Coronavirus verlamt 2020 MotoGP seizoen: deze opties zijn denkbaar 

368
valentino-rossi
Valentino Rossi in actie tijdens de 2020 Qatar test. Was dit de laatste keer dat we de 'the Doctor' in actie zagen op de Monster Energy Yamaha M1 ? Het zou zo maar eens kunnen. | foto© Yamaha Racing

Het 2020 MotoGP seizoen kent vanwege de uitbraak van het coronavirus een moeizame, bijzondere en zeer moeilijke start. De kans dat er de komende tijd een Grand Prix zal worden verreden is zeer klein, zo niet uitgesloten. Wat zijn de scenario’s voor het 2020 MotoGP seizoen, we zetten een aantal denkbare opties voor jullie op een rij.

2020 zal de geschiedenis ingaan als het jaar van de Corona-crisis en dus ook in de geschiedenis van het wereldkampioenschap motorfietsen. Door de snel veranderende mondiale situatie is het momenteel onmogelijk om precies te voorspellen hoe het seizoen er uiteindelijk uit zal zien. Afhankelijk van hoe de situatie zich de komende weken en maanden zal ontwikkelen, kunnen er verschillende plannen tot stand komen.







Optie 1: MotoGP seizoen met 19 races
De Grand Prix van Qatar moest worden afgelast voor de koningsklasse. De Moto3 en Moto2 klasse waren al in het land vanwege de afsluitende pré-season test en konden derhalve hun eerste Grand Prix weekend volgens plan verrijden. Er blijven nu nog 19 Grand Prix weekenden over volgens de reguliere kalender. Het zou dus kunnen, en dat is nog steeds de grootste wens van promotor Dorna, dat we een seizoen krijgen met 19 race voor de koningsklasse en de normale 20 races voor de twee lichtere categorieën.

Deze optie lijkt echter van dag tot dag minder waarschijnlijk te worden. De races in Thailand, Argentinië en de Verenigde Staten zijn al uitgesteld tot oktober terwijl de eerste Europese Grand Prix van het seizoen Jerez voor onbepaalde tijd is uitgesteld. Het tweede deel van het seizoen is normaalgesproken al veruit het zwaarste deel van het jaar, en met de verplaatsing van de al genoemde Grand Prix weekenden is het nu al een monsterprogramma welke voor de teams, teamleden en coureurs fysiek gezien al bijna niet te doen is.

Naast dit feit lijkt het onvermijdelijk dat ook de Grand Prix weekenden in Le Mans, Mugello en Catalunya gecanceld of verplaatst zullen moeten worden. Nog eens drie wedstrijden extra in het tweede deel van het seizoen ergens tussen proppen, ergens houdt het een keer op.

Conclusie: zeer onwaarschijnlijk

Optie 2: verkort MotoGP-seizoen
Promotor Dorna, de IRTA en de FIM zullen zich binnenkort moeten voorbereiden op het feit dat er races af moeten gaan vallen. Dorna CEO Carmelo Ezpeleta heeft zich tijdens een persconferentie in Qatar al laten ontvallen dat er voor een WK-seizoen minimaal dertien races nodig zijn om van een heus wereldkampioenschap te kunnen spreken en een geldende wereldtitel. De grote vraag en uitdaging die voor de verantwoordelijken in dit geval te wachten staat: welke races worden afgelast, welke blijven er nog op de kalender?

Er zijn verschillende redenen en manieren waarop een ​​selectieproces zou kunnen worden uitgevoerd. Uiteraard speelt hierbij de financiële component een belangrijke rol. Sommige evenementen brengen nu eenmaal veel meer geld in de MotoGP-kas dan de andere. Races die financieel minder interessant zijn, zijn vaak de traditionele evenementen die plaatsvinden op circuits met een historische waarde en al heel lang deel uitmaken van de kalender. Het niet door laten gaan van dergelijke Grand Prix weekenden zal een grote imagoschade met zich meebrengen. Het schrappen van een aantal Grand Prix weekenden zal een hele lastige en moeilijke klus worden voor de personen en organisaties die hiervoor verantwoordelijk zijn, maar het lijkt op dit moment bijna wel de enige manier om het 2020 MotoGP wereldkampioenschap te kunnen redden.

Conclusie: zeer waarschijnlijk

Optie 3: alternatieve MotoGP-kalender
De uitspraken van Dorna CEO Ezpeleta maar ook van FIM-president Jorge Viegas om het MotoGP seizoen desnoods te verlengen tot aan januari 2021 en dat als reële mogelijkheid te beschouwen lijkt makkelijker gezegd dan gedaan. In landen als Qatar, Thailand, Argentinië, Maleisië en Australië zou je ook in december of januari kunnen racen, voor vele andere landen, met name in Europa, is dit vanwege het klimaat praktisch onmogelijk. Daarnaast kunnen Grand Prix weekenden in o.a. Austin en Motegi alleen in de zomer of in de herfst georganiseerd worden. Kortom, deze optie zal gezien de huidige situatie niet eenvoudig zijn om te realiseren op de circuits die momenteel deel uit maken van de kalender.

Een mogelijke oplossing zou zijn om over te schakelen naar alternatieve circuits. Het probleem is echter: circuits die geschikt en gehomologeerd zijn voor het MotoGP wereldkampioenschap zijn schaars. Portimâo zou een optie zijn maar circuits die in het verleden deel uit maakten van de kalender, zoals Welkom in Zuid-Afrika of Sentul in Indonesië, voldoen al lang niet meer aan de momenteel geldende veiligheidseisen.

Conclusie: onwaarschijnlijk, kan slechts in beperkte mate worden uitgevoerd

Optie 4: twee races per weekend
Mochten er daadwerkelijk onvoldoende weekenden overblijven en er noodgedwongen circuits af moeten vallen dan zou het rijden van twee races per weekend een optie kunnen zijn. Er zouden twee wedstrijden per klasse verreden kunnen worden om aan het benodigde aantal races te komen. Alvorens dit plan uit de kast wordt gehaald zal er veel voorbereidend werk gedaan moeten worden op het gebied van regelgeving en het invullen van tijdschema’s. Een geluk hierbij voor Dorna en de FIM kan zijn dat men kan bogen op ervaringen in het FIM Superbike World Championship waar het rijden van meerdere races in het weekend al jarenlang een traditie is. Of dit haalbaar is – met name voor de MotoGP klasse – is de grote vraag. Een MotoGP machine is in technisch opzicht een heel ander en veel meer gecompliceerd verhaal dan een op productiemachines gebaseerde WorldSBK machine. Ook zal het fysieke aspect van met name het technische personeel een belangrijk item zijn, de coureurs zullen het fysiek gezien zonder twijfel aan kunnen, maar of je dit van de monteurs ook kunt verlangen (zij werken in een regulier Grand Prix weekend al bijna dag en nacht) is nog maar de grote vraag. Of Dorna, de IRTA en de FIM met dit laatste ook daadwerkelijk rekening mee gaan houden is nog maar de grote vraag, zoals zo vaak en dat zal nu niet anders zijn…….alles voor ‘de show must go on’.

Conclusie: heel goed mogelijk

Optie 5: MotoGP zonder publiek
In grote delen van de wereld zijn momenteel strenge en beperkende regels van toepassing. Hoe lang deze nog zullen duren is momenteel nog een hele grote vraag, maar de kans dat deze in bepaalde delen van de wereld nog wel enige maanden zullen duren lijken steeds aannemelijker. Wel is de verwachting dat de beperkingen minder streng zullen worden om het sociale leven weer enigszins op gang te laten komen. Het is daarom denkbaar dat bepaalde winkels worden heropend of dat kleinere evenementen weer worden toegestaan.

Nu is een Grand Prix weekend zeker geen klein evenement, sterker nog…..meer dan 100.000 bezoekers zijn meer regel dan uitzondering en er waren de afgelopen jaren zelfs Grand Prix weekenden met meer dan 200.000 bezoekers. Het lijkt daarom dan ook moeilijk voor te stellen dat zulke grote evenementen in de nabije toekomst zullen worden toegestaan. Virologen gaan er zelfs al van uit dat er in 2020 geen voetbalwedstrijden meer gespeeld zullen worden in volle stadions. Dit zou ook maar zo eens kunnen gaan gelden voor de auto- en motorsport evenementen.

Het organiseren van een Grand Prix weekend zonder publiek is voor de organiserende circuits echter nagenoeg onmogelijk. Een binnenhalen en organiseren van een MotoGP weekend kost een circuit heel veel geld. Deze investering kan men vervolgens terugverdienen met de opbrengsten van de ticketverkoop. Dorna zal in dit geval heel veel water bij de wijn moeten doen, maar of de schatkist van Dorna zo goed gevuld is dat dit haalbaar zal zijn is vooralsnog de vraag.

Conclusie: denkbaar, maar best wel problematisch

Optie 6: geen MotoGP-seizoen
Een scenario waar niemand in de MotoGP-paddock vooralsnog aan wil denken, maar waar we wel steeds nadrukkelijker rekening moeten gaan houden. Zelfs al zou één van bovengenoemde opties haalbaar zijn, zou er een keuze gemaakt kunnen worden dan is er nog één heel belangrijk en groot probleem. In de MotoGP paddock werken in een Grand Prix weekend circa 3000 mensen, mensen die uit alle delen van de wereld komen en waarbij Spanje en Italië zeker de kroon spannen. De meeste coureurs en teams komen uit of bevinden zich ook in deze twee genoemde landen. We weten allemaal dat uitgerekend deze twee landen momenteel het meest getroffen worden door het coronavirus. Dat betekent: als er de komende tijd reisbeperkingen blijven bestaan ​​voor deze twee landen, kan de MotoGP 2020 sowieso niet rijden. Mochten deze twee landen binnenkort de ergste piek gehad hebben en de beperkende maatregelen versoepeld worden dan is de grote vraag of er geen andere landen zijn die dan getroffen worden en waar er dan beperkende maatregelen zullen gelden. Op dit moment zijn er zelfs een aantal (Europese) landen die overwegen om hun grenzen de komende zes maanden te gaan sluiten. Ook in dit soort situatie zal het organiseren van een Grand Prix weekend een lastige zo niet onmogelijke opgave worden.

Conclusie: dramatisch, maar zeker niet uitgesloten

 

[poll id=”5″]

 



Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App