Ondanks dat de MotoGP coureurs dit seizoen nog geen wedstrijd hebben gereden wordt er binnen de MotoGP teams wel al druk gewerkt aan de plannen voor 2021. Onderstaand een aantal van de huidige ontwikkelingen, geruchten en op stapel staande verrassingen die er momenteel de ronde doen.

Van een groot aantal MotoGP coureurs loopt aan het einde van dit seizoen het bestaande contract af, slechts een aantal MotoGP coureurs zijn dan ook nog maar verzekerd van een contract vanaf het seizoen 2021.

Alleen Marc Marquez (Repsol Honda), Maverick Viñales en Fabio Quartararo (Monster Energy Yamaha MotoGP Team), Jack Miller (Ducati Team), Alex Rins en Joan Mir (Team Suzuki Ecstar) en Tito Rabat (Reale Avintia Ducati) hebben momenteel een getekende overeenkomst op zak.

Als eerste is er natuurlijk nog steeds de grote vraag wat Valentino Rossi na dit seizoen gaat doen nu hij zijn plaatst binnen het Monster Energy Yamaha MotoGP Team af heeft moeten staan aan Quartararo. Met een toezegging van Yamaha op zak om ook na dit seizoen te kunnen beschikken over een volledige Yamaha M1 fabrieksmachine leek een overstap naar Petronas Yamaha SRT de meest logische keuze. Yamaha en de leiding van het Maleisische Yamaha satellietteam bespraken inmiddels de mogelijke overstap maar tot op heden bleef een gesprek tussen de 41-jarige Italiaan en Petronas Yamaha SRT-teambaas Razlan Razali uit. Razali liet na de gesprekken met Yamaha al duidelijk weten dat Rossi welkom is binnen zijn team maar dat hij niet van plan is om de gehele teamstructuur voor een jaar aan te passen in verband met de komst van de MotoGP legende. De negenvoudig wereldkampioen zal zich aan moeten passen en het moeten doen met slechts twee van zijn huidige crewleden indien hij de overstap wil maken. De komende dagen lijkt Rossi een definitieve beslissing te gaan nemen waarbij hij twee keuzes heeft; het aanbod van Petronas Yamaha SRT accepteren of bekend maken dat hij het na dit seizoen voor gezien houdt als actief MotoGP coureur.

Nadat Ducati eerder deze week bekend maakte dat Jack Miller na dit seizoen de overstap maakt van Pramac Racing naar het Ducati Team ontstonden er meteen twee andere vragen. Wie wordt in 2021 zijn teamgenoot en wie wordt vanaf komend seizoen zijn vervanger binnen Pramac Racing. Op beide vragen is op dit moment nog geen officieel antwoord, wat wel bekend is dat huidig Ducati Team coureur Danilo Petrucci dit niet zal zijn. De Italiaan en eenmalig MotoGP winnaar heeft namelijk van Ducati te horen gekregen dat er voor hem komend seizoen geen plaats meer is voor hem binnen het officiële Ducati MotoGP Team. Inmiddels heeft Petrucci dit nieuws bevestigd, net zoals hij bevestigde dat hij een aanbod van Ducati op zak heeft voor een overstap binnen de familie naar het FIM Superbike World Championship. Wat Petrucci gaat doen is nog niet bekend, wel heeft hij door laten schemeren dat zijn voorkeur uitgaat naar een langer verblijf in de koningsklasse waarbij hij zijn zinnen heeft gezet op een eventuele mogelijkheid bij Aprilia indien de 18 maanden durende schorsing van Andrea Iannone gehandhaafd blijft.

Als vervanger van Miller bij Pramac Racing lijkt het Ducati satellietteam haar keus te hebben laten vallen op huidig Moto2 coureur Jorge Martin. Ondanks dat diverse bronnen al weten te melden dat deze deal al rond is lijkt dit nog iets te voorbarig. Zowel het team als het management van de Spanjaard hebben laten weten dat men in gesprek is, het er allemaal goed uitziet maar dat een eventuele bevestiging van de deal nog wel even op zich laat wachten.

Mocht deze deal rondkomen dan is dat een flinke aderlating voor KTM. De Oostenrijkse motorenfabrikant maakt dit seizoen voor het tweede jaar gebruik van de diensten van de Spanjaard in de Moto2 klasse. De Spanjaard wordt door KTM gezien als groot talent en een mogelijke kandidaat in de toekomst voor de MotoGP klasse. Mocht Martin daadwerkelijk de overstap maken naar Pramac Racing dan betekent dat hij al na éen volledig seizoen in Oostenrijkse dienst weer zal vertrekken, nog voordat er een kans op een MotoGP aanbieding op tafel is gekomen.

Dit lijkt echter niet de enige tegenslag voor KTM nu ook Pol Espargaró de KTM-leiding heeft laten weten na dit seizoen te willen vertrekken. De jongste van de twee Espargaró broers lijkt zo goed als zeker de nieuwe teamgenoot te worden van niemand minder dan regerend MotoGP wereldkampioen Marc Marquez binnen het Repsol Honda Team. Een officiële bevestiging is er echter nog niet, wel heeft Repsol Honda teambaas bevestigd dat er naast Marc Marquez inmiddels een tweede coureur een handtekening heeft gezet onder een Repsol Honda Team contract voor de komende twee seizoenen.

De komst van Pol Espargaró naar het Repsol Honda Team zou betekenen dat Alex Marquez nog zonder een race gereden te hebben alweer aan de kant gezet wordt. Zo erg is het nu schijnbaar ook weer niet, de jongste van de twee broers Marquez wordt namelijk door Honda ondergebracht bij het LCR Honda Team. Honda zou deze beslissing hebben genomen om Alex Marquez zo de kans te geven zich meer in de luwte te kunnen ontwikkelen als MotoGP coureur. Deze overstap betekent vervolgens wel dat er voor één van de twee huidige LCR Honda Team coureurs, te weten Cal Crutchlow of Takaaki Nakagami, geen plaats meer zal zijn.

De mogelijke overstap van Pol Espargaró naar het Repsol Honda Team biedt daarentegen weer mogelijkheden voor Andrea Dovizioso. De Italiaan, die onlangs zijn onderhandelingen met Ducati afbrak vanwege financiële redenen, lijkt nu ineens de gedoodverfde kandidaat om binnenkort als opvolger te worden gepresenteerd van Pol Espargaró binnen het Oostenrijkse MotoGP Team.

Mocht Dovizioso daadwerkelijk de overstap maken naar KTM dan vangt Ducati – na eerder dit seizoen al naast de diensten van Viñales en Quartararo te hebben gegrepen – opnieuw bot als het gaat om het binnenhalen of aan boord houden van een topcoureur. Door deze nieuwe situatie zijn Francesco Bagnaia of Johann Zarco ineens de twee belangrijkste kandidaten om in 2021 de teamgenoot te worden van Miller binnen het officiële Ducati MotoGP Team maar ook een heroverweging van de positie van Petrucci zou zo maar eens tot te mogelijkheden kunnen behoren.

Alle bovengenoemde ontwikkelingen zijn aannames, de eerste officiële bevestigingen lijken echter nog slechts een kwestie van tijd. Ondanks dat er nog geen race is verreden dit seizoen lijkt de MotoGP transfermolen in een rap tempo op gang te komen, een transfermolen die de nodige verrassingen in petto heeft.

Wordt vervolgd…..

 


Speel mee met het MotoGP Jaarspel. Minimaal 1.750 Euro aan prijzen!

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u ons werk mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?
Word dan nu Racesport.nl supporter. Middels een vrijwillige bijdrage van minimaal € 15,00 mag u zich met recht een trouwe Racesport.nl supporter* noemen. Als Racesport.nl supporter ondersteunt u niet alleen het werk van de Racesport.nl redactie maar dingt u ook nog eens regelmatig mee naar fantastische prijzen. De acties hiervoor en uitslagen hiervan worden vanaf nu uitsluitend en exclusief middels een speciale Racesport.nl supporters nieuwsbrief gepubliceerd en bekend gemaakt.
Ook Racesport.nl supporter worden? Dat kan via de volgende betaallink:  ING – Betaalverzoek of door onderstaande QR-code te scannen.* Racesport.nl bezoekers betalen minimaal € 15,00 en zijn daarmee een seizoen lang als Racesport.nl supporter verbonden aan de site. In januari ontvangt u automatisch een e-mail met de vraag of u zich opnieuw voor een seizoen wilt aanmelden.
Bij betaling graag uw e-mailadres vermelden waarop u de nieuwsbrief wenst te ontvangen. Een e-mail sturen naar office@racesport.nl kan ook.

Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App