013 op Sepang omgekomen Marco Simoncelli. Hij signeerde mijn boek `Il nostro Sic´. Dit boek, samengesteld door Paolo en zijn vrouw Rosella en opgetekend door vriend en journalist Paolo Beltramo, kocht ik in Italië. In museum ´La Storia del Sic` in hun woonplaats Coriano. Simoncelli spreekt slecht Engels, hij riep tijdens het gesprek een teamlid erbij als tolk. Ik liet hem een aantal foto´s zien die ik door de jaren heen van Marco Simoncelli heb gemaakt. Paolo gaf me daarop zijn visitekaartje met de vraag of ik ze naar hem wou mailen. Een bijzonder gedenkwaardig gesprek, wat ik in mijn rondleidingen regelmatig heb aangehaald.

In één van mijn rondes door de paddock liep ook oud-schaatser Erik Hulzebosch mee. Altijd goed voor wat mooie droge opmerkingen. Hij hoorde mijn verhaal over Simoncelli aan en zei ‘Oh, dan had ik wel goed met die man kunnen praten, want dat spreek ik ook, slecht Engels’.

De MotoGP van Duitsland is dit jaar een aantal weken naar voren gehaald en werd het weekend na Assen al verreden. Men vierde het negentigjarig bestaan en het twintigste jaar MotoGP op de Sachsenring. Het toeschouwersaantal daalde echter dramatisch: in drie dagen bezochten ruim 47.600 motorsportfans minder dan vorig jaar het prachtige circuit in Oberlungwitz. Ter vergelijking: Assen trok over het hele weekend 161.500 bezoekers, de Sachsenring 165.000. In 2011 waren dat er nog ruim 230.000! Alarmerende cijfers dus.

Volgens de SRM (Sachsenring Rennstrecken Management) ligt dit aan de verschuiving, hoewel die in december 2016 al bekend was. Ook de slechte weersvoorspellingen speelden een negatieve rol, aldus de SRM.

De media en de Duitse fans hebben een andere mening. De toegangsprijzen zijn namelijk met ruim 20% verhoogd. Een staanplaats langs de Sachsenring kost tegenwoordig net zoveel als een zitplaats in Assen. De ADAC heeft onlangs een nieuw 5-jarig contract met Dorna afgesloten, wat 4 miljoen euro per jaar kost. In 2011 was dat nog 1,7 miljoen euro. Het financiële risico is voor de SRM, dus ergens moet een slag gemaakt worden. Ik ben benieuwd hoe dit zich verder ontwikkelt, het gekibbel in Sachsen kan Assen geen windeieren leggen lijkt me

In de paddock was ik aangenaam verrast door ineens oog in oog te staan met een Suter MMX500 in Dynavolt Intact GP kleuren. Wat een beest! Met een V4 576cc tweetaktblok, dat 195pk levert bij 13000tpm. En dat terwijl het apparaat maar 127kg weegt. Eurosport commentator Ralf Waldmann was de gelukkige, hij mocht op donderdag in het zadel van de MMX500 stappen. Kan er niet een klasse met deze kanonnen opgenomen worden in het bijprogramma van de MotoGP? Dat zou toch fantastisch zijn!

En sportief gezien? Ik heb hele mooie races gezien. Met Joan Mir, Franco Morbidelli en Marc Marquez als sterke winnaars. Mir en Morbidelli gaan met een forse voorsprong de zomerstop in en lijken in een zetel op de titel af te stevenen. Jonas Folger kreeg met zijn tweede plaats het thuispubliek op de banken in de MotoGP, maar ‘Sachsenking’ Marquez was wederom ongenaakbaar.

Halverwege het seizoen is het ongemeen spannend in de MotoGP, dat is wel eens anders geweest. Binnen één wedstrijd kan de top vier zomaar omgedraaid zijn. We zullen het zien, nu eerst afkicken. Zondag over vier weken wacht de wedstrijd in Brno. Dan zit ik voor de televisie, helaas.

Hans