HomeWorldSBKWorldSBKCOLUMN | Michael van der Mark: “Een nieuwe rol, maar drukker dan...

COLUMN | Michael van der Mark: “Een nieuwe rol, maar drukker dan ooit”

Ook in 2025 zullen een aantal Nederlandse motorsport prominenten die actief zijn op het wereldtoneel weer hun belevenissen en ervaringen delen via een column op Racesport.nl. Deze week de beurt aan Michael van der Mark. De BMW WorldSBK testcoureur vertelt over zijn nieuwe rol, het drukke winterprogramma en het eerste optreden van zijn voormalig teamgenoot Toprak Razgatlioglu op de Yamaha M1 MotoGP machine.

Ik krijg de laatste tijd vaak de vraag: “Het seizoen is voorbij, hoe is het nou met je?” Nou, rustig is het allerminst. Twee dagen na het laatste raceweekend van het seizoen in Jerez zat ik alweer op de motor. Testwerk, nieuwe onderdelen, veel zelfs. En eerlijk? Sommige dingen die ik nu test, had ik het liefst al halverwege het seizoen op mijn eigen wedstrijdmotor gezien. Maar goed, dat kon toen niet. Dat maakt het soms frustrerend, maar ook precies de reden waarom deze nieuwe rol als testcoureur zo belangrijk is.

Tijdens die eerste testsessie in Jerez was ik de enige BMW-rijder. Danilo [Petrucci] zat nog in de lappenmand, Miguel [Oliveira] kon nog niet rijden vanwege zijn verplichtingen in de MotoGP. Dus ik kreeg het hele testprogramma op mijn bordje. Veel nieuwe onderdelen, en ja, ook al mag ik niet alles zeggen: er zaten echt interessante dingen tussen. Zo heb ik bijvoorbeeld al een test afgewerkt op Michelin banden met het oog op 2027 als Michelin de nieuwe bandenleverancier wordt in het WorldSBK. Dat voelt best wel raar, om nu al te werken aan iets wat over twee jaar pas zichtbaar wordt in het kampioenschap. Maar het geeft ook voldoening.

Tussen alle testdagen door was het ook druk buiten de baan. Zo ben ik een aantal dagen op de EICMA in Milaan geweest. Vervolgens naar Berlijn en München waar ik samen met Toprak een soort afscheidstour door de BMW fabrieken heb gehad. Je weet dat BMW groot is, maar pas als je door de gangen van de fabriek loopt, zie je echt hoe zo’n groot concern het is. We hebben daar zelfs de hoogste baas van de BMW Group ontmoet en mee gesproken. Dat voelde wel als een eer, aangezien dit soort mensen altijd druk zijn en er maar weinig mogelijkheden zijn om hem persoonlijk te ontmoeten.

En dan Toprak. Die is inmiddels begonnen aan zijn nieuwe MotoGP-avontuur. En laat ik het zo zeggen: wie zijn rondetijden heeft gezien, weet genoeg. Hij verrast mij niet — ik weet wat hij kan — maar hij gaat een hoop mensen wakker schudden en verrassen in de MotoGP paddock. En toch, als ik hem hoor praten, merk ik: hij ziet ook dat er nog het nodige werk aan de winkel is. Maar hij weet wat hij moet doen en ik twijfel er niet aan dat hij ook in de koningsklasse hele mooie dingen gaat laten zien.

Momenteel ben ik opnieuw in Jerez voor de tweede en druk bezette wintertest. Veel nieuwe jongens hier die hun debuut maken op een WorldSBK machine, Miguel en Danilo zijn nieuw BMW maar ze zaten er de eerste dag best al wel goed op. Ook de twee nieuwe jongens bij Honda – Jake Dixon en Somkiat Chantra – lijken meteen al snel. Wat mezelf betreft ging het de eerste dag zeker ook niet verkeerd, Tijdens de tweede dag zullen we denk ik wel iets grotere verschillen zien.

Tot slot. Ook krijg ik regelmatig de vraag of ik nog wat anders ga doen naast het testwerk? Daar kan ik nog niets over zeggen, daar is het op dit moment nog iets te vroeg voor. Maar reken maar dat ik overal ben waar BMW me nodig heeft.

Tot over vier weken,
Michael van der Mark.

Eerdere columns in 2025:

24. Column Glenn van Straalen: “We hebben een nieuwe uitdaging gevonden, ik blijf racen”
23. Column Collin Veijer: “Een seizoen met twee gezichten”
22. Column Wilco Zeelenberg: Blessures, airbags én een emotionele titel
21. Column Glenn van Straalen: “Eén ding weet ik zeker: ik ben nog niet klaar”
20. Column Michael van der Mark: Het naderende ‘afscheid’, zijn speciale band met Toprak en de Nederlandse inbreng
19.Column Wilco Zeelenberg: “Oostenrijk, Balaton Park, Catalunya en de nieuwe Yamaha V4”
18. Column Collin Veijer: “De progressie is er, nu hard blijven werken op de manier die ons tot hier gebracht heeft”
17. Column Glenn van Straalen: “Eerst volledig fit, dan pas terug op de motor”
16. Column Michael van der Mark: “Racen voor Luca in Suzuka, twijfels over Balaton Park en een nog onzekere toekomst”
15. Column Wilco Zeelenberg: Blessures, technologie en verwachtingen voor de tweede seizoenshelft
14. Glenn van Straalen: Positieve lijn na lastige weken
13.⁠ ⁠Collin Veijer: “Iedereen bedankt die naar Assen is gekomen en mij heeft gesteund. Het betekende veel voor me”
12.⁠ ⁠Michael van der Mark: Eerste indruk Balaton Park Circuit en een koninklijk moment tijdens Dutch TT
11.⁠ ⁠Wilco Zeelenberg: Het MotoGP seizoen tot nu toe en de verwachtingen voor de Dutch TT
10: Glenn van Straalen: “Het enige waar ik nu mee bezig ben is het weer 100% fit zien te worden”
09.⁠ ⁠Collin Veijer: “Nog even flink doorbijten, maar we komen sterker terug”
08.Wilco Zeelenberg: “Marc Márquez maakt Bagnaia nerveus”
07.⁠ ⁠Michael van der Mark: “Soms moet je roeien met de riemen die je hebt”
06.⁠ ⁠Glenn van Straalen: “Een flinke hersenschudding is gewoon een hele nare blessure”
05: Collin Veijer: “Voor mij was de tiende plaats in Austin niet het belangrijkste”
04.Wilco Zeelenberg: “Hopelijk weet het Nederlandse publiek onze inzet te waarderen”
03.⁠ ⁠Michael van der Mark: “Concessie problematiek, één fabrikant vond het blijkbaar nodig hiertegen te ageren”
02.⁠ ⁠Glenn van Straalen: “Zeker niet de start van het seizoen waarop we gehoopt hadden”
01.Wilco Zeelenberg: “TV maken is iets anders dan een MotoGP team managen”



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instagram |  X | Threads | YouTube   



   Vrijwillige bijdrage   

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’


 

Gerelateerde berichten
Gerelateerd