Vijfvoudig AMA kampioen Mat Mladin was evenals op de eerste dag ook op de tweede dag de snelste man maar zijn dag liep niet zo goed af. Mladin ging namelijk hard onderuit waarbij hij in aanraking kwam met de afbakening en werd naar het ziekenhuis afgevoerd.
Mladin’s verruøneerde Suzuki (foto:Brian J. Nelson)
Een flinke tegenvaller dus voor de Australir die er graag een sixpack van wilde gaan maken in het komende seizoen. Er is natuurlijk nog geen man overboord aangezien de eerste race, op Daytona, op 13 maart zal plaatsvinden. Mladin zal in ieder geval een tijdje uit de roulatie zijn met een enkel en knie blessure en op dit moment nog een hersenschudding.
Jordan Motorsports coureur Jason Pridmore zag het allemaal gebeuren.
ÓHij kwam uit die linkerbocht (de nieuwe Turn 5) en zette het gas er op,Ó vertelde Pridmore. ÒHij gaf steeds meer gas en daarna leek het alsof de motor spinde en hem omhoog wierp, midden tussen de twee bochten in. Hij kwam weer soort van op de motor terecht en leek het te kunnen redden maar toen had hij al te veel snelheid en kon echt niet meer op tijd remmen. Hij had geen controle en kwam op het gras terecht. De motor schoot daarna naar links en ik dacht dat hij een highsider zou krijgen maar hij sprong er af. Toen hij er af sprong gleed hij door over de baan en recht tegen de muur aan. De motor vloog over de afbakening heen.Ó
MladinÕs chefmonteur Peter Doyle vertelde dat Mladin met zijn voeten vooruit in de afbakening terecht kwam en dat hij klaagde over zijn linker onderbeen.
Mladin zelf was niet echt te spreken over de muur waarmee hij in aanraking kwam.
ÓDe AMA zegt dat die muur daar goed staat maar dat is gewoon onzin,Ó zei Mladin de ochtend na zijn crash. ÒHet komt er op neer dat de motor even opzij stapte maar daarna had ik het onder controle maar ik moest van een erg goede motor af springen omdat die muur daar stond. De laatste twee keer dat ik met een motor onderuit ginmg was omdat ik er vanaf moest springen omdat er een muur stond Ð ook vorig jaar op Laguna SecaÓ.
Mladin wist zich nog maar weinig te herinneren van zijn crash. ÒIk herinner me mijn laatste volledige bochtenreeks en toen lag ik ineens bovenop de motor, ik wist het onder controle te krijgen maar ging niet de goede kant op. Als zoiets gebeurd dan probeer je uit te vogelen waar je je bevindt en of je nog op tijd kan stoppen. Dat lukte absoluut niet en dus sprong ik er af.Ó
Van de klap op de muur herinnert Mladin zich niets, hij was toen even buiten bewustzijn.
MladinÕs teamgenoot Ben Spies kwam nog in de buurt van MladinÕs tijd maar het lukte niet meer om er voorbij te komen.
Neil Hodgson noteerde de derde tijd en heeft het weer helemaal naar zijn zin. Hodgson vertelde dat hij zich een stuk lekkerder voelde dan op maandag en spendeerde de dinsdag aan het vinden van een goede balans op zijn Ducati.
Jake Zemke was de snelste Honda coureur en reed in tegenstelling tot teamgenoot Miguel Duhamel (negende) met Showa vering. Duhamel vond de Ðhlins vering op zijn Formula Xtreme motor goed werken maar dat kwam niet tot uiting op zijn Superbike.
Achter Zemke volgde Jason DiSalvo die met de Yamaha R1 de snelste Superstock rijder was.
– | Naam | Merk | Klasse | Tijd | ||
1. | Mat | Mladin | Suzuki | GSX-R1000 | Superbike | 1:40.309 |
2. | Ben | Spies | Suzuki | GSX-R1000 | Superbike | 1:40.411 |
3. | Neil | Hodgson | Ducati | 999F05 | Superbike | 1:41.151 |
4. | Jake | Zemke | Honda | CBR1000RR | Superbike | 1:41.386 |
5. | Jason | DiSalvo | Yamaha | YZF-R1 | Superstock | 1:41.498 |
6. | Eric | Bostrom | Ducati | 999F05 | Superbike | 1:42.026 |
7. | Damon | Buckmaster | Yamaha | YZF-R1 | Superstock | 1:42.117 |
8. | Miguel | Duhamel | Honda | CBR1000RR | Superbike | 1:42.134 |
9. | Aaron | Yates | Suzuki | GSX-R1000 | Superstock | 1:42.479 |
10. | Steve | Rapp | Suzuki | GSX-R1000 | Superstock | 1:42.540 |
11. | Jason | Pridmore | Suzuki | GSX-R1000 | Superstock | 1:42.571 |
12. | Tommy | Hayden | Kawasaki | ZX-10R | Superstock | 1:42.708 |
13. | Vincent | Haskovec | Suzuki | GSX-R1000 | Superstock | 1:42.719 |
14. | Josh | Hayes | Kawasaki | ZX-10R | Superbike | 1:42.945 |
15. | Aaron | Gobert | Yamaha | YZF-R1 | Superstock | 1:43.547 |
16. | Roger | Lee Haden | Kawasaki | ZX-10R | Superstock | 1:44.035 |
17. | Miguel | Duhamel | Honda | CBR600RR | Formula Xtreme | 1:44.602 |
18. | Michael | Barnes | Yamaha | YZF-R6 | Supersport | 1:44.955 |
19. | Aaron | Gobert | Yamaha | YZF-R6 | Supersport | 1:45.101 |
20. | Geoff | May | Suzuki | GSX-R600 | Supersport | 1:45.169 |
21. | Damon | Buckmaster | Yamaha | YZF-R6 | Supersport | 1:45.228 |
22. | Matt | Lynn | Suzuki | GSX-R1000 | Superbike | 1:46.673 |
23. | Alex | Gobert | Honda | CBR600RR | Formula Xtreme | 1:46.847 |
24. | Mike | Ciccotto | Buell | XB12R | Formula Xtreme | 1:46.906 |
25. | Ben | Attard | Kawasaki | ZX-6RR | Formula Xtreme | 1:47.741 |
26. | Matt | Lynn | Suzuki | GSX-R1000 | Superstock | 1:48.023 |
27. | Taylor | Knapp | Yamaha | YZF-R6 | Supersport | 1:49.723 |
28. | Dan | Bilansky | Buell | XB12R | Formula Xtreme | 1:55.574 |
tekst: Ren van der Does