De grote Isle of Man TT 2024 handleiding en voorbeschouwing

4386
Michael Dunlop ter hoogte van Rhencullen | © Isle of Man TT Races

De Isle of Man TT van 2024 staat op het punt van beginnen. De komende twee weken wordt er bijna iedere dag geracet op de legendarische Snaefell Mountain Course’. Welke klassen komen er aan bod, wie zijn de favorieten, wie de outsiders en hoe is dit allemaal te volgen? In deze voorbeschouwing leggen we het allemaal uit.

De Isle of Man TT werd voor het eerst verreden in 1907: toen nog op een iets korter circuit maar vanaf 1911 op de 37,73 mijl (60,72 kilometer) lange Snaefell Mountain Course die sindsdien praktisch ongewijzigd is gebleven. Met uitzondering van de Eerste Wereldoorlog (1914-1919), Tweede Wereldoorlog (1940-45), het brandstoftekort in 1946, mond- en klauwzeer in 2001 en de coronapandemie in 2020 en 2021 heeft het evenement altijd plaatsgevonden.







De Isle of Man TT is opgedeeld in twee delen: de trainingsweek en de raceweek. Deze editie beginnen de trainingen op maandagmiddag en wordt er vervolgens op dinsdagavond, woensdagavond, donderdagavond en vrijdagmiddag gekwalificeerd. De eerste races worden op zaterdagmiddag verreden met vervolgens races op zondag, dinsdag, woensdag, vrijdag en zaterdag. De afsluitende en meest prestigieuze race is de Senior TT.

Klik hier om het volledige tijdschema te bekijken

Klassen
Er wordt geracet in vijf klassen: Superbike, Superstock, Supersport, Supertwin en Sidecars. Iedere klasse zal gedurende deze TT twee keer racen waardoor er in totaal dus tien races verreden worden. De meeste coureurs racen in meerdere klassen en hebben dus verschillende motoren bij zich. Topcoureurs zoals Peter Hickman en Michael Dunlop gaan van start in de vier soloklassen (Superbike, Superstock, Supersport en Supertwin). Eén coureur maakt het wel heel bont en gaat van start in alle klassen (ook de zijspannen!), zijn naam is Mike Russell.

In de Superbike en Superstock klassen wordt gereden met 1000cc viercilinders. Volgens de reglementen zijn 1200cc tweecilinders ook toegestaan maar in de praktijk zijn het vrijwel alleen de 1000cc vier-in-lijn motoren van BMW, Kawasaki, Honda, Yamaha en Suzuki die gebruikt worden. Eén uitzondering is de Ierse coureur Mike Browne, hij staat dit jaar in de Superbike klasse aan de start met de Aprilia RSV4 1100 Factory die met de nieuwe reglementen ook is toegestaan.

Superbike / Superstock
In de Superbike klasse mag er van alles worden aangepast wat betreft het motorblok, de remmen, de vering en de elektronica. Dit zijn dan ook de duurste machines die er tijdens de TT rondrijden. In de Superstock categorie mag alleen het uitlaatsysteem, de schokbreker en het binnenwerk van de voorvork aangepast worden: voor de rest zijn deze machine standaard zoals ze bij een dealer verkocht worden. Echter zijn de huidige 1000cc machines standaard al zo goed en snel dat ze qua rondetijd niet veel van de Superbikes af zitten. Sterker nog: het huidige ronderecord dat op naam staat van Peter Hickman is afgelopen jaar op een Superstockmachine gereden: 136,358 mph gemiddeld (219,45 km/h!). De meeste coureurs rijden vanwege budgettaire overwegingen dan ook met hun Superstock machine in zowel de Superstock als Superbike categorieën, een Superstockmachine is een stuk goedkoper dan een Superbike en voor de meeste coureurs al meer dan snel genoeg.

Peter Hickman op zijn BMW M 1000 RR Superbike | © Isle of Man TT Races

Supersport
In de Supersport klasse zijn de reglementen van het WK Supersport overgenomen. Dat betekent dat naast de gebruikelijke 600cc viercilinders (Yamaha, Honda, Kawasaki) ook de Triumph Street Triple 765cc driecilinder, de MV Agusta 800 driecilinder, de Ducati Panigale V2 955 en de Suzuki GSX-R750 viercilinder worden toegelaten. De meeste coureurs rijden nog met een Japanse viercilinder maar velen zijn overgestapt naar de Triumph omdat deze vanwege de grotere cilinderinhoud minder getuned hoeft te worden en daardoor een iets langere levensduur heeft. Voor het eerst dit jaar staan er ook twee Ducati’s aan de start in de Supersport klasse, Davey Todd en Sam West hebben ervoor gekozen om de Panigale V2 mee te nemen naar het eiland.

Michael Dunlop op zijn Yamaha YZF-R6 Supersportmachine | © Isle of Man TT Races

Supertwin
In de Supertwin klasse wordt er geracet met tweecilinder motoren tot 700cc. De machines die daar het meeste voorkomen zijn de Kawasaki ER6, Aprilia RS660, Yamaha YZF-R7, Suzuki SV650 en de Paton S1-R (motorblok van Kawasaki). Deze machines zijn in de meeste gevallen zeer ver getuned en het komt dan ook nog wel eens voor dat een Supertwin machine de finish niet haalt.

Jamie Coward op zijn Kawasaki ER6 Supertwinmachine | © Isle of Man TT Races

Sidecar
In de Sidecar klasse gelden de zogeheten F2 reglementen waarbij er wat betreft motorblok reglementen de Supersport regels gelden. Dit jaar staan er enkele Japanse viercilinders aan de start in de zijspanklasse, ook deze zijn in de meeste gevallen flink getuned. De zijspannen worden door de meeste teams volledig zelf geconstrueerd of in ieder geval voor een groot deel. 14-voudig TT-winnaar Ben Birchall bouwt zijn zijspan zelf en bouwt deze in veel gevallen ook voor zijn concurrenten. Met name in het geval van de machine van Birchall zijn het haast Formule 1-achtige bolides die zeer complex in elkaar zitten.

Ben Birchall en Tom Birchall in actie met hun zijspan | © Isle of Man TT Races

Races
Met een circuitlengte van ruim zestig kilometer moeten de coureurs na twee ronden binnenkomen voor een pitstop waarbij de machine weer wordt volgetankt. In de Superbike en Supersport klasse mag ook de achterband gewisseld worden. De Superbike races zijn maar liefst zes ronden lang waardoor er dus twee pitstops zijn, in de Superstock (drie ronden), Supersport (vier ronden) en Supertwin (drie ronden) races wordt er maar één keer gestopt. De zijspanraces zijn drie ronden lang maar zij hebben genoeg brandstof aan boord om dit zonder stop te voltooien.

Rijders kunnen zich kwalificeren voor deelname aan een race door een rondetijd te rijden die binnen 112,5% is van de coureur die de derde rondetijd heeft gereden, voor de zijspannen is dat 115%. De rondetijden worden uiteraard gemeten in minuten en seconden maar het is tijdens de TT gebruikelijker om deze uit te drukken in gemiddelde snelheid. Zo is het absolute ronderecord van Peter Hickman 16 minuten, 36 seconden en 114 duizendsten over de 60,72 kilometer en vertaalt dat zich in een gemiddelde (!) snelheid van 219,447 km/h. In mijl per uur is dat 136,358. Het is dus makkelijker om te zeggen dat iemand een ronde van 130 mph heeft gereden dan 17 minuten en 25 seconden.

Michael Dunlop reed in 2023 een ronde van 130 mph gemiddeld op zijn Supersportmachine | © Isle of Man TT Races

De coureurs gaan in de races één voor de baan op met een interval van tien seconden. Per race worden er maximaal 50 coureurs toegelaten dus gaat de laatste coureur ruim acht minuten na de eerste coureur de baan op. Het gaat echter allemaal op tijd dus de startpositie maakt wat dat betreft niet uit. Echter worden de topcoureurs natuurlijk wel vooraan gezet zodat zij niet of minder vaak te maken krijgen met langzamere rijders. De startnummers van de eerste twintig coureurs worden al enkele weken voor het evenement bekendgemaakt met de coureurs daarachter vlak voor het evenement. Buiten de top twintig kunnen de startnummers nog veranderen voor de races op basis van het kwalificatieresultaat.

Klik hier voor de startnummers van de Superbike en Superstock klassen
Klik hier voor de startnummers van de Supersport klasse
Klik hier voor de startnummers van de Supertwin klasse
Klik hier voor de startnummers van de Sidecar klasse

Echter zullen er dit jaar wel een aantal gaten zijn in de top twintig. Zo is Lee Johnston (nummer 13) nog niet voldoende hersteld van zijn beenbreuk die hij eerder dit jaar opliep tijdens een training in Spanje. Ook Gary Johnson (17) is er dit jaar niet bij doordat zich nog niet fit genoeg voelt om zes ronden achter elkaar de Snaefell Mountain Course te trotseren. De Engelsman kwam vorig jaar zwaar ten val tijdens de 300-bochten race in Horice (Tsjechië) en heeft daar lang van moeten herstellen.

De favorieten en kanshebbers
Voor veel coureurs is het uitrijden van een TT-race al een wereldprestatie maar voor sommige coureurs is winnen het enige dat telt. In de soloklassen waren er afgelopen jaar maar twee winnaars: Peter Hickman en Michael Dunlop, zij wonnen allebei vier races. Ook dit jaar zullen deze twee coureurs de grote favorieten zijn voor de overwinningen waarbij Michael Dunlop geschiedenis kan schrijven. De Noord-Ier heeft tot dusver namelijk 25 overwinningen achter zijn naam staan, één minder dan zijn oom en recordhouder Joey Dunlop.

Michael Dunlop | © Isle of Man TT Races

Dunlop gaat net als als in 2023 van start in de vier soloklassen en doet het in de meeste gevallen weer met zijn eigen MD Racing team. In de Superbike klasse werkt de 35-jarige coureur samen met het Hawk Racing team en rijdt hij op een Honda CBR1000RR-R Fireblade. Ook in de Superstock klasse rijdt hij met deze machine terwijl Dunlop in de Supersport klasse is overgestapt van Yamaha naar Triumph. In 2023 schreef de Noord-Ier al geschiedenis in de Supersportklasse door als eerste een ronde met een gemiddelde van 130 mph te rijden, iets waar de meeste coureurs al niet aan toekomen op een Superbike! in de Supertwin klasse beschikt Dunlop weer over de Paton S1-R dus zal in al deze categorieën tot één van de topfavorieten behoren. Een kleine kanttekening is dat hij vorige maand tijdens de Cookstown 100 een kleine valpartij had en daardoor een polsblessure opliep. Tijdens de North West 200 van drie weken geleden hinderde het hem enigszins maar Dunlop kennende zal het hem er niet van weerhouden om tijdens de TT alles te geven.

De andere echte topfavoriet is natuurlijk Peter Hickman. De 37-jarige Engelsman heeft de afgelopen twee jaar de Senior TT gewonnen en wist vorig jaar ook beide Superstockraces en één Supertwinrace op zijn naam te schrijven. Hickman staat met dezelfde machines aan de start als vorig jaar met een BMW M 1000 RR in de Superbike en Superstock klassen, een Triumph 765 in de Supersport klasse en een Yamaha YZF-R7 in de Supertwin klasse. Net als Dunlop mag van Hickman verwacht worden dat hij in alle klassen als favoriet gezien wordt, met name op de 1000cc machines. Echter is ook voor Hickman de voorbereiding niet helemaal vlekkeloos verlopen. Vorige maand had hij op Oulton Park drie flinke crashes en ook afgelopen zaterdag op Donington Park ging het mis waarbij hij zijn pols blesseerde en besloot om de rest van het weekend voorbij te laten gaan. Volledig fit is Hickman waarschijnlijk niet maar ook voor hem zal dat een strijd voor de overwinning niet in de weg staan.

Peter Hickman | © Isle of Man TT Races

Als we Dunlop en Hickman als de twee topfavorieten mogen beschouwen dan is Dean Harrison degene die daar vlak achter staat. De Engelsman stond in 2023 in alle Superbike, Superstock en Supersport races op het podium. In de 1000cc klassen reed hij met de Kawasaki ZX-10RR die met name qua topsnelheid niet kon tippen aan de Honda en BMW van Dunlop en Hickman. Dit jaar is Harrison overgestapt naar het officiële Honda team en heeft hij daardoor een beter wapen tot zijn beschikking in de strijd tegen Dunlop en Hickman.

Het is echter nog maar de vraag hoe Harrison zich aan het Honda-materiaal kan aanpassen. Tijdens de North West 200 had hij alleen een Superstockmachine tot zijn beschikking omdat Honda Racing UK nog niet genoeg onderdelen had om Superbike en Supersportmachines te bouwen. Naar verluidt was er ook een versnellingsbakprobleem en in het geval van Honda mogen er natuurlijk alleen originele Honda onderdelen gebruikt worden, zo had Dunlop tijdens de North West 200 wel een Honda Superbike tot zijn beschikking. Hoe dan ook zal Harrison ongetwijfeld meedoen voor het podium en zich waarschijnlijk ook kunnen mengen in de strijd voor de overwinning. Tijdens de North West 200 wist hij zich met een Superstock Honda ook kranig te weren tegen Glenn Irwin en Davey Todd die met volledige Superbikes reden.

Dean Harrison op de Honda Fireblade tijdens de North West 200 | © North West 200

Davey Todd is de volgende die als echte kanshebber gezien mag worden. De afgelopen jaren verscheen hij aan de start met het Milenco by Padgett’s Honda team maar aan het einde van vorig jaar stapte hij over naar het Milwaukee BMW team, het Noord-Ierse team dat ook wel bekendstaat als TAS Racing. De 28-jarige Engelsman wordt al jaren gezien als toptalent en heeft al TT-podiums op zijn naam staan, echter is die volgende stap richting Hickman, Dunlop en Harrison er nog niet van gekomen. Tijdens de North West 200 wist hij al te winnen met zijn BMW M 1000 RR in de Superstock klasse en ook behaalde hij een overwinning met zijn Ducati Panigale V2 in de Supersportklasse die hij bemant namens het Powertoolmate Ducati team. Aan het materiaal zal het niet liggen voor Todd en hij mag ook zeker als kanshebber gezien worden.

Davey Todd | © North West 200

Als we iets verder kijken dan hebben we het waarschijnlijk over de outsiders. De 52-jarige John McGuinness is opnieuw terug met het officiële Honda team en dit jaar start hij weer met het nummer 1 in de Superbike en Superstock klassen. De 23-voudig TT-winnaar ziet zichzelf ook niet als kandidaat voor een overwinning maar met zijn ervaring is een podiumfinish nooit uitgesloten. Zo stond hij iets meer dan twee weken geleden ook op het podium tijdens de North West 200 in de Superstock klasse.

John McGuinness viert het podium tijdens de North West | © North West 200

Ook 16-voudig Isle of Man TT racewinnaar Ian Hutchinson is dit jaar weer terug. De 44-jarige Engelsman moest de editie van 2023 aan zich voorbij laten gaan omdat hij eerder dat jaar een beroerte had gehad en daarom geen licentie kreeg. Inmiddels is hij weer fit maar gezien de vele rijtijd die zijn concurrenten vorig jaar hebben gehad met de prachtige weersomstandigheden zal het niet makkelijk zijn om daarmee de strijd aan te gaan. Hutchinson rijdt voor het bekende Milenco by Padgett’s Honda team waar hij in 2010 geschiedenis mee schreef. Toen werden er nog maar vijf soloraces gereden en Hutchinson won ze alle vijf, tot dusver heeft niemand dat nog gered.

Ian Hutchinson tijdens de North West 200 | © North West 200

Zijn teamgenoot bij het Milenco by Padgett’s team is Conor Cummins. De 38-jarige coureur (vandaag jarig!) is geboren en getogen op het Isle of Man en daardoor één van de publiekslievelingen. Cummins hoort al jaren bij de toppers en heeft twaalf keer op het podium gestaan, echter heeft hij die gedroomde overwinning nog niet kunnen behalen. Vorig jaar kampte hij met ziekte en lag hij zelfs een aantal dagen in het ziekenhuis maar het Padgett’s team, waar hij al sinds 2017 voor rijdt, is hem trouw gebleven. Hutchinson en Cummins rijden in de Superbike en Superstock klassen op een Honda CBR1000RR-R Fireblade en in de Supersportklasse op een Honda CBR600RR.

Twee coureurs die ook op Honda’s rijden in de 1000cc klassen zijn Jamie Coward en James Hillier. Beide coureurs zijn vaste waarden in de top tien en kunnen zomaar op het podium eindigen als het meezit. Hillier heeft één TT-zege achter zijn naam staan (Supertwin, 2013) en in totaal 14 podiumfinishes, Coward heeft twee podiumfinishes behaald in de Supertwin klasse. Hillier beschikt in de Supersport klasse over een Kawasaki ZX-6R van het Bournemouth Kawasaki team waar hij jarenlang voor heeft gereden, Coward rijdt op een Triumph in de Supersportklasse en een Kawasaki in de Supertwinklasse.

Wie ook als podiumkandidaat gezien kan worden is Josh Brookes. De inmiddels 41-jarige Australiër is tweevoudig British Superbike kampioen en heeft in het verleden in de World Superbike en World Supersportklassen gereden. In 2023 keerde Brookes terug na vijf jaar afwezigheid van de Isle of Man TT en als teamgenoot van Peter Hickman bij het FHO Racing BMW team deed hij het goed. In de Supertwinklasse behaalde Brookes zelfs zijn eerste podiumfinish. De Australiër beschikt over hetzelfde BMW materiaal als Hickman dus daar kan het niet aan liggen, als hij zijn progressie voortzet is een podiumfinish zomaar mogelijk.

In de zijspanklasse waren het de afgelopen jaren de broers Ben Birchall en Tom Birchall die alle overwinningen opeisten maar bakkenist en het jongere broertje Tom heeft besloten om ermee te stoppen. Zijn nieuwe bakkenist is Kevin Rousseau maar het zal voor Birchall niet makkelijk zijn om de prestaties die hij samen met zijn broertje behaalde te herhalen. Hierdoor zijn er kansen voor Peter Founds en Jevan Walmsley die tijdens de afgelopen TT twee keer tweede werden achter de Birchalls. Net als de Birchalls wisten ook zij de grens van 120 mph gemiddeld te doorbreken en zijn zij daardoor wellicht de favoriet. De van het Isle of Man afkomstige broers Ryan en Callum Crowe hadden vorig jaar een lastige TT na een crash tijdens de trainingen maar hebben zich de laatste jaren ook goed ontwikkeld. Als outsiders kunnen voormalig wereldkampioen Tim Reeves met Mark Wilkes, voormalig TT-winnaar John Holden met de Belg Frank Claeys en 17-voudig TT-winnaar Dave Molyneux met Jake Roberts gezien worden.

Peter Founds en Jevan Walmsley ter hoogte van de Bungalow in 2023 | © Isle of Man TT Races

Er zijn nog heel veel namen die het verdienen om genoemd te worden en die waarschijnlijk ook outsiders zijn voor een goed resultaat maar dan wordt dit verhaal wel heel lang …

Nieuwkomers dit jaar zijn de Oostenrijker Patrick Hoff (IRRC Superbike coureur), de Engelsman Kevin Keyes (BSB Superstock coureur), de Zuid-Afrikaan Michael White, de Kroaat Loris Majcan en zijspanduo’s Todd Ellis en Emmanuele Clement, Robert Dawson / Matthew Sims, Chris Schofield / Tom Dawkins, Wiggert Kranenburg / Jermaine Middegaal (Nederland) en Renzo van der Donckt / Valé van der Donckt (België). Daarnaast nemen Joe Yeardsley, Marcus Simpson, Victor López, Darryl Tweed, Eddy Frere en Eoin O’Siochru voor het eerst deel aan de TT nadat ze al eerder op de Mountain Course hebben gereden tijdens de Manx Grand Prix.

Nederlandse inbreng
Ook is er dit jaar weer Nederlandse inbreng tijdens de Isle of Man TT. In de Superbike, Superstock en Supersportklassen neemt het Never Be Clever Racing team uit Kampen deel met Rhys Hardisty (Wales) en Darryl Tweed (Noord-Ierland). Na een solide jaar in 2023 hoopt het team van André van den Brink verder stappen naar voren te maken in deze categorieën.

De Yamaha’s van het Never be Clever Racing team | © Guido Fenneman

Ook staan er voor het eerst sinds 2022 weer Nederlandse coureurs aan de start. In de zijspanklasse zijn Wiggert Kranenburg uit Zemmer en Jermaine van Middegeel uit Liempde voor het eerst deelnemers aan de Isle of Man TT. De Belgen Renzo van der Donckt en Valé van der Donckt gaan ook voor het eerst de Snaefell Mountain Course trotseren.

Waar en hoe te volgen
Er zijn verschillende manieren om de Isle of Man TT van 2024 te volgen. Via de TT+ Live Pass, het streamingsplatform van de Isle of Man TT, worden alle kwalificaties en races live uitgezonden met beelden van meerdere camera’s rondom het circuit en twee helikopters. Hieraan zitten de eenmalige kosten van €26,99 vast (tip: met de code paddockpass20 krijg je 20% korting). Klik hier om naar de TT+ Live Pass te gaan.

Daarnaast is er ook een gratis Live Timing scherm beschikbaar op de website van de Isle of Man TT. Klik hier om naar de Live Timing te gaan. Ook doet Manx Radio live verslag van alle actie op de baan, ook dit is gratis te beluisteren. Klik hier om naar Manx Radio te gaan.

Op Racesport.nl zullen uitgebreide verslagen geplaatst worden van alle actie op de baan en daarnaast wordt er ook veel aandacht besteed aan alles wat er naast de baan gebeurt.

Maandag 27 mei
De eerste sessies van de 2024 Isle of Man TT zijn uitgesteld vanwege de weersomstandigheden. Regenval gedurende de nacht en laaghangende mist zorgen ervoor dat er op het moment van schrijven nog niet gereden kan worden. Momenteel is de planning dat om 14:00 uur lokale tijd, 15:00 uur Nederlandse tijd de wegen dichtgaan. De nieuwkomers hebben dan hun eerste ronde achter één van de begeleiders waarna de eerste vrije trainingen beginnen. Of dat daadwerkelijk zo gaat gebeuren is nog maar de vraag, de weersomstandigheden zijn de laatste dagen zeer wisselvallig geweest.

Racesport.nl partners 2024 editie Isle of Man TT Races:
Yamaha Motor | Van den Brink Koeltechniek | RST | Motulman-tt-banner-24

Handige links Isle of Man TT Races 2024

Tijdschema en volledige uitslagen
Fotoalbum
Live video
Live timing
Live radio


  • _2tk2522
  • _2tk2476
  • _2tk2473
  • _2tk2375
  • _2tk2396
  • _2tk2438
  • photo-06-06-2024-12-54-05-%281%29
  • _2tk2339
  • img_6469
  • photo-06-06-2024-12-20-25
  • img_6457
  • img_6169
  • img_6273
  • img_6293
  • img_6106
  • img_6137
  • img_6147
  • img_0379
  • img_0119
  • img_0129
  • img_0139
  • img_0114
  • dsc09893
  • eng_0167
  • _ngo7982
  • img_6628
  • img_6639
  • img_0508
  • img_5959
  • img_0499
  • 2024-sidecar-tt-race-two-red-flagged-014
  • 2024-sidecar-tt-race-two-red-flagged-015
  • 2sc04137
  • isle-of-man-tt-2021-sidecar-race-2-012
  • sc2_2074
  • isle-of-man-tt-2021-sidecar-race-2-007
  • isle-of-man-tt-2021-sidecar-race-2-005
  • isle-of-man-tt-2021-sidecar-race-2-006
  • isle-of-man-tt-2021-sidecar-race-2-004
  • img_6696
  • isle-of-man-tt-2021-sidecar-race-2-002
  • _2tk2264
  • _2tk2225
  • _2tk2251
  • _1tk0797
  • photo-05-06-2024-12-31-36-(1)
  • _1tk0779
  • photo-05-06-2024-11-54-45
  • photo-05-06-2024-11-55-59
  • photo-05-06-2024-12-14-49
  • Metzeler Supertwin TT Race 1
  • photo-05-06-2024-11-53-51
  • Metzeler Supertwin TT Race 1
  • isle-of-man-tt-2024-supertwin-race-1-003
  • img_5502
  • img_5883
  • img_5477
  • img_5494
  • img_5444_d2547c52
  • img_5471
  • dsc09709
  • Isle of Man TT 2024
  • 1sc04198
  • Isle of Man TT 2024
  • _2tk2287
  • Isle of Man TT 2024
  • img_4267
  • img_1195
  • img_0686
  • img_1178
  • photo-02-06-2024-15-02-23
  • 2sc03366
  • photo-02-06-2024-15-00-08
  • photo-02-06-2024-14-40-29
  • photo-02-06-2024-14-41-39
  • photo-02-06-2024-14-57-20
  • RST Superbike TT Race
  • RST Superbike TT Race
  • RST Superbike TT Race
  • RST Superbike TT Race
  • RST Superbike TT Race
  • RST Superbike TT Race
  • img_4426
  • img_4477
  • img_4531
  • img_1123_1
  • img_3317
  • photo-01-06-2024-19-15-38
  • img_0991
  • photo-01-06-2024-18-26-24
  • img_3399
  • photo-01-06-2024-18-26-20
  • img_3340
  • img_3333
  • img_3095_9368ce7f
  • img_3101_949ea1ed
  • img_0722_9279db3d
  • img_3064_93279cc8
  • img_3091_941dfd7d
  • img_0560_928c2a1d
  • dsc08624_92999b38
  • eng_7954_9264d1a9
  • img_0104_92bbd4cf
  • img_0321_92a943be
  • _3tk7805_92570717
  • photo-01-06-2024-15-43-08_94b1bf9f
  • photo-01-06-2024-15-42-38_95161796
  • photo-01-06-2024-15-42-07_952a940f
  • photo-01-06-2024-15-40-41_9504527c
  • photo-01-06-2024-15-40-22_92d0797c
  • photo-01-06-2024-15-40-34_92e40653
  • img_3140_93a49f67
  • img_3122_93e1c814
  • img_3129_945efdae
  • img_3108_94f0ed69
  • img_0128
  • img_0112
  • img_0124
  • img_0097
  • img_0104
  • img_0074
  • img_0085
  • img_0059
  • img_0053
  • img_0028
  • img_0019
  • img_0023
  • photo-31-05-2024-15-36-38
  • photo-31-05-2024-15-38-42
  • img_0013
  • photo-31-05-2024-15-32-37
  • photo-31-05-2024-15-20-58
  • photo-31-05-2024-15-29-16
  • img_0616
  • img_0628
  • photo-31-05-2024-15-20-25
  • img_0614
  • img_0575
  • img_0613
  • img_0473_056e2cc2
  • img_0432
  • img_0463_05a4b989
  • img_0428
  • img_0400
  • img_0416
  • img_0290
  • img_0304
  • img_0282
  • img_0267
  • img_0249
  • img_0259_d58d0bd5
  • img_0264
  • img_0232
  • img_0246
  • img_0215
  • img_0143
  • img_0182
  • img_0137_d666267e
  • img_0133
  • img_9049
  • img_9056
  • img_9065
  • img_8991
  • img_8818
  • img_8868
  • img_8809
  • img_8780
  • img_8734
  • img_8598_475a05b3
  • img_8639
  • img_8586
  • img_8592
  • img_8531
  • img_8539
  • img_0906
  • img_0921
  • img_8522
  • img_0893
  • img_0898
  • img_0903
  • img_0763
  • img_0780
  • img_0883
  • img_0463
  • img_0455
  • img_0057_47792723
  • img_0300
  • img_0450
  • img_0046_46f9f731
  • img_0034
  • img_0041
  • img_0031_46ec7991
  • 2sc00802
  • 2sc00813
  • img_0024
  • 2sc00322
  • 2sc00655
  • 2sc00772
  • 2sc00188
  • 2sc00167
  • photo-29-05-2024-19-09-58
  • photo-29-05-2024-19-27-27
  • img_9528
  • img_9545
  • img_9521
  • img_9525
  • img_9498
  • img_9505
  • img_9514
  • img_9483
  • img_9141
  • img_9469
  • img_9130
  • img_9075
  • img_9083
  • img_0981_e696103c
  • img_0972_e68893c7
  • img_0976
  • img_0945_e6b11302
  • img_0946_e67c2c02
  • img_0957
  • img_0713
  • img_0715
  • img_0697
  • img_0689
  • img_0692
  • img_0685
  • img_0679
  • img_0682
  • 2024-tt-monday-free-practice-050
  • img_0676
  • 2024-tt-monday-free-practice-048
  • 2024-tt-monday-free-practice-049
  • 2024-tt-monday-free-practice-047
  • 2024-tt-monday-free-practice-046
  • 2024-tt-monday-free-practice-044
  • 2024-tt-monday-free-practice-045
  • 2024-tt-monday-free-practice-042
  • 2024-tt-monday-free-practice-043
  • 2024-tt-monday-free-practice-040
  • 2024-tt-monday-free-practice-041
  • 2024-tt-monday-free-practice-037
  • 2024-tt-monday-free-practice-038_e6e00602
  • 2024-tt-monday-free-practice-039
  • 2024-tt-monday-free-practice-036
  • 2024-tt-monday-free-practice-035
  • 2024-tt-monday-free-practice-033_e6c8c430
  • 2024-tt-monday-free-practice-034
  • 2024-tt-monday-free-practice-031
  • 2024-tt-monday-free-practice-032_e73377cf
  • 2024-tt-monday-free-practice-024
  • 2024-tt-monday-free-practice-026
  • 2024-tt-monday-free-practice-029
  • 2024-tt-monday-free-practice-030
  • 2024-tt-monday-free-practice-023
  • 2024-tt-monday-free-practice-021
  • 2024-tt-monday-free-practice-020
  • 2024-tt-monday-free-practice-018
  • 2024-tt-monday-free-practice-015
  • 2024-tt-monday-free-practice-016
  • _3tk2204
  • 2024-tt-monday-free-practice-014
  • _3tk2113_d5ab5ef9
  • _3tk2199
  • photo-27-05-2024-17-22-58-%281%29
  • img_7153
  • photo-27-05-2024-17-22-08
  • photo-27-05-2024-17-22-14
  • img_7132
  • img_7124
  • img_7102
  • img_7090
  • img_7097
  • img_7080
  • img_7062
  • img_7074
  • img_7039
  • img_7049
  • img_6981
  • img_6995
  • img_7012_e71c1f60
  • img_6967
  • img_6948_ba6c757f
  • img_6928_e8592fa2
  • img_6937_eb8d902d
  • img_6887_e9072353
  • img_6902
  • img_6880_e77308f4
  • img_6831_ea2d4309
  • img_6861
  • img_6820_e9ba6915
  • img_6800_ebc93016
  • img_6805_e7e5f512
  • img_6710_ea68a5f7
  • img_6754_eb1561fa
  • img_6699_eb50c879
  • img_6667_e97dd7b3
  • img_6672_e8cd9bd9
  • img_6661
  • img_6632_e9f38df4
  • img_6646
  • img_6622_e9400c89
  • img_6617_e7aad3fd
  • img_6596_e8935943
  • img_6603_eaa1a4f3
  • img_6609_eada3a40
  • img_6519
  • img_6575_e820834d
  • img_6497
  • img_6476
  • img_6484
  • img_6446
  • img_6399
  • img_6409
  • img_6438
  • img_6391
  • img_6383
  • img_6389
  • img_6368
  • img_6343
  • img_6358
  • img_6295
  • img_6247
  • img_6271
  • img_6279
  • img_6230
  • img_6240
  • img_6195
  • img_6203
  • img_6214_d9a76746
  • img_6171
  • img_0987_e6a27f76
  • Patrick Hoff
  • 2024-tt-monday-free-practice-002
  • img_6133
  • img_6152
  • img_6121
  • img_6131
  • img_6086
  • img_6113
  • 2024-tt-monday-free-practice-012
  • 2024-tt-monday-free-practice-013
  • 2024-tt-monday-free-practice-010
  • 2024-tt-monday-free-practice-008
  • 2024-tt-monday-free-practice-009
  • Wiggert Kranenberg en Jermaine van Middegaal
  • 2024-tt-monday-free-practice-006
  • 2024-tt-monday-free-practice-004
  • 2024-tt-monday-free-practice-005
  • IMG20240526182948
  • IMG20240526142137
  • IMG20240526183042

Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instagram |  — X — | Threads | YouTube   


Vrijwillige bijdrage  

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen? Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’


Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.