Comeback IRRC coureur Joey den Besten

1199
max-geenen
Max Geenen (l) en Joey den Besten (r) | foto© Motorradtechniek Geenen

Na een afwezigheid van twee jaar keert Joey den Besten dit jaar terug op een racemotor. De tweevoudig IRRC (International Road Racing Championship) Supersport kampioen van 2014 en 2017 heeft hierover overeenstemming bereikt met de firma Motorradtechniek Geenen uit het Duitse Kempen.

Joey den Besten, die jarenlang in de top van het klassement reed in het IRRC kampioenschap en daar menige overwinningen en podiumplaatsen behaalde, werd afgelopen winter benaderd door Max Geenen, eigenaar van de firma Motorradtechniek Geenen uit het Duitse Kempen.

Geenen was voornemens om voor 2020 samen te gaan werken met Thilo Günter. De Duitse coureur liet Geenen echter weten definitief gestopt te zijn met racen. Günther gaf Geenen te kennen echter wel iemand te kennen die in het plaatje paste, en dat was de Nederlander Joey den Besten.

Na het afgelopen seizoen nog een aanbieding te hebben afgeslagen om bij zijn oude team, Performance Racing Achterhoek, een comeback te maken op een nieuwe Yamaha Supersport 600 machine begon het in het najaar van 2019 toch weer te kriebelen.

Zo werden er de eerste plannen gesmeed voor een comeback in 2020 maar al snel werd duidelijk dat het nagenoeg onmogelijk was om een volledig seizoen te kunnen gaan race. Maar zoals zo vaak kan het soms raar lopen in de racerij, en het telefoontje van Geenen kwam dan ook als geroepen en precies op het juiste moment voor Den Besten.

Na een aantal gesprekken werd er in onderling overleg besloten deel te nemen aan een tweedaagse test op het circuit van Cartagena in Spanje, dit met de bedoeling om te onderzoeken of de samenwerking van beide kanten goed zou bevallen.

Tijdens deze test bleek al snel dat Den Besten het racen nog niet verleerd was. Zo kwam het goede gevoel al snel terug en wat misschien nog wel het belangrijkste was, Den Besten had weer plezier in het rijden. Juist dat laatste ontbrak er aan in het seizoen waarin hij door diverse omstandigheden het besluit moest nemen om er mee te stoppen.

joey-den-besten
Joey den Besten | foto© Motorradtechniek Geenen

Na de trainingsdagen in Spanje was het al snel duidelijk dat het Motorradtechniek Geenen team en Den Besten met elkaar verder wilden. Afgelopen zaterdag werd het contract getekend waarbij Kees van Steenis, Den Besten’s steun en toeverlaat, ook een belangrijke rol heeft vervuld.

Den Besten komt in 2020 uit in de IRRC Superbike categorie waar hij op een Suzuki GSX-R1000 aan de start zal verschijnen. Het Motorradtechniek Geenen team wordt mede ondersteunt door Suzuki Duitsland en Michelin. Vanuit het team is er geen druk om vooraan mee te moeten rijden en dat verwacht den Besten zelf in eerste instantie ook niet. Toch hoopt de Nederlander in Duitse dienst met zijn vaste nummer 65 een paar mooie resultaten te kunnen scoren in 2020.

De eerste wedstrijd van het seizoen is in het weekend van 09 en 10 mei op de Varsselring in Hengelo Gld. Daarna volgen de races in Imatra Finland, Chimay België, Horice Tsjechië en de finale race worden gereden op 19 en 20 september in  Duitsland op het circuit van Frohburg.

2020 IRRC kalender:

  • 09 en 10 mei – Hengelo (Nederland)
  • 03, 04 en 05 juli – Imatra (Finland)
  • 24, 25 en 26 juli – Chimay (België)
  • 15 en 16 augustus – Horice (Tsjechische Republiek)
  • 19 en 20 september – Frohburg (Duitsland)


Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App