HomeWorldSBKWorldSBKColumn Michael van der Mark: “Soms moet je roeien met de riemen...

Column Michael van der Mark: “Soms moet je roeien met de riemen die je hebt”

Ook in 2025 zullen een aantal Nederlandse motorsport prominenten die actief zijn op het wereldtoneel weer hun belevenissen en ervaringen delen via een column op Racesport.nl. Deze week is het de beurt aan WorldSBK coureur Michael van der Mark.

De Nederlandse ronde van het WK Superbike in Assen hoort het hoogtepunt van het seizoen te zijn. Je thuisrace, volle tribunes en veel fans. Maar voor ons als BMW-team werd het een pijnlijk weekend. De beperkingen van het huidige reglement en de manier waarop onze motor op bepaalde circuits presteert, kwamen op het TT Circuit Assen pijnlijk aan het licht. In de regen, zoals tijdens de Superpole-race, zie je dat we ineens competitief zijn. Maar in droge omstandigheden is het gewoon lastig, vooral op een baan als Assen. Het is helaas niet anders, soms moet je roeien met de riemen die je hebt.

Ik blijf het echter wel vreemd vinden hoe alles gegaan is, en heel eerlijk gezegd, ik snap de nieuwe regels ook niet helemaal. Sterker nog, ik denk dat maar weinig mensen er iets van snappen. Volgens het algoritme was BMW in Assen de op één na beste motorfiets, zeg het maar…….

Cremona bood gelukkig wat hoop. Vooraf hadden we een lastig weekend verwacht, maar dat viel enigszins mee. Het is een klein baantje, krap en technisch, maar daar kwamen we er beter vanaf dan gedacht. Toch zie je: zit je er niet meteen bij in de openingsfase van een race, dan raak je de aansluiting kwijt en rij je het gewoon niet meer dicht. Nicolo Bulega was daar indrukwekkend. Het is gewoon heel erg knap wat hij daar opnieuw liet zien, maar als we dan naar de andere Ducati’s kijken, deze waren zeker niet slecht, maar het is nu ook weer niet zo dat deze heel erg goed waren. Ze kwamen in ieder geval niet in de buurt van Bulega en dat is dan ook wel weer opvallend. Het is gewoon allemaal een beetje vreemd, het is gewoon allemaal anders dan in het verleden met deze nieuwe regels. Maar goed, soms moet je roeien met de riemen die je hebt.

Gelukkig kon er maandag ook gelachen worden tijdens onze BMW M Experience Day in Cremona. Er waren journalisten vanuit de hele wereld aanwezig die een dag op veel verschillende BMW-motoren konden rijden op het circuit, zelfs onze motoren en ook de BMW M 1000 RR in Endurance uitvoering. Ook Toprak en ik hebben veel ronden kunnen rijden. Met Toprak heb ik zelfs een dubbele stoppie gedaan terwijl ik achterstevoren bij hem achterop zat, dit als een soort van PR-stunt. Eindelijk gelukt na maanden plannen. En geloof me: ik vertrouw maar één iemand op de wereld voor zoiets. Ik zou nooit zomaar bij iemand anders achterop stappen voor een dergelijke stunt.

Er zijn momenteel veel verhalen en er zijn veel geruchten over een mogelijke overstap van Toprak naar de MotoGP, ik lees ze ook allemaal en ik moet er ook altijd wel een beetje om lachen. Mensen hebben tegenwoordig overal een mening over, maar als je een kans krijgt op je droom, dan moet je die grijpen. Hij voelt zich er klaar voor, en dan moet je het in mijn ogen gewoon doen. Natuurlijk is het een gemis voor ons, maar ik begrijp zijn keuze volledig mocht hij de overstap gaan maken.

En dan was er afgelopen week de breuk van Loris Veneman en EAB Racing. Het is gewoon jammer als het zo goed gaat in de WorldSSP 300 dat het dan in de WorldSSP allemaal niet lukt. Dat is zonde, maar soms lopen dingen niet en dan moet je bereid zijn om samen andere keuzes te maken. Dat heb ik ook gehad in het verleden. Soms lopen dingen zoals ze lopen, maar als er een deur dicht gaat dan gaan er vaak andere deuren open, en dat zal ook zo zijn voor Loris en ook het EAB Racing Team.

Keerzijde van onze sport
Maandagmiddag hadden we in Cremona ook tijd om de races van het British Superbike Championship op Oulton Park via de tv te volgen. We zagen hier ook de crash in de eerste ronde van de tweede British Supersport race. Afgrijselijk wat daar gebeurde, een crash waar maar liefst elf coureur betrokken waren en twee coureurs het leven lieten. Je weet dat dit kan gebeuren, maar het blijft een harde wake-up call. Motorsport blijft een gevaarlijke sport.

Eerdere columns in 2025

06. Glenn van Straalen: “Een flinke hersenschudding is gewoon een hele nare blessure”
05: Collin Veijer: “Voor mij was de tiende plaats in Austin niet het belangrijkste”
04.Wilco Zeelenberg: “Hopelijk weet het Nederlandse publiek onze inzet te waarderen”
03. Michael van der Mark: “Concessie problematiek, één fabrikant vond het blijkbaar nodig hiertegen te ageren”
02. Glenn van Straalen: “Zeker niet de start van het seizoen waarop we gehoopt hadden”
01.Wilco Zeelenberg: “TV maken is iets anders dan een MotoGP team managen”



↓Tijdschema en volledige uitslagen Acerbis Italian Round↓



04 – WorldSBK Cremona 2025
09:40 - 10:05
WorldWCR
Vrije training
10:20 - 11:05
WorldSBK
Eerste vrije training
11:20 - 12:00
WorldSSP
Vrije training
14:10 - 14:35
WorldWCR
Superpole
15:00 - 15:45
WorldSBK
Tweede vrije training
16:00 - 16:40
WorldSSP
Superpole


Handige links Acerbis Round:

Volledige tijdschema en uitslagen
Waar te volgen op TV
NIEUW | MotoGP- en WorldSBK ticketshop
Fotoverslag

 



Volg het laatste Racesport.nl nieuws ook via social media:

 



   Vrijwillige bijdrage Racesport.nl  

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer: NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



 

Gerelateerde berichten
Gerelateerd

Winkelwagen0
Er zijn nog geen producten aanwezig