De Formule 1 op twee wielen

50

De hightech viertaktbolides leveren bij 990 cc tot 250 pk, draaien tot 17.000 t/min en bereiken op de rechte stukken tot 347,4 km/h. Het is dan ook geen wonder dat het WK MotoGP wordt aangeduid als de ÒFormule 1 op twee wielenÓ. Alle gerenommeerde motorfabrikanten zoals Honda, Yamaha, Suzuki, Kawasaki, Ducati en Aprilia mengen zich hierin met fabrieksrenstallen, de Formule-1-techniek speelt een steeds grotere rol. Aprilia liet bij Cosworth een driecilindermotor construeren, Ducati verzekerde zich van de knowhow van Ferrari, Yamaha bestelde bij Mecachrome, de partner van Renault, een nieuwe cilinderkop. En het Britse Protonteam liet de vijfcilindermachine door John Barnard construeren, die vroeger als Formule-1 designer bij McLaren en Ferrari furore maakte.

Met Valentino Rossi (5x), Max Biaggi (4x), Loris Capirossi (3x), Colin Edwards (2x), Kenny Roberts, Marco Melandri, Troy Bayliss en Neil Hodgson mengen maar liefst acht huidige of ex-wereldkampioenen zich in de koningsklasse. Vooral het duel tussen de Japanse giganten Honda en Yamaha is aantrekkelijk. Wereldkampioen Rossi heeft bij Honda drie WK-titels achter elkaar gewonnen en is vervolgens na veel discussies naar aartsvijand Yamaha overgelopen, waarbij hij meteen vier van de waardevolste technici meenam. Yamaha heeft sinds 1992 geen WK-titel MotoGP gewonnen, maar Rossi won in 2004 meteen de WK-kwalificatiewedstrijden en zegevierde in Welkom, Mugello en Barcelona.







Rossi wilde de autoritaire Honda-managers laten zien dat niet de motor, maar de coureur het verschil maakt. Yamaha liet zich na de verbintenis van Rossi meeslepen tot een verbazingwekkende sprong voorwaarts in de ontwikkeling. Bij de GP van Mugello kwalificeerden zich met Checa, Rossi en Melandri drie Yamaha-coureurs bij de eerste vijf! ÒWij willen van de Yamaha een motor maken, waarmee iedereen snel kan rijdenÓ, meesmuilde de chef monteur van het team van Rossi, Jeremy Burgess. Dat Rossi niet als WK-leader naar de Dutch-TT komt, stoort de Australi‘r niet erg (hij werd al met Mick Doohan vijfmaal wereldkampioen). Ò2004 Is een leerjaarÓ, houdt Burgess vast. ÒWij hebben altijd een twee jaar durend programma voor ogen gehad, wat de WK-titel betreft.Ó Maar na 5 van de 16 races ligt Rossi met 101 punten slechts vijf punten achter Honda-ster Gibernau. Valentino Rossi voelt zich bij Yamaha geborgen. ÒWij hebben in vijf maanden een enorme vooruitgang geboektÓ, verheugt de vijfvoudige wereldkampioen zich. ÒBij Honda had ik alles bereikt, ik was dringend aan een nieuwe uitdaging toe. We hebben nog iets meer power nodig, bovendien zouden we verder de tractie moeten verbeteren. Bij het accelereren wordt de achterzijde van de Yamaha te onrustig. Maar Michelin ontwikkelt voortdurend nieuwe banden voor ons, daarom zijn we regelmatig in staat om bij de eerste startplaatsen te rijden en in de races podiumplaatsen te behalen. Dat ik in Mugello en Barcelona gewonnen heb, verbaast me. Daar zijn de laatste rechte stukken voor de finish meer dan 1 km lang, daarom hadden wij daar wat twijfels. Want de vijfcilinder-HondaÕs zijn ons bij topsnelheid altijd nog de baas.Ó