De Nederlandse wegrace topper van toen: Barry Veneman

4608
barry-veneman
Barry Veneman - 500cc Grand Prix | foto© Henk Fischer

De Nederlandse wegracetopper van weleer, waar is hij gebleven, wat doet hij tegenwoordig en hoe kijkt hij tegen de huidige wegracesport aan. In de rustige wintermaanden zonder races stellen we twee keer per week een Nederlandse wegrace topper van weleer aan jullie voor in de rubriek ‘De Nederlands wegracetopper van toen’ en we stellen hun allemaal een serie (dezelfde) vragen. Deze week: Barry Veneman.

Wie is Barry Veneman?







  • Naam: Barry Veneman
  • Bijnaam: Bazza
  • Geboren op: 22 maart 1977
  • Woonplaats: Dalfsen
  • Partner: Lisette
  • Start wegrace carrière: 1994 sportklasse kreidler
  • Actief geweest in: ONK, EK600cc, FIM EK 1000cc, GP500cc, WSS600, WSBK, WK Endurance, IDM Superbike
  • Aantal titels: 3 x ONK, 3e EK600, winst 24h Le mans
  • Einde wegrace carrière: 2011
  • Huidige beroep: coördinator Talent ontwikkeling motocross en wegrace
  • Facebook: barryveneman
  • Twitter: @talentknmv
  • Instagram: @barryveneman

Hoe ben je destijds in aanraking gekomen met de wegracesport?

Een goede vriend van mijn vader, Marcel Broeks was actief in de supersport 400 klasse, ik heb zijn plek over kunnen nemen in het team toen.

Met welke coureur heb je mooiste gevechten gehad op de baan?

In Nederland Arie Vos, enorm talentvolle en relaxte rijder en met Jan Hanson. In de WK 600 vaak met Gianluca Nannelli en Broc Parkes.

Beste motorfiets waar je op gereden hebt en waarom?

Alpha Technik BMW S1000RR 2010, model met lichte krukas. Super motor. Engste motor was de Honda NSR500 V-twin, in die tijd extreem kritisch en gemaakt om je pijn te doen.

Wat is je meest favoriete circuit waar je gereden hebt en waarom?

Phillip Island Australië en Portimão Portugal, beide met hoogteverschil en een aantal zeer snelle bochten. Brands Hatch in Engeland was ook heel speciaal.

Wat is het meeste vreemde, hilarische wat je hebt meegemaakt in de racerij?

Een levende slang vinden in de grindbak in Australië, paddock cross kampioenschap met het Suzuki team van Jarno Janssen

Wat is het mooiste wat je aan het racen hebt overgehouden?

Ik heb de wereld mogen zien, veel mensen kunnen ontmoeten en het gevoel kunnen ontdekken wat het is om ergens alles voor te willen geven.

Wat ben je gaan doen na je actieve wegrace carrière?

Ik ben gaan werken bij de KNMV en daar tot 2017 actief bondscoach geweest voor de wegrace afdeling.

Ben je nog op de een of andere manier betrokken bij de sport?

Ja, mijn zoon Loris is op dit moment zelf actief in de Junior wegrace en we willen volgend jaar deelnemen in de Northern talent Cup.

Welke huidige coureur heb je veel respect voor en waarom?

Jonathan Rea, keiharde werker, gedreven en totale focus op zijn doelstelling.

Wie zie je als het grootste (huidig actief) wegracetalent in Nederland en waarom?

Gevaarlijke vraag, talenten zijn er op verschillende vlakken. Wanneer we naar de GP’s kijken zijn Zonta van den Goorbergh en Collin Veijer de eerste in lijn voor een zitje in de Moto3. Aan de Superbike kant hebben we met Michael, Jeffrey en Scott drie coureurs die telkens top van het WK scoren.

Hoe kijk je met jouw ervaring aan tegen de huidige racerij, zowel nationaal als ook internationaal?

We hebben nationaal nu een redelijke basis staan, de junior groep wordt breder en de doorstroom komt op gang. We missen helaas een klasse in Nederland die valt tussen junior en de 600cc. Het ID- kampioenschap begint vanaf 600cc namelijk. Rijden op meer circuits dan alleen Assen zou ook helpen. Voor de talent programma’s kijken we met name naar de doorstroom richting IDM.

Internationaal lopen we achter op Spanje maar dat is geen schande, ook Duitsland en zelfs Italië loopt achter momenteel. Met 3 rijders in de top van het WK 300 en een wereldkampioen doe we het daar erg goed. Met Michael hebben we een vaste waarde in de top van het WK Superbike. Dat is gewoon goed voor een land met slechts 1 circuit en geen Nationaal kampioenschap in de lichte klasse.

In het ETC en de Red Bull Rookies hebben we rijders in de top 8, dit zijn de klassen van waar je richting GP’s kan komen. Met de nieuwe Northern Talent Cup hebben we een klasse die rijders kan opleiden om weer richting ETC en Red Bull rookies te komen. Die ladder staat.

Het IDM is tegenwoordig weer een waardevol kampioenschap met kwaliteit en commercie, we zijn als Nederland in alle klassen goed vertegenwoordigd.

Woensdag 06-01-2021: De Nederlandse wegracetopper van toen: Cees Doorakkers



Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App