HomeMotoGPMotoGPColumn Wilco Zeelenberg: Blessures, airbags én een emotionele titel

Column Wilco Zeelenberg: Blessures, airbags én een emotionele titel

Ook in 2025 zullen een aantal Nederlandse motorsport prominenten die actief zijn op het wereldtoneel weer hun belevenissen en ervaringen delen via een column op Racesport.nl. Deze week de beurt aan Wilco Zeelenberg. De huidige Ziggo Sport Racing MotoGP analist blikt terug op de vier overzeese Grand Prix weekenden, de vele blessures en emotionele wereldtitel.

Ja, daar zijn we weer. De overzeese trip zit erop, nog twee raceweekenden te gaan dit seizoen. Vier intensieve Grands Prix weekenden buiten Europa waarvan wij vanuit Ziggo Sport Racing niet ter plaatse waren, maar die desondanks indruk maakten. Vooral één moment stak er wat mij betreft met kop en schouders bovenuit: het binnenhalen van de 2025 MotoGP wereldtitel door Marc Márquez in Motegi.

Ik ken Marc al lang, maar dit… dit was misschien wel het meest emotionele wat ik ooit van hem heb gezien. Je zag hoe diep het zat. Al die revalidaties, die operaties, de trainingen, het eindeloze terugvechten – het kwam er allemaal uit op het moment dat hij over de streep kwam. En eerlijk is eerlijk: dat heeft indruk gemaakt. De sport heeft het ook fantastisch neergezet met die rode loper, de onboard-camera, de tranen… dat was prachtig. Een kampioenschap dat hij daarnaast ook nog eens méér dan verdiend heeft.

Maar het was ook net op tijd, want daarna ging het meteen mis. Indonesië werd zijn fysieke breekpunt en sindsdien heeft hij geen meter meer kunnen rijden. Hij is de rest van het jaar uitgeschakeld – en dat brengt me op een zorgwekkende trend die ik de afgelopen weken in alle klassen zie.

In MotoGP, Moto2 én Moto3 ligt het aantal zware blessures opvallend hoog. In alle categorieën zijn vervangers nodig. Dan moeten we toch met z’n allen gaan kijken waar dat vandaan komt. Heeft het te maken met de Sprint races? Met het verdwijnen van de warm-up in Moto2 en Moto3? Iets klopt er niet, want het is een patroon, geen toeval.

Jongens in de Moto3 en Moto2 zitten op wat ik altijd de ‘high school’ van het racen noem. Die kun je niet zomaar vervangen door iemand die er nog niet klaar voor is. Dat gaat ten koste van de show, maar vooral van de veiligheid van de coureurs zelf.

Dan die klap van Noah Dettwiler en Jose Antonio Rueda. Dat was écht een hele, hele vervelende situatie. Dettwiler had duidelijk met een technisch probleem, reed al honderd meter ‘out of line’, probeerde zijn motor nog naar de grid te krijgen. Dat snapt iedereen: als je niet na de sighting lap op de grid komt, start je niet en is je race al over voordat deze überhaupt begonnen is. Achter hem kwamen drie man aan. Twee weken uit, eentje niet. Rueda zag simpelweg niet wat er voor hem gebeurde. Hij keek naar rechts, naar z’n dashboard… en dan zijn twee seconden genoeg om elkaar vol te raken. Laten we vooral dankbaar zijn dat ze er allebei nog zijn, want dit had echt helemaal fout kunnen aflopen.

En dan MotoGP: Marc Márquez, Maverick Viñales en Jorge Martín – alle drie lange tijd eruit met vrijwel dezelfde blessure. Vroeger braken coureurs hun sleutelbeen. Maar wat we nu zien zijn afgescheurde pezen, zenuwen en spieren. Dat is een veel ergere, veel langduriger en veel complexere blessure. Ik heb het al vaker gezegd: ik ben geen groot fan van hoe strak de airbags tegenwoordig zitten. Natuurlijk moet een airbag beschermen, dat staat buiten kijf. Maar als die dingen zó hard ontploffen in een te strak pak, vangt niet alleen het pak de klap op, maar je lichaam ook. En dan scheurt er meer dan je lief is.

Oliveira had het al begin van het jaar. Martín brak elf ribben in het voorjaar – ik durf te wedden dat daar ook de airbag een rol in heeft gespeeld. Dat is koffiedik kijken, maar het moet onderzocht worden. Hoeveel speling is er? Hoe strak hoort zo’n pak te zitten? Dat moet de organisatie echt serieus onder de loep nemen.

En nu staan we in Portimão. De sport leeft hier enorm, mede dankzij één man: Miguel Oliveira. De billboards hangen overal. Voor de Pramac Yamaha coureur wordt het een bijzonder weekend, het wordt zijn laatste thuisrace als MotoGP coureur alvorens hij volgend seizoen de overstap maakt naar het FIM Superbike World Championship. Ik heb hem al even gesproken en je merkt aan alles dat het een emotioneel weekend voor hem wordt. Een jongen met enorm veel talent. Hopelijk vind hij zijn draai bij BMW Motorrad in het WorldSBK, maar of hij daar op zijn plaats zal zijn vraag ik me af. Maar goed, ze hebben daar na het vertrek van Toprak Razgatlioglu en Michael van der Mark een topper nodig. Tegelijkertijd zijn we heel blij dat Toprak deze kant op komt en dat Bulega nu moet instappen op de titel winnende machine van Marc Márquez.

Wat ik van hem verwacht? Heel eerlijk: helemaal niets. En dat bedoel ik niet negatief. Hij moet gewoon blij zijn dat hij mag invallen en ervaring opdoet. Hij heeft nog weinig getest – onlangs tijdens een privé test in Jerez was het nat – en hij komt rechtstreeks van een World Superbike machine. Behalve dat zit hij daarnaast ook nog op de motor van Marc Márquez, en dat doet als Italiaan uit de VR46 Riders Academy ook wel iets met je. Het wordt voor hem vooral overleven en leren.

Tot over vier weken,
Wilco Zeelenberg.

Eerdere columns in 2025:
21. Column Glenn van Straalen: “Eén ding weet ik zeker: ik ben nog niet klaar”
20. Column Michael van der Mark: Het naderende ‘afscheid’, zijn speciale band met Toprak en de Nederlandse inbreng
19.Column Wilco Zeelenberg: “Oostenrijk, Balaton Park, Catalunya en de nieuwe Yamaha V4”
18. Column Collin Veijer: “De progressie is er, nu hard blijven werken op de manier die ons tot hier gebracht heeft”
17. Column Glenn van Straalen: “Eerst volledig fit, dan pas terug op de motor”
16. Column Michael van der Mark: “Racen voor Luca in Suzuka, twijfels over Balaton Park en een nog onzekere toekomst”
15. Column Wilco Zeelenberg: Blessures, technologie en verwachtingen voor de tweede seizoenshelft
14. Glenn van Straalen: Positieve lijn na lastige weken
13.⁠ ⁠Collin Veijer: “Iedereen bedankt die naar Assen is gekomen en mij heeft gesteund. Het betekende veel voor me”
12.⁠ ⁠Michael van der Mark: Eerste indruk Balaton Park Circuit en een koninklijk moment tijdens Dutch TT
11.⁠ ⁠Wilco Zeelenberg: Het MotoGP seizoen tot nu toe en de verwachtingen voor de Dutch TT
10: Glenn van Straalen: “Het enige waar ik nu mee bezig ben is het weer 100% fit zien te worden”
09.⁠ ⁠Collin Veijer: “Nog even flink doorbijten, maar we komen sterker terug”
08.Wilco Zeelenberg: “Marc Márquez maakt Bagnaia nerveus”
07.⁠ ⁠Michael van der Mark: “Soms moet je roeien met de riemen die je hebt”
06.⁠ ⁠Glenn van Straalen: “Een flinke hersenschudding is gewoon een hele nare blessure”
05: Collin Veijer: “Voor mij was de tiende plaats in Austin niet het belangrijkste”
04.Wilco Zeelenberg: “Hopelijk weet het Nederlandse publiek onze inzet te waarderen”
03.⁠ ⁠Michael van der Mark: “Concessie problematiek, één fabrikant vond het blijkbaar nodig hiertegen te ageren”
02.⁠ ⁠Glenn van Straalen: “Zeker niet de start van het seizoen waarop we gehoopt hadden”
01.Wilco Zeelenberg: “TV maken is iets anders dan een MotoGP team managen”



cv-merchandise





21 – MotoGP Portimao 2025
09:30 - 09:45
MotoE
Vrije training
10:00 - 10:35
Moto3
Eerste vrije training
10:50 - 11:30
Moto2
Eerste vrije training
11:45 - 12:30
MotoGP
Eerste vrije training
13:35 - 13:50
MotoE
Training
14:15 - 14:50
Moto3
Training
15:05 - 15:45
Moto2
Training
16:00 - 17:00
MotoGP
Training
18:00 - 18:10
MotoE
Eerste kwalificatie
18:20 - 18:30
MotoE
Tweede kwalificatie




Handige links Qatar Airways Grand Prix of Portugal:

Volledig tijdschema en uitslagen
Waar te volgen op TV
NIEUW | MotoGP- en WorldSBK ticketshop
Fotoverslag






   Vrijwillige bijdrage Racesport.nl  

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer: NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



 

Gerelateerde berichten
Gerelateerd