De Nederlandse wegrace topper van toen: Joey Litjens

7623
joey-litjens
Joey Litjens - Dutch TT 2007 | foto© Henk Teerink

De Nederlandse wegracetopper van weleer, waar is hij gebleven, wat doet hij tegenwoordig en hoe kijkt hij tegen de huidige wegracesport aan. Wekelijks stellen we een Nederlandse wegrace topper van weleer aan jullie voor in de rubriek ‘De Nederlands wegracetopper van toen’ en we stellen hun allemaal een serie (dezelfde) vragen. Deze week: Joey Litjens.

Wie is Joey Litjens?

  • Naam: Joey Litjens
  • Bijnaam: Lither,Litjes, Ledgends, Joy. In ieder kampioenschap waar ik werkzaam ben of heb gereden kreeg ik zo’n beetje een nieuwe bijnaam. Dus heb er niet echt één.
  • Geboren op: 8 februari 1990
  • Woonplaats: Hasselt
  • Partner: Inge Dunnik
  • Start wegrace carrière: Pocketbikes jaar 1999, Kartba Zwolle. Dit was een kennismaking dag. Dat jaar reed ik 5 races omdat mijn broer (Emile) aan ONK 125cc races deelnam
  • Actief geweest in: Pocketbike 1999 – 2001, Aprilia 125 Cup 2002, ONK 125cc 2003-2005, IDM 125cc 2004-2005 en 2008, EK 125cc 2004-2005, GP 125cc 2006-2007, CEV 125cc 2008, EK Superstock 600 2009.
  • Aantal titels: twee (2)
  • Einde wegrace carrière: Hemelvaartsdag 21 mei 2009
  • Huidige beroep: Yamaha bLU cRU Benelux coördinator

 

Hoe ben je destijds in aanraking gekomen met de wegracesport?

We zaten op een vrijdag namiddag op de bank met de wekelijkse friet en mijn vader vroeg aan mijn broer Emile of hij wilde gaan racen. Ik reageerde zelf direct dat ik ook wel wilde racen. Emile begon in 1998 met racen in de ONK125cc. De eerste kennismaking startte voor mij al toen ik nog in de pampers zat. Toen waren mijn ouders geregeld in de GP Paddock te vinden.

Met welke coureur heb je mooiste gevechten gehad op de baan?

Hugo van den Berg. Waren harde gevechten om de eer. Dus snelheid was toen even niet belangrijk hahaha..

Beste motorfiets waar je op gereden hebt en waarom?

Seel 125cc!! Deze motor was zo op en top voorzien van high-end parts. Ook waren Jorg Seel en Jan Abbink altijd in de weer om mij en Jasper in 2008 een super pakket te geven om te strijden in de Spaanse en Duitse top.

Wat is je meest favoriete circuit waar je gereden hebt en waarom?

Philip Island! Vloeiend en bloedsnel!! Inhalen is daar best lastig vanwege onderling kleine verschillen in snelheid. Om dan ‘ff’ een inhaal actie door te drukken geeft wel een enorme kick!

Wat is het meeste vreemde, hilarische wat je hebt meegemaakt in de racerij?

Huurauto avontuur. En dat telkens 16 weekenden in één jaar, hahaha.

Wat is het mooiste wat je aan het racen hebt overgehouden?

Mijn coaching carrière.

Wat ben je gaan doen na je actieve wegrace carrière?

Ik heb altijd gezegd tijdens mijn carrière; als ik niet meer kan of wil racen, ga ik jongens coachen. Helaas kon ik niet meer racen en startte ik direct na het ongeluk in Hengelo met coaching. Dat was 2 maanden na mijn crash.

Ben je nog op de een of andere manier betrokken bij de sport?

Ja absoluut. Yamaha Revs MY heart. 😉

Joey Litjens (80) achter Marc Marquez (93) – Dutch TT 2008 | foto© Henk Teerink

Welke huidige coureur heb je veel respect voor en waarom?

Rick Dunnik. Hij stond eigenlijk altijd in de schaduw van andere talenten. Uiteraard heb ik Rick leren kennen via Inge. Maar Rick heeft nooit extra coaching of voorkeurbehandeling gekregen. Hij bleef hard werken en gaf nooit op, hij helpt mij en ik help hem. Zoals een broer! Daar waar vele coureurs van zijn leeftijd ondertussen iets anders doen, staat Rick (bijna) in de top van de IDM 600.

Wie zie je als het grootste (huidig actief) wegracetalent in Nederland en waarom?

Ik geloof meer in werk-ethiek dan talent. Talent brengt een rijder zeker veel plezier en kan leiden tot succes op Cup-niveau. Maar werk-ethiek brengt je tot GP of WK niveau. Bo Bendsneyder is voor mij op dit moment absoluut de meeste succesvolle Nederlandse GP coureur.

Hoe kijk je met jouw ervaring aan tegen de huidige racerij, zowel nationaal als ook internationaal?

Positief! We doen het goed als klein landje! Ik ben trots op de Nederlanders in de internationale motorsport!!

Woensdag 04-08-2021: De Nederlandse wegracetopper van toen: n.n.b. 

Vanwege het enorme succes van deze rubriek hebben we als Racesport.nl redactieteam besloten om ook na 1 maart door te gaan met ‘De Nederlandse wegracetopper van toen’. Wel zullen we vanaf maart de rubriek beperken tot 1 keer per week en deze alleen nog op woensdag publiceren zodat deze straks niet ondersneeuwen in de drukke raceweekenden.



Racesport.nl Supporter


Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?

Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter