De Nederlandse wegrace topper van toen: Kervin Bos

6351
kervin-bos
Kervin Bos | foto© Wouter ter Veld

De Nederlandse wegracetopper van weleer, waar is hij gebleven, wat doet hij tegenwoordig en hoe kijkt hij tegen de huidige wegracesport aan. Wekelijks stellen we een Nederlandse wegrace topper van weleer aan jullie voor in de rubriek ‘De Nederlands wegracetopper van toen’ en we stellen hun allemaal een serie (dezelfde) vragen. Deze week: Kervin Bos.

Wie is Kervin Bos?

  • Naam: Kervin Bos
  • Bijnaam: Bossie
  • Geboren op: 11-03-1987
  • Woonplaats: Zwolle
  • Partner: Vrijgezel
  • Start wegrace carrière: 2006
  • Actief geweest in:  ONK, IDM, British Supersport, WK Supersport, WK Superbike
  • Aantal titels: 2013 Dutch Supersport kampioen
  • Einde wegrace carrière: 2014, Race of Champions
  • Huidige beroep: Teammanager Ten Kate Racing Yamaha
  • Facebook: KervinBos
  • Twitter: KervinBos
  • Instagram: KervinBos

Hoe ben je destijds in aanraking gekomen met de wegracesport?

Als kleine jongen veel met brommertjes spelen en dan gaat het van kwaad tot erger.. Mijn vader was bevriend met Kees Kentrop die in bezit was van een motorzaak in Mijdrecht. Toen die tijd was het brommer/scooter racen enorm populair. Na éénmaal een keer gereden te hebben waren we uiteraard verkocht en werd de stap werd gezet richting de toenmalige Puch Maxi klasse. Dit ontwikkelde zich uiteindelijk tot een passie en way of life hetgeen uiteindelijk resulteerde in dat we in 2006 deelnamen in de ONK Supersport.

Met welke coureur heb je mooiste gevechten gehad op de baan?

Door de jaren heen maak je altijd fantastische momenten mee. De competitie was erg sterk in de Dutch Supersport en Dutch Superbike. Mooie momenten en op het allerscherpst van de snede knokte ik graag met Raymond Schouten of Arie Vos.

Beste motorfiets waar je op gereden hebt en waarom?

British Supersport deelnames met de Ten Kate Honda CBR600RR. Het rijden op een full-WK Supersport machine blijft altijd iets speciaals! De meest gekste motorfiets, dat was de MotoGP Suter MMX – BMW. Dit was een totaal onrijdbare motor die alleen maar wilde opstijgen.

Wat is je meest favoriete circuit waar je gereden hebt en waarom?

Spa! Het hoogteverschil, de snelheid en blinde bochten, absoluut een zeer speciaal circuit.

Wat is het meeste vreemde, hilarische wat je hebt meegemaakt in de racerij?

De mooiste avonturen en de levenservaring die je opbouwt. De “way of life” van het racen is iets speciaal, iets magisch een echte verslaving waar je moeilijk tot niet van kan afkicken! Vreemde en hilarische momenten komen al snel als we het hebben over huurauto’s of de avonden na het racen. 🙂

Wat is het mooiste wat je aan het racen hebt overgehouden?

De passie voor de sport en nog veel belangrijker de drive om iets te willen bereiken. Racen vormt je en ontwikkelt je op een harde manier, waar je later geweldig profijt van hebt.

Wat ben je gaan doen na je actieve wegrace carrière?

Ik heb het geluk dat ik van mijn hobby mijn werk heb kunnen maken, kortom ik ben alleen maar bezig met mijn hobby. Ik heb gewerkt als MotoGP commentator voor Eurosport, een geweldige ervaring die ik voor geen goud had willen missen. Sinds 2013 ben ik werkzaam bij de firma Ten Kate waar ik eerst actief was binnen Ten Kate Racing Products. Na mijn crash in 2014 ben ik mij volledig gaan richten op mijn passie/hobby/werk bij TKRP. Dit resulteerde uiteindelijk dat ik sinds eind 2017 Ronald Ten Kate heb mogen opvolgen als teammanager van het toenmalige RedBull Honda WorldSBK Team, een baan waar ik tot op de dag vandaag elke dag geniet van het werken binnen de racerij.

Ben je nog op de een of andere manier betrokken bij de sport?

Ja, ik ben sinds een aantal jaren teammanager van Ten Kate Racing – Yamaha, dit seizoen in het FIM World Supersport Championship.

Welke huidige coureur heb je veel respect voor en waarom?

Na enkele jaren drijft onze huidige coureur absoluut boven tot nummer 1, Dominique Aegerter. Dominique is een “back to earth guy” en zijn hele leven draait om racen waar hij ook echt alles voor laat. Hij leeft bijvoorbeeld twee maanden in Spanje voor zijn seizoen voorbereidingen, neemt in een bus een racefiets, MTB-fiets, crosser, Supermoto en een R6 mee en leeft dan letterlijk “the dream”. Heerlijk basic en fullfocus op zijn race seizoen.

Wie zie je als het grootste (huidig actief) wegracetalent in Nederland en waarom?

We hebben een aantal grote talenten, Michael van der Mark, Bo Bendsneyder, Zonta van den Goorbergh en natuurlijk Collin Veijer. Voor mij is Collin een absoluut vernieuwend persoon. Heerlijk onbevangen, geeft alles voor het racen en heeft een onderscheidend karakter.

 Hoe kijk je met jouw ervaring aan tegen de huidige racerij, zowel nationaal als ook internationaal?

De nationale, Nederlandse motorsport is altijd uitdagend geweest om echt door te breken. Door de huidige economische tijd is dit er absoluut niet makkelijker op geworden. Door de laatste jaren actief te zijn binnen TKR en het werken met verschillende coureurs merk je absoluut dat er meerdere wegen zijn naar de top. Het creëren van goede omstandigheden en timing van op het juiste moment op de juiste plaats zijn is cruciaal voor een doorbraak.
Als je als Nederlandse coureur echt wil doorbreken dan ben je genoodzaakt om alles op te geven in het proberen je zelf te ontplooien in een Spaanse of Italiaanse wegrace klasse. Dit is absoluut een uitdaging en een offer die je zelf moet maken. Maar als je echt iets graag wil, dan is er altijd een kans.

 Woensdag 07-06-2021: De Nederlandse wegracetopper van toen: Mar Schouten.

Vanwege het enorme succes van deze rubriek hebben we als Racesport.nl redactieteam besloten om ook na 1 maart door te gaan met ‘De Nederlandse wegracetopper van toen’. Wel zullen we vanaf maart de rubriek beperken tot 1 keer per week en deze alleen nog op woensdag publiceren zodat deze straks niet ondersneeuwen in de drukke raceweekenden.

Racesport.nl Supporter
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?

Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter