Danilo Petrucci (P3): ‘Goede uitgangspositie, hopelijk kan ik meedoen voor het podium’

81
Danilo Petrucci - Le Mans | foto© motogp.com

Danilo Petrucci kwalificeerde zich zaterdagmiddag als derde in de MotoGP klasse op het Bugatti Circuit in Le Mans. Na een teleurstellend seizoen is dit de eerste keer voor de Italiaan sinds Mugello 2019 dat hij weer op de eerste startrij staat. 

Het lijkt erop dat Danilo Petrucci de weg naar boven heeft gevonden. Op de woensdag voorafgaand aan het eerste MotoGP raceweekend van 2020, toen de Italiaan hard ten val kwam tijdens de test op het Circuito de Jerez – Ángel Nieto, begon hij eigenlijk al met een valse start aan het MotoGP seizoen van dit jaar. De Ducati coureur had een flinke hersenschudding opgelopen en liep sindsdien al meteen in het eerste MotoGP raceweekend van het jaar achter de feiten aan.

Het werd ook duidelijk dat Ducati zijn diensten voor 2021 niet nodig had dus tekende de 29-jarige coureur voor het Red Bull KTM Tech 3 team. Echter kwam Petrucci eigenlijk tot dusver in het hele seizoen nog niet in het verhaal voor en zelfs op sterke Ducati circuits zoals de Red Bull Ring speelde hij geen rol van betekenis. Dit heeft niet alleen met Petrucci te maken, heel veel coureurs waaronder ook teamgenoot Andrea Dovizioso hebben moeite met de nieuwe Michelin banden.

Nu blijkt hij samen met zijn team in Barcelona iets gevonden te hebben om sterker te zijn in de remfase en de Italiaan bevestigde dat dit ook dit weekend een positieve uitwerking lijkt te hebben. Het is in ieder geval de eerste keer sinds Mugello 2019 dat Petrucci vanaf de eerste startrij mag vertrekken en in dat weekend wist de Ducati coureur toen zijn eerste MotoGP race te winnen. De Italiaan zal er in ieder geval nog alles aan doen om een aantal mooie resultaten te behalen met de Ducati voordat hij aan het eind van het jaar afscheid neemt van de Italiaanse fabrikant.

Danilo Petrucci: “Ik ben echt heel blij. Ik wist dat voor ons een goed weekend zou kunnen worden maar vanochtend in FP3, toen ik bezig was met de time-attack, kwam ik iedere keer een gele vlag tegen en kon ik dus geen snelle rondetijd rijden. Hierdoor moest ik naar Q1 maar gelukkig wisten we daar redelijk soepel doorheen te komen.

Dit is één van m’n favoriete circuits. Met de MotoGP machine ga ik hier altijd wel goed, in de afgelopen seizoenen heb ik steeds een goed gevoel kunnen vinden hier. Het probleem is echter dat we hier normaal gesproken in mei racen, nu is het oktober dus heb ik lang moeten wachten voordat we hier weer konden racen.

In Barcelona hebben we iets gevonden om de machine beter te maken, met name bij het remmen. Normaal gesproken was dat altijd mijn sterke punt maar dit seizoen voelde ik me daar nog niet goed mee. Ook verloren we in Barcelona veel tijd op het rechte stuk maar gelukkig zijn die rechte stukken in Le Mans niet zo lang. Het is een goede uitgangspositie om vanaf de eerste rij te starten want ik denk dat wel tien coureurs kans hebben op het podium. Vanaf de eerste startrij blijven we in ieder geval grotendeels uit het gedrang.

Voor morgen is er een aangepast tijdschema. De MotoGP coureurs komen eerst nog om 09:30 uur in actie voor hun twintig minuten durende warm-up sessie op het Bugatti Circuit in Le Mans, de race over 27 ronden gaat al om 13:00 uur van start.

 

Handige links SHARK Helmets Grand Prix de France 2020:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag



Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u ons werk mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?
Word dan nu Racesport.nl supporter. Middels een vrijwillige bijdrage van minimaal € 15,00 mag u zich met recht een trouwe Racesport.nl supporter* noemen. Als Racesport.nl supporter ondersteunt u niet alleen het werk van de Racesport.nl redactie maar dingt u ook nog eens regelmatig mee naar fantastische prijzen. De acties hiervoor en uitslagen hiervan worden vanaf nu uitsluitend en exclusief middels een speciale Racesport.nl supporters nieuwsbrief gepubliceerd en bekend gemaakt.
Ook Racesport.nl supporter worden? Dat kan via de volgende betaallink:  ING – Betaalverzoek 

* Racesport.nl bezoekers betalen minimaal € 15,00 en zijn daarmee een seizoen lang als Racesport.nl supporter verbonden aan de site. In januari ontvangt u automatisch een e-mail met de vraag of u zich opnieuw voor een seizoen wilt aanmelden.
Bij betaling graag uw e-mailadres vermelden waarop u de nieuwsbrief wenst te ontvangen. Een e-mail sturen naar [email protected] kan ook.

Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App