Column: Hans Koopman ‘Even voorstellen’

440
koopman
Hans Koopman (l) tijdens de Dutch TT van 2010 met de een jaar later verongelukte Marco Simoncelli.

De column is terug op Racesport.nl. Vanaf deze week zal er op woensdag wekelijks een column te lezen zijn, een column verzorgd door één van de vier nieuwe Racesport.nl columnisten.

De eerste column komt van de hand van Hans Koopman. Voor degene die Hans nog niet kennen, de titel van zijn eerste column is dan ook genaamd…







Even voorstellen
Racesport.nl heeft eerder columnisten gekend. Colin Edwards, Karl Muggeridge, Chris Vermeulen, Marcel Duinker en Frank Weeink. Om er een paar te noemen. Ineens sta ik ook in dat illustere rijtje. Terwijl ik dit schrijf voel ik me vereerd en tegelijkertijd klein. Wat een namen!

Ik ga niet alleen schrijven over het heden maar zeker ook over het verleden. Een greep uit mijn rugzak, zeg maar. Hoewel ik meer van het type ´poten in de klei en wars van poeha´ ben, zal ik me toch even voorstellen.

Ik ben op een steenworp van het TT-circuit van Assen geboren en daardoor als het ware al prenataal met de motoritis besmet. In 1976 bezocht ik mijn eerste race, de F750 Classic. Met mijn vader op de tribune in de Geert Timmerbocht. In het begin van de race zag ik Venezolaan Johnny Cecotto eraf gaan, waarna zijn fabrieks-Yamaha in brand vloog. Dat had een onuitwisbare impact.

Al gauw ging ik als vrijwilliger aan de slag voor de Stichting Circuit van Drenthe. Trainingsbulletins rondbrengen bij de sponsoren. Iets wat overigens nog steeds gebeurt. Ik was overenthousiast, overal vooraan staand, rolletjes volschietend. Dat ging niet lang goed natuurlijk.

Men bedacht iets anders voor mij: in de bediening in de VIP room van hoofdsponsor Texaco. Dat was in de tijd dat Hans Spaan en Egbert Streuer de sterren van de hemel reden. En wat te denken van Den Boet, De Witte Reus en Jumping Jack? Dat ging ook niet echt werken dus. Te veel de aandacht op de baan.

In een overvolle VIP box kwam iemand op het lumineuze idee me naar buiten te sturen met een aantal gasten, dat gaf wat lucht. Zo ontstonden de rondleidingen, tegenwoordig paddocktours genoemd. Dat heb ik 21 jaar volgehouden. Nadat Texaco in een vlaag van verstandsverbijstering besluit als sponsor over te stappen naar de Eredivisie voetbal, stort mijn wereld in.

Pioneer werd de nieuwe huurder en na een korte kennismaking kan ik met hen verder. Een ander bedrijf met andere gasten. En naamgever van het Supersport 600 team van Marc Hoegee, Pioneer Hoegee Suzuki. Saillant detail: de eigenaar van Racesport.nl was toentertijd manager van dit team en de huidige KNMV bondscoach Barry Veneman één van de coureurs.

Ik leerde daar veel nieuwe mensen kennen, waaronder ook de eigenaar van MotoPaddock.nl, waar ik vervolgens een paar jaar columns voor heb geschreven. Na acht jaar als sponsor in Assen, vertrok Pioneer, tot spijt van velen, uit Nederland.

Ik kwam terecht bij RW Racing GP. Het enige Nederlandse Grand Prix Team dat nog in de Grand Prix aanwezig is heeft ook genodigden tijdens de Dutch TT waarvoor paddocktours georganiseerd worden. Voor mij nog steeds geweldig om te doen. Dit jaar extra leuk omdat men met de Spanjaard Axel Pons de stap naar de Moto2 klasse van het MotoGP wereldkampioenschap heeft gemaakt.

Daarnaast ben ik tijdens de Nederlandse ronde van het World Superbike kampioenschap in Assen als gastheer actief voor mondiale hoofdsponsor Motul.

Vanaf nu komt daar Racesport.nl bij, wederom een nieuwe uitdaging. Ik ga mijn best doen om als ‘columnist’ jullie mee te laten genieten van onze prachtige sport. Niet als professional, maar als liefhebber, alles gezien door het vizier van de motorrijder. Ik ben er best blij mee, die motoritis!

Hans Koopman.