Fabio Quartararo, Danilo Petrucci en Franco Morbidelli bezetten na afloop van de Misano MotoGP Test de eerste drie plaatsen op de tijdlijst. Maar in de schaduw van het drietal was het Dani Pedrosa die de zestiende rondetijd liet noteren, niet direct een topklassering maar de kleine Spanjaard was daarmee, zonder het gebruik van een kwalificatieband, wel de best geklasseerde KTM-coureur.

Hij stopte na afloop van het seizoen 2018 als actief MotoGP coureur om vervolgens aan de slag te gaan bij KTM als MotoGP testcoureur. De start van deze nieuwe uitdaging verliep in eerste instantie, vanwege een schouderblessure, niet geheel vlekkeloos maar de kleine Spanjaard begint momenteel wel steeds meer indruk te maken binnen de KTM familie. Niet alleen vanwege snelle rondetijden maar zeker ook vanwege het ontwikkelingswerk en zijn goede ideeën voor het verbeteren van de prestaties van de KM RC16.

Zo kwam Pedrosa ook afgelopen donderdag en vrijdag in actie tijdens de tweedaagse Misano MotoGP Test waar hij donderdagmiddag de plaats overnam van Johann Zarco die het vroegtijdig voor gezien hield. Tijdens de eerste dag reed de Spanjaard vijfentwintig ronden om vervolgens vrijdagochtend de derde sessie de tiende rondetijd te laten noteren en vrijdagmiddag de vierde en afsluitende sessie af te sluiten met de elfde rondetijd achter zijn naam. We zagen Pedrosa in actie komen op zowel de 2019 als ook de 2020 machine van de Oostenrijkse motorenfabrikant.

Na afloop van de test bezette Pedrosa de zestiende plaats op de lijst, dit ondanks dat hij één van de rijders was die in de slotfase afzag van het gebruik van een kwalificatieband. Ondanks dat een zestiende plaats bij velen misschien niet heel erg tot de verbeelding zal spreken – maar gezien het feit dat hij deze rondetijd reed op een normale raceband door de kenners wel als zeer goed resultaat gezien zal worden – werd hij wel de best geklasseerde KTM-coureur tijdens deze belangrijke test.

Na afloop van deze tweedaagse test stak Pol Espargaró – die tijdens deze tweedaagse test de achttiende rondetijd liet noteren – zijn bewondering voor Pedrosa dan ook niet onder stoelen of banken.

Pol Espargaró: “Dani heeft een zeer precieze rijstijl omdat hij van Honda komt. Zijn rijstijl is zeer netjes, hij rijdt hele mooie lijnen. De 2020 machine is, mede door zijn testwerk en informatie, veel rustiger en handelbaarder bij het omgooien en in de bochten. Hierdoor kun je op een veiliger manier eerder op het gas, zelfs als de machine aan de achterkant nog spint. We werken echter niet alleen aan de machine voor komend seizoen, we proberen daar ook ons voordeel mee te doen voor de rest van dit seizoen. Ik weet eigenlijk wel zeker dat we vooruitgang kunnen boeken, vooral in de race. We hebben de afgelopen dagen aan veel dingen gewerkt, Dani heeft ook veel dingen getest. We hebben ons vooral gericht op het chassis: op dat gebied moeten we ons met name iets verbeteren. Het werkt allemaal net iets beter, daar ben ik heel blij mee. Dani heeft het goed gedaan. Het was een succesvolle test voor ons.”

De eerstvolgende Grand Prix, de Gran Premio Octo di San Marino e della Riviera di Rimini wordt van 13 t/m 15 september verreden op hetzelfde Misano World Circuit Marco Simoncelli.

 

Handige links Misano MotoGP Test:

Tijdschema en volledige uitslagen
Fotoverslag

Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App