De Nederlandse wegrace topper van toen: Gerard Rike

5681
Gerard Rike
Gerard Rike - DutchTT 1997 | foto© Henk Teerink

De Nederlandse wegracetopper van weleer, waar is hij gebleven, wat doet hij tegenwoordig en hoe kijkt hij tegen de huidige wegracesport aan. Wekelijks stellen we een Nederlandse wegrace topper van weleer aan jullie voor in de rubriek ‘De Nederlands wegracetopper van toen’ en we stellen hun allemaal een serie (dezelfde) vragen. Deze week: Gerard Rike.

Wie is Gerard Rike?







  • Naam: Gerard Rike
  • Bijnaam: Geer
  • Geboren op: 27-07-71
  • Woonplaats: Alphen(gld)
  • Partner: Petra Van der Linden
  • Start wegrace carrière: 1995
  • Actief geweest in: motorcross, bromfiets races, wegrace 125cc, 250cc en SSP600
    Dutch TT wildcard 125/250cc 96/97
  • Aantal titels: 1 (250 cc 1997)
  • Einde wegrace carrière: 1998
  • Huidige beroep: Zelfstandig ondernemer/eigenaar Zorgboerderij
  • Facebook:
  • Twitter:
  • Instagram:

Hoe ben je destijds in aanraking gekomen met de wegracesport?

Na 2 jaar actief te zijn geweest voor het Nederlandse raceteam met rijder Wilco Zeelenberg in de GP besloot ik te stoppen nadat Wilco bekend maakte de overstap te maken naar de viertakt klasse Thunderbikes. Op advies van mijn toenmalige chefmonteur  een oude 125 cc gekocht en mijn racelicentie gehaald.

Met welke coureur heb je mooiste gevechten gehad op de baan?

Met vele coureurs opmerkelijke en bijzonder gevechten gehad waaronder met, Peter den Heijer, Rodney Fee, Maurice Bolwerk, Jarno Janssen en Henk van de Lagemaat.

Beste motorfiets waar je op gereden hebt en waarom?

Honda RS 250, dat was mijn eerste nieuwe motorfiets die ik kreeg van mijn sponsor Johan Jong uit Zwaag. Dit was een enorme fijne motor met goed vermogen en karakter.

Wat is je meest favoriete circuit waar je gereden hebt en waarom?

Spa Francorchamps en Magny Cours.

Wat is het meeste vreemde, hilarische wat je hebt meegemaakt in de racerij?

In 95 reed ik in het ONK na een superstart bij de eerste vijf, het regende en iedereen wist dat Peter den Heijer een hele goede regenrijder was op zijn Yamaha. Ik kreeg op het pitbord door dat ik iets van 15 seconde voorlag op hem, dus geen stress dacht ik. Toen ik een keer achterom keek zag ik Peter aan komen en dacht oei dat wordt moeilijk om die achter me te houden.  De volgende keer dat ik achterom keek zag ik Peter met zijn vinger naar mij wijzen zo van ik pak je Rike…….  Met 200 km per uur in de regen dat vingertje zien vergeet ik echt nooit meer en inderdaad de laatste ronde passeerde hij me en moesten we er na de race hard om lachen. We hebben het er nu nog over als we elkaar zien hahaha.

Verder op de vangrail zitten na een val tijdens een EK 125 race met een jong krullenbolletje die een ronde ervoor was gevallen die krullebol bleek Valentino Rossi te zijn.

Ook vergeet ik nooit meer dat ik in 95 mijn start licentie moest halen en de laatste opdracht was een start met een race van twee ronden. Maar wie stonden daar aan de kant te kijken….Wilco Zeelenberg en Mar Schouten die me aan het opjutten waren dat ik wel die race moest winnen anders reed ik mooi voor paal. Dus achter aan startend met mijn 125cc met een gekregen pak en helm van Wilco tussen de superbikes en vele andere snelle motoren ging ik blind voor de winst wat resulteerde in een gesprek met race control want ik had toch onderweg wat dingen gedaan die niet konden. Na die twee ronden vertelde ik natuurlijk wel even dat ik een binkie was tegen de Zeel en Schouten, hahaha.

Wat is het mooiste wat je aan het racen hebt overgehouden?

Het mooiste is mijn vriendschap met diverse coureurs maar met name met mijn oude chef-monteur Mar schouten die me de fijne kneepjes van het vak geleerd heeft, een persoon waar ik enorm veel waardering en respect voor heb.

Wat ben je gaan doen na je actieve wegrace carrière?

Na mijn actieve race carrière ben ik na enkele jaren een team gaan runnen in samenwerking met VD Heyden motoren met o.a. Kervin Bos en Raymond Schouten als coureur.

Ben je nog op de een of andere manier betrokken bij de sport?

Op dit moment niet. In mijn vrije tijd restaureer ik oude (begin 1990) race motoren die ik volledig opnieuw opbouw. Gelukkig heb ik veel contacten overgehouden aan de racerij en kan ik de zeer exotische fabrieksonderdelen via via kopen. Mijn goede vriend Pieter Schmidt van PS Tuning helpt mij natuurlijk hier ook bij en samen rijden we dan ook nog gezellige Trackdays en kleine race events.

Welke huidige coureur heb je veel respect voor en waarom?

Natuurlijk Valentino Rossi en Marc Marquez die beiden echt alles maar dan ook alles doen om de beste te zijn.

Wie zie je als het grootste (huidig actief) wegracetalent in Nederland en waarom?

Ik heb zeer veel bewondering voor de families Van den Goorbergh en Veijer die vanuit een klein motorsport land buiten de grenzen hun zoon alle tools geven om succesvol te zijn en volledig gaan voor het hoogst haalbare.

Hoe kijk je met jouw ervaring aan tegen de huidige racerij, zowel nationaal als ook internationaal?

Als ik rondetijden bekijk van 10 jaar geleden en nu, dan is het heel droevig gesteld met het talent in Nederland. Volgens mij was er een coureur die naar 5 jaar niet gereden te hebben en als gast een keer meereed en vervolgens 2 keer op het podium kwam.
Ik kom af en toe nog weleens op een race en ik krijg dan altijd de indruk dat de pitbox aankleding en hospitality belangrijker zijn dan het racen zelf. Ik denk dan bij mijn eigen, verkoop die rotzooi en ga van dat geld trainen op verschillende banen waardoor je sneller wordt en probeer met een klein groepje goede mensen je talent verder te ontwikkelen in plaats van met je mooie overall in een GP-stoel te zitten zoals op tv.

Internationaal heb ik niet echt een mening over. Maar feit blijft dat in de zuidelijke landen de jonge jongens altijd weer de weg naar de top vinden.

Woensdag 02-06-2021: De Nederlandse wegracetopper van toen: Kervin Bos.

Vanwege het enorme succes van deze rubriek hebben we als Racesport.nl redactieteam besloten om ook na 1 maart door te gaan met ‘De Nederlandse wegracetopper van toen’. Wel zullen we vanaf maart de rubriek beperken tot 1 keer per week en deze alleen nog op woensdag publiceren zodat deze straks niet ondersneeuwen in de drukke raceweekenden.



Racesport.nl Supporter


Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?

Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter