De tweede ronde van het 2019 FIM Superbike World Championship vond afgelopen weekend plaats op het Chang International Circuit in Thailand. Net als tijdens de openingsronde op het Phillip Island Grand Prix Circuit ging de winst opnieuw drie keer naar de vanuit de MotoGP klasse overgekomen Ducati coureur Alvaro Bautista.

Iwan van der Valk, die tijdens de World Superbike weekenden het tv-commentaar verzorgt voor Eurosport, zal gedurende het seizoen na afloop van elke ronde van het FIM Superbike World Championship een column verzorgen op Racesport.nl, een column waarin hij terugblikt op de gebeurtenissen en prestaties gedurende het weekend. Onderstaand deel twee: de Pirelli Thai Round.

Het WorldSBK kleurt bloedrood
Eigenlijk kan het bij World Superbikes maar over één ding gaan. Inderdaad, over Ducati. Alvaró Bautista sloopte het afgelopen weekend in Thailand de concurrentie met zo’n overmacht, dat het halverwege de drie races niet meer spannend was wie de winnaar zou zijn. Na Australië dachten we nog dat het misschien net zoals vorig jaar zou gaan, toen Melandri de eerste dubbel won en toen niks meer. Nu weten we dat het anders zit, want ook in Thailand was de Ducati-Bautista combinatie een maatje te groot voor de rest van het veld. Inclusief Jonathan Rea. Groot feest in Bologna, maar ook grote zorgen in de rest van de wereld.

OK, ze gaan bij Kawasaki en Yamaha echt nog wel stappen maken, en zelfs bij BMW staan er zéér bijzondere ontwikkelingen voor de deur (ik zeg niks!). Maar het verschil is momenteel zó groot dat het vast niet genoeg is om de buurt van de rode raket te komen. Uit het verleden kennen we de regels waarmee organisator Dorna probeert voor meer spanning en dus meer televisiekijkers wil zorgen: minder toeren, onhandig gedoe met wel of niet onderdelen mogen kopen en minder doorontwikkeling. Helaas leerde de dominantie van Jonathan Rea dat dit maar zeer matig lukte; zijn Kawasaki werd enorm afgeknepen maar was toch goed voor 4 wereldtitels op een rij. Oftewel; met de huidige technische regels gaat het nog heel lastig worden om ervoor te zorgen dat komend jaar geen opeenvolging van optochten wordt. Nog erger: dit is op dit moment niet het enige probleem voor de World Superbikes.

Want waar de MotoGP een grote rol speelde bij de opkomst van de V4 als motorblok in de Ducati, speelt MotoGP ook een enorme rol bij de zorgen van World Superbikes. Zowel MotoGP als WorldSBK zijn in handen van Dorna, de Spaanse organisator die aan de MotoGP-kant enorme successen viert. In die klassen is er elke race enorme strijd, staan de coureurs te trappelen om mee te mogen doen en sloven de fabrikanten zich met miljoenenbudgetten uit om vooraan te rijden. Dat is bij World Superbikes precies andersom: te weinig rijders op de grid, maar een paar merken die meedoen en nu dus ook al even het gebrek aan gevechten op de baan. De enorme populariteit van MotoGP heeft hierdoor een keerzijde: alle coureurs, teams, sponsoren, televisiestations, motormerken en Dorna willen momenteel nog maar in één ding ècht serieus investeren, en dat is niet het WK Superbikes.

Dat we alleen al moeten kijken naar het beperken van Kawaski of Ducati is een lastig verhaal. Het is immers niet sportief om winnaars beperkingen op te leggen, maar zonder strijd zijn de races te saai om naar te kijken. Oftewel, het gaat aan de ene kant wel om topsport, waarbij eerlijke regels moeten zijn om iedereen gelijke kansen te geven. Maar zonder publiek kan die topsport ook niet doorgaan dus moet er toch ingegrepen worden. Daarom zijn er de afgelopen jaren al veranderingen doorgevoerd, net als in het aantal races en de tijdstippen daarvan. Probleem is alleen dat alle veranderingen tot nu toe niet groot genoeg waren, of niet de juiste keuze. Er zal meer moeten gebeuren, véél meer. Voor alle relevante zaken geldt dat er geen makkelijk keuzes zijn. Aantal races, instapmogelijkheid voor nationale wildcards, TV-rechten, kosten voor teams en rijders, ondersteuning van de merken; het is allemaal niet eenvoudig op te lossen. Alleen is het nu wel zo dat de problemen zo groot zijn, dat kleine ingrepen niet meer werken.

De organisatie zal op korte termijn dan ook ingrijpende aanpassingen moeten doen op alle vlakken, met als extra uitdaging dat het er niet voor mag zorgen dat de huidige fans weglopen. Normaal is dit het moment dat iemand met een allesomvattende oplossing komt, maar het is gewoon niet zo simpel. De enige zekerheid die er daardoor is, is dat er iets moet gaan veranderen, en niet weinig. Op alle vlakken moet er nu binnen het op-één-na belangrijkste wegrace-WK echt iets rigoureus gaan gebeuren, want anders is de toekomst van dit kampioenschap rood. Bloedrood.

Iwan van der Valk – @Motototaal

Iwan van der Valk werkt onder meer als WorldSBK-commentator voor Eurosport.

 

Handige links Pirelli Thai Round:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag

Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App