De voorbereidingen voor het 2026 FIM Supersport World Championship 2026 zijn in volle gang. Hoewel titelverdediger Stefano Manzi de overstap maakt naar het WorldSBK-team van GYTR GRT Yamaha, we het komend seizoen zullen moeten doen zonder Nederlandse deelname blijft het deelnemersveld sterk met gevestigde namen en een aantal verrassende transfers. Dit zijn de reeds bevestigde rijders voor het komende seizoen.
Can Öncü maakt in 2026 de overstap naar Pata Yamaha Ten Kate Racing en wordt teamgenoot van Yuki Okamoto die voor het tweede seizoen op rij deel uitmaakt van het in Nieuwleusen gevestigde team. Õncü vervangt wereldkampioen Stefano Manzi, die na zijn dominante 2025-seizoen de stap maakt naar het WK Superbike. Evan Bros Racing kondigde aan dat Federico Caricasulo en Valentin Debise het nieuwe rijdersduo vormen. Het Italiaanse team maakte onlangs bekend dat men afscheid neemt van Yamaha en dat men vanaf 2026 een samenwerking aangaat met de Chinese motorenfabrikant ZXMOTO.
Jaume Masia blijft bij Orelac Racing VerdNatura en krijgt de jonge Brit Josh Whatley als teamgenoot. Beiden rijden met Ducati-materiaal. Ook Philipp Oettl blijft trouw aan zijn Ducati bij het Feel Racing WorldSSP Team. De Duitser eindigde in 2025 als zesde, met onder meer twee podiumplaatsen.
GMT94-Yamaha behoudt Lucas Mahias en voegt de jonge Spanjaard Roberto Garcia toe aan het team. Garcia, die halverwege 2025 debuteerde, maakte indruk en zal vanaf 2026 als fulltime coureur aan de start verschijnen.
Opvallend is de terugkeer van Dominique Aegerter in het WorldSSP. De tweevoudig wereldkampioen rijdt in 2026 voor het Kawasaki Racing Team en wordt teamgenoot van Jeremy Alcoba. Bij PTR Triumph Factory Racing blijven Tom Booth-Amos en Oli Bayliss het team vormen.
Aldi Mahendra stapt over naar het voormalige MV Agusta Reparto Corse team dat in 2026 onder de naam AS Racing verder gaat met Yamaha en waar hij de vanuit de Moto2 klasse overkomende Albert Arenas als teamgenoot krijgt. Simon Jespersen maakt de overstap naar het Nederlandse EAB Racing dat net als de afgelopen jaren opnieuw gebruik gaat maken van een Ducati krachtbron. Mattia Casadei rijdt voor het D34G WorldSSP Racing Team op Ducati en verruilt daarmee Motozoo voor de Italiaanse formatie.
Leonardo Taccini blijft bij Ecosantagata Althea Racing Team, dat Alessandro Zaccone onlangs binnenhaalde als tweede rijder. Riccardo Rossi is inmiddels bevestigd bij Renzi Corse. Filippo Farioli maakt de overstap naar VFT Racing, terwijl Jacopo Cretaro met Team Flembbo-Pilote Moto Production op een MV Agusta zal uitkomen. Andrea Giombini is de enige rijder van het Motozoo Racing Team en ook hij rijdt MV Agusta.
Andreas Kofler, tweevoudig kampioen in het IDM Supersport 600-kampioenschap, maakt zijn comeback in het WK. De Oostenrijker rijdt voor het Yamalube Motosport Kofler-team en debuteert daarmee in een volledig seizoen na eerdere wildcardoptredens in 2023. Kofler zal echter alleen tijdens de Europese wedstrijden aan de start verschijnen.
Geen Nederlandse coureurs op de startgrid in 2026
Met Loris Veneman, Glenn van Straalen en Bo Bendsneyder begonnen er in 2025 drie Nederlanders aan het seizoen, maar dat was in de slotfase een ander verhaal. Geen van de drie landgenoten maakte het seizoen af, en helaas zullen we het ook in 2026 moeten doen zonder een landgenoot op de startgrid. De Nederlandse inbreng zal in 2026 beperkt worden tot de inzet van twee Nederlandse teams, te weten Pata Yamaha Ten Kate Racing en het EAB Racing Team.
Veneman beëindigde al snel in het seizoen zijn contract bij het EAB Racing Team om aan het eind van het seizoen terug te keren in de WorldSSP 300 klasse. De jonge coureur uit Dalfsen zal in 2026 wel in de WorldSBK paddock actief blijven en aan de start verschijnen in de nieuw opgezette World Sportbike klasse.
Van Straalen kende een ongelukkig start van het seizoen vanwege een zware crash tijdens het openingsweekend op Phillip Island. Na een lang herstel keerde Van Straalen (te snel) terug bij het D34G WorldSSP Racing Team maar zijn blessure bleek achteraf nog onvoldoende herstel waardoor de Noord-Hollander besloot zijn overeenkomst met het team vroegtijdig te beëindigen en ervoor te kiezen eerst weer volledig fit te worden. Inmiddels heeft Van Straalen bekend gemaakt in 2026 wel weer te gaan racen maar dat hij dit zal gaan doen in het Italiaans (CIV) Supersport kampioenschap.
Voor Bendsneyder, die heel sterk aan het seizoen begon, liep 2025 ook uit op een grote teleurstelling. Bendsneyder besloot twee wedstrijdweekenden voor het einde van het seizoen het team te verlaten, dit nadat zijn Italiaanse werkgever zo’n beetje alle gemaakte afspraken aan zijn laars lapte en de Nederlander niks anders kon doen dan zijn rug rechten. De 2015 Red Bull MotoGP Rookies Cup kampioen en Moto3 – en Moto2 podiumfinisher zal komend seizoen niet terugkeren in het kampioenschap maar binnenkort bekend maken dat hij net als Van Straalen zijn carrière voort gaat zetten in een ander kampioenschap.
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instagram | X | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’


