HomePartnercontentDe langste periodes tussen twee gewonnen Formule 1-wereldtitels

De langste periodes tussen twee gewonnen Formule 1-wereldtitels

Tenzij er een wonder gebeurt, zal de reeks van de Nederlandse Formule 1-wereldkampioen stoppen bij vier gewonnen titels op rij. McLaren heeft zijn zinnen gezet op de titel van 2025 en lijkt niet meer bij te halen. Wat er de komende jaren zal gebeuren, valt nog te bezien, dus het is onduidelijk of de Nederlander opnieuw kampioen wordt. En als dat lukt, hoe lang hij dan moeten wachten?

Wie de F1-geschiedenisboeken raadpleegt, ziet dat het zomaar eens lang zou kunnen duren. Wat waren precies de langste periodes ooit tussen twee wereldtitels van dezelfde coureur?

Bekende coureur uit Oostenrijk moet zeven jaar wachten

Iedereen die ook maar iets heeft met de Formule 1, is bekend met de legendarische coureur uit Oostenrijk die in de jaren 70 en 80 drie wereldtitels veroverde in de koningsklasse van het racen. Tussen zijn tweede en derde wereldtitel zat een flinke tijd. Sterker nog: dit is de langste periode tussen twee kampioenschappen van een en dezelfde coureur in.

In 1975 won hij namens Ferrari  zijn eerste titel. De Oostenrijkse racelegende, die in 2019 in Zürich overleed op 70-jarige leeftijd, hoefde niet heel lang te wachten op zijn tweede titel. Die volgde namelijk in 1977. In 1976 was hij de titel eigenlijk alleen maar – op één punt – misgelopen door enerzijds zijn beruchte ongeluk op de Nürburgring, waarbij hij in een vlammenzee terechtkwam, en anderzijds omdat hij de laatste race in Japan weigerde uit te rijden vanwege slechte weersomstandigheden.
De Oostenrijker besloot niet veel later te stoppen met racen, maar keerde in 1982 toch weer terug, nu bij McLaren, en won daar uiteindelijk in 1984 zijn derde en laatste wereldtitel. Dat was zeven jaar na zijn tweede kampioenschap, en dit is nog altijd het langste gat tussen twee gewonnen titels.

Australische drievoudig wereldkampioen wint zes jaar later

Bereken je de jaren tussen titels, dan zie je dat een bekende Australische wereldkampioen in de jaren 60 al iets soortgelijks had meegemaakt. Bij het Cooper Car Company-team had hij in 1959 en 1960 de wereldtitel op zijn naam geschreven. Vervolgens besloot hij in 1960 een eigen team op te richten: Brabham. De eerste jaren na oprichting werd het een zoektocht naar succes vanwege een veranderd motorreglement. Toen de maximale motorinhoud in 1966 naar 3000cc werd verhoogd, slaagde de Australiër erin om namens zijn eigen team Brabham voor de derde maal wereldkampioen te worden. Er waren inmiddels zes jaar verstreken sinds het voorgaande kampioenschap.

Vader van latere wereldkampioen kent lage kampioensdroogte

In de Formule 1 zijn er twee vader-zoonduo’s die wereldkampioen zijn geworden. In 2016 volgde een Duitse eenmalig wereldkampioen zijn vader als kampioen van 1982 op. Een Britse coureur die de titel in 1996 pakte, trad daarmee als eerste in de voetsporen van zijn vader: de wereldkampioen van 1962 en 1986.

Zijn vader maakte het succes van zijn zoon niet meer mee. In 1975 kwam hij om bij een vliegtuigongeluk, waarbij hij zelf aan het stuur zat. Hij was een gevierd coureur en enige winnaar van de Triple Crown: Indianapolis 500, 24 uur van Le Mans en de Grand Prix van Monaco. Tussen zijn twee Formule 1-wereldtitels zat dus zes jaar: de eerste won hij met BRM, de tweede met Lotus.

Engelse nog actieve Sir vervolgt recordreeks na zes jaar

Er is blijkbaar iets met zes jaar wachten tussen twee wereldtitels. Want natuurlijk mogen we ook de zevenvoudig wereldkampioen uit Engeland niet vergeten, die dit seizoen na zes wereldtitels bij Mercedes de overstap maakte naar Ferrari. Zes jaar eerder won deze inmiddels tot Sir gekroonde coureur zijn eerste wereldtitel namens McLaren. In zijn tweede jaar bij dat team won hij het kampioenschap, maar in de jaren die volgden, kwam hij niet meer in de buurt bij een nieuwe titel namens het team. In 2014, in zijn tweede jaar bij Mercedes, was het pas eindelijk weer raak.

Team switch bleek nodig voor nieuwe titel

In deze vier verhalen is een interessante parallel te ontdekken. De vier coureurs slaagden er weliswaar in na een lange droogte een volgende wereldtitel te winnen, maar deden dat telkens bij een ander team. Er was blijkbaar een grote verandering nodig om terug te keren bij het succes dat ze in het verleden al eens hadden mogen proeven.

Natuurlijk wil dit niet zeggen dat de coureur uit Nederland eenzelfde route zal moeten bewandelen. Volgens de verwachtingen rondom wedden Nederland zal de viervoudig kampioen ook volgend jaar weer tot de kanshebbers behoren.

Er zijn ook veel voorbeelden waarin een kampioen minder lang hoefde te wachten op een volgende titel, wanneer hij zijn titel niet kon verdedigen. Titelloze periodes van één, twee of drie jaar kwamen vaker voor. Wat dat betreft, mogen de Nederlandse fans hopen op een minder lange droogte.

Toch is de besproken geschiedenis interessant in het licht van het feit dat hij dit jaar al veelvuldig werd gelinkt aan een overstap naar het team van Mercedes. Het is dus niet uitgesloten dat de Nederlander een soortgelijk verhaal meemaakt.



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instagram |  X | Threads | YouTube   



   Vrijwillige bijdrage   

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’


 

 

Gerelateerde berichten
Gerelateerd