Ook in 2025 zullen een aantal Nederlandse motorsport prominenten die actief zijn op het wereldtoneel weer hun belevenissen en ervaringen delen via een column op Racesport.nl. Na een korte onderbreking is het deze week de beurt aan Wilco Zeelenberg. De voormalig Grand Prix coureur en MotoGP teammanager en huidig MotoGP analist bij Ziggo Sport Racing praat ons bij over de huidige blessuregolf, de technologie en de verwachtingen voor de tweede seizoenshelft.
De zomerstop is voorbij, we trappen het tweede deel van het MotoGP-seizoen dit weekend af op de Red Bull Ring. Een mooi circuit, dertig graden is de voorspelling, maar helaas ook startlijsten waar in mijn ogen teveel namen ontbreken door blessures. Dat blijft voor mij een zorgpunt. In alle klassen – Moto3, Moto2 en MotoGP – zijn rijders langdurig uitgeschakeld, en vervangers zijn niet zomaar gevonden. Honda is daar in de MotoGP klasse een schrijnend voorbeeld van, met meerdere coureurs aan de kant. Het is simpel: we willen 22 man of meer aan de start. Ondanks dat Franco Morbidelli en Maverick Viñales er dit weekend gelukkig weer bij zijn wordt dat steeds lastiger.
Vanaf dit weekend doet ‘stability control’ zijn intrede. Een mooie nieuwe technologische stap, maar ik maak me meer druk om de veiligheid van het materiaal. Airbags bijvoorbeeld zijn een zegen bij de eerste impact, maar bij hoge snelheid kan het opgeblazen vest je verhinderen om je lichaam compact te houden tijdens een val. Dat levert nieuwe, vreemde blessures op – gescheurde pezen en ligamenten in plaats van een simpel sleutelbeenbreukje. Zulke blessures genezen veel langzamer. We moeten terug naar de tekentafel om deze veiligheidsmiddelen te verbeteren. Niet alleen maar meer lucht en dikkere airbags, maar kijken naar meer bewegingsvrijheid bij een crash.
De Red Bull Ring is geen technisch hoogstaande baan: hoge snelheden, hard remmen, hard accelereren, hoogteverschillen. Volgende week gaan we naar Balaton Park, waarschijnlijk de langzaamste baan van het jaar. Een mooi contrast, en interessant om te zien of dat ook invloed heeft op de resultaten. Marc Márquez heeft de eerste seizoenshelft gedomineerd, hij begint aan het tweede deel van het seizoen met een flinke voorsprong in de strijd voor de titel. De vraag is vooral of iemand hem nog kan bedreigen. In Brno zagen we Jorge Martín terug na lang blessureleed. Wat hij daar liet zien, chapeau. Hij zal Marc niet structureel bedreigen, maar hopelijk blijft hij fit en kan hij zich af en toe mengen in de strijd vooraan het veld. Dat maakt de races leuker, ook al speelt hij geen rol meer in de strijd voor de titel.
Als we kijken naar de MotoGP transfermolen. Niet alle MotoGP-zitjes voor 2026 zijn al vergeven, er staat nog wel iets te gebeuren. Grootste nieuws is de komst van Toprak Razgatlıoğlu. Fantastisch talent, maar ik vrees dat zijn leeftijd – bijna 30 – en het leren van tien nieuwe circuits, banden en remmen hem parten gaan spelen. Op die leeftijd herstel je minder snel van crashes, en dat risico is groot als je tot het gaatje moet gaan. Daarnaast is de grote vraag wie zijn teamgenoot gaat worden. Binnen Yamaha zal hier ongetwijfeld al over gesproken zijn, mijn gevoel zegt dat men bij Pramac graag een jonge talentvolle coureur wil aantrekken. Denk aan een Diogo Moreira of een Manuel Gonzalez terwijl Yamaha de voorkeur geeft aan een meer ervaren coureur als Miller. Ik zou persoonlijk ook de voorkeur geven aan een jong iemand, maar we weten ook dat ervaring een belangrijk item is op dit moment in de koningsklasse. Helemaal gezien alle veranderingen die op stapel staan.
Tot slot, onze Nederlandse inbreng. Gelukkig zijn Colin Veijer en Zonta van den Goorbergh fit na eerdere blessures. Zonta moet in de tweede seizoenshelft laten zien dat hij zijn wintertestvorm kan omzetten in constante races. Collin pakt het rustiger aan in trainingen, maar rijdt in de races vaak sterk naar voren en laat hij steeds progressie zien. Hopelijk zet hij die lijn door richting de top tien, want als verder je naar voren komt in het veld dan leer je ook weer nieuwe dingen van andere coureurs. Het doel voor beide: vertrouwen opbouwen en agressiever racen wanneer het kan. Dan kan de tweede seizoenshelft voor onze Nederlanders nog mooie momenten brengen.
Tot over vier weken,
Wilco Zeelenberg
Eerdere columns in 2025:
14. Glenn van Straalen: Positieve lijn na lastige weken
13. Collin Veijer: “Iedereen bedankt die naar Assen is gekomen en mij heeft gesteund. Het betekende veel voor me”
12. Michael van der Mark: Eerste indruk Balaton Park Circuit en een koninklijk moment tijdens Dutch TT
11. Wilco Zeelenberg: Het MotoGP seizoen tot nu toe en de verwachtingen voor de Dutch TT
10: Glenn van Straalen: “Het enige waar ik nu mee bezig ben is het weer 100% fit zien te worden”
09. Collin Veijer: “Nog even flink doorbijten, maar we komen sterker terug”
08.Wilco Zeelenberg: “Marc Márquez maakt Bagnaia nerveus”
07. Michael van der Mark: “Soms moet je roeien met de riemen die je hebt”
06. Glenn van Straalen: “Een flinke hersenschudding is gewoon een hele nare blessure”
05: Collin Veijer: “Voor mij was de tiende plaats in Austin niet het belangrijkste”
04.Wilco Zeelenberg: “Hopelijk weet het Nederlandse publiek onze inzet te waarderen”
03. Michael van der Mark: “Concessie problematiek, één fabrikant vond het blijkbaar nodig hiertegen te ageren”
02. Glenn van Straalen: “Zeker niet de start van het seizoen waarop we gehoopt hadden”
01.Wilco Zeelenberg: “TV maken is iets anders dan een MotoGP team managen”
↓ Tijdschema en volledige uitslagen BWIN Grand Prix of Austria: ↓
Handige links BWIN Grand Prix of Austria:
Volledig tijdschema en uitslagen
Waar te volgen op TV
NIEUW | MotoGP- en WorldSBK ticketshop
Fotoverslag
Vrijwillige bijdrage Racesport.nl
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer: NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’