De openingsronde van het 2019 FIM Superbike World Championship vond afgelopen weekend plaats op het Phillip Island Grand Prix Circuit in Australië. In een weekend waarin dit seizoen maar liefst drie races verreden worden ging de winst drie keer naar de vanuit de MotoGP klasse overgekomen Ducati coureur Alvaro Bautista.

Iwan van der Valk, die tijdens de World Superbike weekenden het tv-commentaar verzorgt voor Eurosport, zal gedurende het seizoen na afloop van elke ronde van het FIM Superbike World Championship een column verzorgen op Racesport.nl, een column waarin hij terugblikt op de gebeurtenissen en prestaties gedurende het weekend. Onderstaand deel één: de Yamaha Australian Round.

Wat weten we nu?
We weten nu dat het lek bij Honda niet zomaar boven is. Het nieuwe HRC-Moriwaki-Althea moet een fabrieksteam voorstellen, maar voldoet daar op maar één ding serieus aan: de techniek. HRC zorgde inderdaad voor het beloofde “kanon”, dat dit de snelste Fireblade ooit is, behoeft geen twijfel. Mooi, maar alle andere zaken zitten gewoon te complex in elkaar door de inhuur van externe bedrijven Moriwaki en Althea; het toch al niet lage aantal teammeetings-in-Japanse-stijl zal verdrievoudigd zijn. Koppel dit aan een soort minachting voor het WorldSBK kampioenschap, die de grootste motorfabrikant toonde door aan geen enkele pre-season test mee te doen, en je ziet waar ze nu staan.

We weten na het eerste weekend in World Superbikes van 2019 ook dat Yamaha meer naar de breedte dan naar de diepte kijkt. Het interessante gevecht van vier coureurs die vechten om de vierde plaats, was afgelopen weekend daarvan een precieze afspiegeling. Je begint je af te vragen wat er mogelijk zou zijn, als ze het extra budget voor dat tweede team in de ontwikkeling van de motorfiets van het eerste team hadden gestoken. De R1 gaat -in racetermen gezien- namelijk al eeuwen mee.

We weten verder dat de merken die er niet zijn, steeds meer opvallen: Suzuki, Aprilia, MV Agusta, wat, zelfs Benelli wordt enorm gemist, vooral omdat sommige merken maar één team inzetten. Met 6 merken op de grid en 18 rijders + een wildcard, is het veld wel enorm competitief maar niet zo diep, waardoor elke uitvaller echt gemist wordt. Maar, ook in de hoogtijdagen van World Superbikes draaide het vaak alleen om Ducati en de Japanse Vier, volgens mij zit het probleem dan ook meer in een tekort aan coureurs dan aan merken. Dorna heeft er steeds voor gekozen om de Superstock-klassen te slopen, om zo rijders te dwingen over te stappen naar World Supersport of World Superbikes. Daarmee beogen ze een drieklassen-systeem zoals in de GP’s, waar je al op je 14e weet of je het gaat halen of niet, en waarbij Dorna zelf alle factoren zelf in de hand heeft. Dit heeft alleen bijna alle GP klasses in Nationale competities weggevaagd, dat gevaar bestaat ook als deze route gevolgd gaat worden in WorldSBK.

We weten dat Kawasaki in de laatste jaren toch wat in slaap is gevallen. Klinkt raar als je de vier wereldtitels op rij ziet, maar zelfs met een topcoureur, de meest doorontwikkelde ZX-10RR superbike en het allergrootste teambudget hebben ze de “seconde per ronde” van Alvaro Bautista op de Ducati niet aan zien komen. Natuurlijk, circuit in voordeel van de Duc, Bautista is daar enorm goed en Rea doet het vaak wat minder op zijn tweede thuiscircuit, maar eigenlijk zijn dat excuses die niet horen bij de wereldkampioenen van 2013, 2015, 2016, 207 en 2018.

We weten nu wel hoe goed de Ducati Panigale V4R ècht is. Was te verwachten, want de V4R homologatiespecial kon eigenlijk één-op-één overgenomen worden uit de MotoGP, met de bijbehorende coureur erop. De V4R is dan ook geen straatmotor die is omgebouwd tot racemotor, maar een prototype-racemotor waarop een kenteken is aangevraagd. Niet de bedoeling van het WK Superbikes, maar wel de manier om een klein Italiaans merk dominant te laten zijn in zowel MotoGP als WorldSBK.

We weten daardoor dat de organisatie er daarmee een probleem bij heeft, in plaats van dat ze van het “probleem” van de overmacht van Jonathan Rea af zijn. In de jaren 70 was het nog heel normaal die iemand met drie minuten voorsprong won, maar in de moderne racerij is dit dodelijk voor de kijkcijfers. Ook nu zullen er dus weer technische regels verzonnen moeten worden om het gat te dichten. Wat op zichzelf natuurlijk belachelijk is, maar onontkoombaar na de oorvijg die Ducati aan de rest van het veld uitdeelde. Minder toeren, minder brandstof, minder banden, minder “consession parts”. Misschien is het zelfs een idee om aan de Italianen twee cilinders minder toe te staan. Of hé, wacht eens…?

Met dank aan: Iwan van der Valk – @Motototaal

Iwan van der Valk werkt onder meer als WorldSBK-commentator voor Eurosport.

 
Failed to get data. Error:
Photos Library API has not been used in project 814642671959 before or it is disabled. Enable it by visiting https://console.developers.google.com/apis/api/photoslibrary.googleapis.com/overview?project=814642671959 then retry. If you enabled this API recently, wait a few minutes for the action to propagate to our systems and retry.

Handige links Yamaha Finance Australian Round:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag – vrijdag
Fotoverslag – zaterdag
Fotoverslag- zondag

Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App