De laatste MotoGP transfergeruchten vanuit Jerez

88
jorge-lorenzo
Jorge Lorenzo & Andrea Iannone | foto© Racesport.nl - Nico Schneider

De transfermolen in het MotoGP paddock draait tijdens de Gran Premio Red Bull de España op volle toeren. Wij zetten de laatste geruchten voor jullie op een rijtje.

Nadat eerder deze week Pol Espargaró en Johann Zarco door Red Bull KTM Factory Racing werden vastgelegd voor de komende twee seizoenen werd er opnieuw een deel van de transferpuzzel opgelost. Desondanks blijven er nog steeds een aantal plaatsen beschikbaar voor komend seizoen, en daar wordt dit weekend natuurlijk volop over gespeculeerd.







Ten eerste brandde donderdag tijdens de pré-event persconferentie bij een aantal journalisten de vraag op de lippen waarom Zarco een aanbieding van het Repsol Honda Team naast zich neergelegd had en de keuze gemaakt had voor KTM.

“Het was inderdaad een mooie gelegenheid om teamgenoot van Marc te worden, het is een aardige jongen en het was een interessante optie,” aldus Zarco. “Ik heb er veel met mijn coach over gesproken en hij vertelde me het volgende: Als je met Marc in één team gaat rijden en je wilt races winnen dat moet je minimaal net zo sterk, zo niet sterker zijn. Daar had hij natuurlijk wel een punt. Ik zou mijn rijstijl aanzienlijk moeten verbeteren en samen kwamen we tot de conclusie dat ik met mijn rijstijl eerder op zijn niveau kan rijden op een KTM. We geloven in het project waar KTM mee bezig is in de MotoGP klasse, daarom gaan we deze uitdaging aan. Daarnaast hebben we ons afgevraagd wat Marc zou kunnen op de KTM en waar KTM zou staan als Marc er nu op zou rijden. Dit is iets wat veel mensen zich momenteel afvragen. Nu zeg ik niet dat ik Marc ben, maar mijn uiteindelijke doel is wel om zijn niveau te halen en te ontdekken waartoe ik met de KTM in staat ben.”

Met het tekenen van Zarco voor het officiële KTM fabrieksteam komt er vanzelfsprekend een plek vrij bij zijn huidige Monster Yamaha Tech3 Team dat komend seizoen de overstap maakt naar KTM en als official KTM Junior Team actief zal zijn in de koningsklasse.

Een man met ervaring met de KTM is natuurlijk de Brit Bradley Smith die na dit seizoen plaats moet maken bij Red Bull KTM Factory Racing. De kans dat Smith terug zal keren naar zijn voormalig Tech 3 Team lijkt echter heel erg klein. De Brit is immers niet echt een junior meer en aangezien KTM het junior team echt als een opleidingsteam ziet lijkt deze optie zelfs uitgesloten. Wie komen er dan wel voor in aanmerking? Op dit moment lijken de Maleisiër Hafizh Syahrin en de Portugees Miguel Oliveira veruit de beste papieren te hebben. Officieel is het nog niet maar de lichaamstaal van Tech3 teambaas Hervé Poncharal liet weinig te wensen over nadat we hem hier naar vroegen.

Een ander veelbesproken merk in Jerez is Suzuki. Vragen als: blijven Andrea Iannone en Alex Rins, moet er één van de twee plaats maken voor de komst van Jorge Lorenzo en welk ander team wordt vanaf 2019 het Suzuki satelliet MotoGP team doen regelmatig de ronde in het mediacentrum van het Zuid Spaanse circuit.

De laatste vraag, welk team wordt komend seizoen het Suzuki satellietteam is al zo goed als beantwoord. Niemand, want de Suzuki bazen in Japan zouden eerder deze week besloten hebben af te zien van een tweede team. Zo zouden de besprekingen met het Belgische Estrella Galicia 0,0 Marc VDS op niets zijn uitgelopen waardoor er besloten is om ook in 2019 met slechts twee machines aan de start te verschijnen. Er volgt dit weekend nog wel een gesprek met de Belgische teambazen, de verwachting is echter dat tijdens dit gesprek de deur definitief dicht wordt gedaan.

Door deze keuze van Suzuki blijft er voor het Estrella Galicia 0,0 Marc VDS Team nog maar één optie over en dat is te kiezen voor Yamaha als motorenleverancier. Een keuze die velen tot tevredenheid zal stellen, met name de aanwezigheid van Franco Morbidelli – protegé uit de stal van Valentino Rossi – is hier geen onbelangrijke factor.

Terug naar Suzuki, het is zo goed als zeker dat Alex Rins zijn verblijf bij zijn huidige team met twee jaar gaat verlengen. Volgens de Spanjaard zelf is men er wel al uit en ontbreekt het op dit moment alleen nog aan een handtekening. Voor Iannone daarentegen liggen de kaarten anders, dit ondanks zijn sterke optredens in Austin en op vrijdag in Jerez. Zowel Iannone als ook Lorenzo wilden donderdag tijdens de persconferentie in Jerez nog niet veel kwijt over hun toekomstplannen. Iannone liet weten zich op dit moment te willen concentreren op de prestaties op de baan, Lorenzo daarentegen vertelde dat het voor hem op dit moment niet het juiste moment is om over contracten te praten: “Je eigen waarde is zo goed als je laatste prestaties, en die zijn voor mij op dit moment nu niet om over naar huis te schrijven. Dus het lijkt me verstandiger dat ik me eerst daar op blijf concentreren.”

Daar werden we donderdag dus weinig wijzer van, maar ook hier speelt achter de schermen voldoende. Zo wordt Iannone uitdrukkelijk in verband gebracht met een overstap naar Aprilia en zal het weinigen verbazen dat Lorenzo – ook gezien het gemak waarmee hij sprak kijkt hij zich niet druk te maken over zijn toekomst – inmiddels al veel verder is met een overstap naar Suzuki dan dat men naar de buitenwereld doet vermoeden.

Mocht Iannone daadwerkelijk de overstap maken naar Aprilia dan wordt hij de teamgenoot van Aleix Espargaró en is het na een jaar al weer einde oefening voor Redding bij het Italiaanse team. Gaat Lorenzo daarentegen naar Suzuki dan staat Danilo Petrucci klaar om het stokje over te nemen van de Spanjaard bij het officiële Ducati fabrieksteam. Of Petrucci dan de teamgenoot zal worden van Andrea Dovizioso is nog niet duidelijk. Dovizioso heeft namelijk het eerste aanbod van zijn huidige team naast zich neergelegd met de wetenschap dat er ook een aanbod op tafel ligt van Repsol Honda. De kans dat men Dovizioso bij Ducati zal laten gaan lijkt daarentegen heel erg klein, maar de Italiaan heeft hiermee wel een uitstekend drukmiddel in handen om zijn salariseisen kracht bij te zetten.

Coureurs die deze laatste ontwikkeling met meer dan normale belangstelling volgen zijn Dani Pedrosa en Cal Crutchlow. Eerstgenoemde omdat hij graag bij zijn huidige team wil blijven, laatstgenoemde omdat hij vind dat hij als huidige Honda coureur het meeste recht heeft om teamgenoot van Marquez te worden. Crutchlow schermt daarnaast ook met aanbiedingen van zowel Ducati als ook Suzuki.

Wordt ongetwijfeld vervolgd……

 

Handige links Gran Premio Red Bull de España:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag