De Internationale wegracetopper van toen: Hugo van den Berg

3703
hugo-van-den-berg
Hugo van den Berg - Dutch TT 2008 | foto© Henk Teerink

De Internationale wegracetopper van weleer, waar is hij/zij gebleven, wat doet hij/zij tegenwoordig en hoe kijkt hij/zij tegen de huidige wegracesport aan? Na het succes van de Nederlandse wegrace topper van toen gaan we nu internationaal met de rubriek ‘De internationale wegracetopper van toen’. In deze rubriek stellen we deze helden van weleer allemaal een serie (dezelfde) vragen. Deze week: Hugo van den Berg. 

cmsnl.com
Deze rubriek wordt mede mogelijk gemaakt door CMSNL, de grootste online leverancier van originele (classic) motoronderdelen. Met maar liefst 4,2 miljoen beschikbare onderdelen en een uitgebreid assortiment dat zelfs de onderdelen omvat die andere leveranciers niet meer kunnen krijgen, is CMSNL dé plek voor al je motorbehoeften. Neem daarom vandaag nog een kijkje op CMSNL.com voor jouw volgende motorproject!








 

  • Naam: Hugo van den Berg
  • Bijnaam:
  • Geboren op: 23-05-1990
  • Nationaliteit: Nederlander
  • Woonplaats: Hagestein
  • Start wegrace carrière: 2000
  • Actief geweest in: GP125, CEV 125, IDM 125, Supersport 600, ONK 125 en Dutch Supersport
  • Aantal titels: –
  • Einde wegrace carrière: 2009
  • Huidige beroep: Hoofduitvoerder in de spoorbouw bij Dura Vermeer

Hoe ben je destijds in aanraking gekomen met de wegracesport?

Achter op de motor bij mijn vader naar de TT. Mijn broer ging ook mee. Hier werd het vuurtje aangewakkerd en een minibike gekocht. Daarmee gingen we rijden op de parkeerplaats en daarna naar de kartbaan.

Met welke coureur heb je mooiste gevechten gehad op de baan?

Joey Litjens, Georg Fröhlich, Roberto Tamburini en Esteve (Tito) Rabat. Zij waren niet vies van wat duwen en letterlijk trappen. Na de race stonden de banden strepen wel eens op de achterbrug.

Beste motorfiets waar je op gereden hebt en waarom?

De 125GP Aprilia RSW racer. Deze machine was vanaf het eerste boutje opgebouwd om te racen. Erg stijf, dus ook heel gevoelig, wat betekende dat je er enorm precies mee moest sturen om hard te kunnen gaan. 

Wat is je meest favoriete circuit waar je gereden hebt en waarom?

Philip Island. De eerste ronden daar waren echt magisch. Daarnaast, hier had ik het toevallig met Roy ten Napel afgelopen weekend nog over, vond ik het oude TT Circuit Assen met de lange Noordlus ook echt prachtig.

Wat is het meeste vreemde, hilarische wat je hebt meegemaakt in de racerij?

Er komen zo wel 10 verhalen in mij naar boven. Mijn laatste jaar in de Grand Prix bij Arie Molenaar was een leuk jaar. Met Danny Webb had ik naast de baan ook veel lol. Tijdens de avondraces in Qatar gingen we overdag altijd boodschappen doen voor dat we naar het circuit gingen. Er waren 2 grote rotondes net voor de ingang van de paddock en dat betekende altijd veel rondjes om de rotonde driften met de handrem erop. Stevie Bonsey trok een keer aan de handrem terwijl Marlon Fluit, onze rijdersbegeleider die altijd reed, dit niet in de gaten had. De achterkant belandde in de vangrail en er lag een wiel af. Stonden we met onze boodschappentasjes in de woestijn. Marlon kon er in tegenstelling tot ons niet echt om lachen.

Heb je een speciale herinnering aan racen in Nederland?

De TT-weekenden waren erg druk maar racen met langs de volle taluds was prachtig.

Wat is het mooiste wat je aan het racen hebt overgehouden?

Mooie herinneringen, goede vrienden en een flinke dosis discipline.

Wat ben je gaan doen na je actieve wegrace carrière?

Ik ben een tijdje de wereld rond gegaan als backpacker en heb een lange tijd op Aruba gewoond. Ik vind duursporten zoals ultralopen geweldig. Momenteel werk ik als hoofduitvoerder bij Dura Vermeer. Sinds 3 jaar ben ik de trotse vader van een dochter!

hugo-van-den-berg
Hugo van den Berg | foto© Instagram

Ben je nog op de een of andere manier betrokken bij de sport?

Ik geef les op het circuit onder andere bij Racing School Europe. Sinds vorig jaar werk ik ook als co-commentaar bij Eurosport tijdens de FIM EWC weekenden. Beide erg leuk om te doen!

Op welke motor uit het heden of verleden zou je willen rijden?

De Aprilia RSW 250. Ik heb ooit de mogelijkheid gehad om de machine van Aleix Espargaró te testen in Valencia. Helaas werd het die dag niet warmer dan 5 graden en ging het hele feestje niet door.

Welke huidige coureur heb je veel respect voor en waarom?

Marc Márquez. Als je zo diep gezeten hebt zo terugkomen is enorm knap

Wie zie je als het grootste (huidig actief) wegracetalent en waarom?

Ik vind het knap hoe Bo en Zonta zich staande houden in de Moto2. Collin valt natuurlijk enorm op. Als je na een valpartij tijdens de TT de volgend dag weer vooraan meedoet dan denk ik; daar zit een ‘harde’ kop op.

Wie worden in 2024 MotoGP & WorldSBK wereldkampioen?

Ik hoop toch op Marc Márquez, maar ik verwacht dat Jorge Martin ermee vandoor gaat. Het lijkt mij mooi door mijn connectie met BMW met de raceschool dat Toprak Razgatlioglu de WorldSBK titel pakt

Hoe kijk je met jouw ervaring aan tegen de huidige ontwikkelingen binnen de internationale wegracesport?

Ik denk dat het goed is dat vandaag de dag de kansen eerlijker zijn tegenover al het Spaanse geweld. De Nederlandse talenten trainen veel in Spanje de winter door. In 2008 hadden we nog een winterslaap van maanden in Nederland voordat we aan het Grand Prix seizoen begonnen en stond je daardoor al met 1-0 achter.

Wil je nog iets toevoegen?

Eerdere items:



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | InstagramX | Threads | YouTube   



       Vrijwillige bijdrage     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.