De Nederlandse wegrace topper van toen: Maarten Duyzers

6150
maarten-duyzers
Maarten Duyzers | foto© Henk Teerink

De Nederlandse wegracetopper van weleer, waar is hij gebleven, wat doet hij tegenwoordig en hoe kijkt hij tegen de huidige wegracesport aan. Wekelijks stellen we een Nederlandse wegrace topper van weleer aan jullie voor in de rubriek ‘De Nederlands wegracetopper van toen’ en we stellen hun allemaal een serie (dezelfde) vragen. Deze week: Maarten Duyzers.

Wie is: Maarten Duyzers







  • Naam: Maarten Duyzers
  • Bijnaam: Den Duyz
  • Geboren op: 05-02-1953
  • Woonplaats: Almkerk
  • Partner: Corien Pardoel
  • Start wegrace carrière: 1977
  • Actief geweest in: sportklasse, endurance, 350 cc klassse, 500 cc, Suzuki cup, en Stocksport
  • Aantal titels: geen
  • Einde wegrace carrière: gestopt na ongeval Eemshaven 1988
  • Huidige beroep: gepensioneerd
  • Facebook: Maarten Duyzers
  • Twitter:
  • Instagram: –

Hoe ben je destijds in aanraking gekomen met de wegracesport?

In mijn jeugd toen ik 9 jaar was zijn wij begonnen met crossen thuis op het weiland achter het huis, en dat is steeds verder uitgegroeid naar motoren voor op de weg, en in 1971 had ik de kans om op Zandvoort een keer een training van de NMB mee te mogen doen en dat beviel goed, alleen kon ik het niet financieel rond krijgen om te gaan racen; dat kwam pas in 1977.

Met welke coureur heb je mooiste gevechten gehad op de baan?

Henk van de Mark Assen 1987.

Beste motorfiets waar je op gereden hebt en waarom?

Honda 3 cilinder met Nico Bakker frame (die motor is toen naar Piet v.d. Wal gegaan maar waar hij nu is weet ik niet, misschien weet iemand dat die dit leest).

Wat is je meest favoriete circuit waar je gereden hebt en waarom?

Ik heb op heel veel circuits gereden maar de mooiste blijft nog altijd Assen omdat het een mooie lay-out heeft, en technisch een moeilijke baan is, wat voor de rijder uitdagend is om snelle tijden te rijden.

Wat is het meeste vreemde, hilarische wat je hebt meegemaakt in de racerij?

We moesten voor een Grand Prix naar Jerez; vooraf gingen we eerst nog naar het circuit Croix  en Ternois voor nog wat training en testwerk. Daar was het weer zo slecht geworden dat we eerder richting Jerez vertrokken en Boet van Dulmen was daar ook. Die vertrok een paar uur eerder als wij, en Boet stond toen ook al bekend dat hij met vrachtwagen ook snel was. Wij kwamen iets later als hij aan; later sprak ik hem in de Bank in Jerez en hij vroeg hoe de reis verlopen was omdat hij zag dat wij daar ook snel waren. Ik vertelde hem dat wij maar een uur of 4 hadden geslapen onderweg; toen ik zijn gezicht zag sprak dat boekdelen. Hij dacht hoe kan dat, en vertelde toen dat hij om de 700 km moest tanken. Ik vertelde hem dat wij niet hoefden te tanken; ik kon 4000 km rijden op een tank. Hij zei, dan zit daar het verschil; ik heb hem nooit verteld dat wij toch niet geslapen hadden, hij ook niet.

Wat is het mooiste wat je aan het racen hebt overgehouden?

De ervaring van het racen en het respect voor elkaar; naast de baan is iedereen gelijk.

Wat ben je gaan doen na je actieve wegrace carrière?

Uitvoerder wegmarkering.

Ben je nog op de een of andere manier betrokken bij de sport?

Ben zelf niet meer actief in de motorsport, maar heb veel contact met mijn zoon Robin die nog steeds actief is als vering specialist en data man.

Welke huidige coureur heb je veel respect voor en waarom?

Dat is toch wel Marc Marquez, zijn talent en inzet door altijd tot het uiterste te gaan in elke wedstrijd en training.

Wie zie je als het grootste (huidig actief) wegracetalent in Nederland en waarom?

Glen van Straalen doet het momenteel heel goed in het WorldSSP waar hij dit jaar voor de eerste keer meedeed in Catalunya en in de eerste wedstrijd gelijk 10e werd, en de tweede race 9e werd op een droge baan met een achterstand van slechts 9 seconden op de winnaar aan het einde van de wedstrijd. Ik denk dat hij nog heel ver kan komen met de juiste begeleiding.

Hoe kijk je met jouw ervaring aan tegen de huidige racerij, zowel nationaal als ook internationaal?

Nationaal gaat het momenteel niet zo goed in Nederland, wat daar precies de oorzaak van is weet ik ook niet zo. Internationaal is het wel heel goed, de motoren zijn per klassen meer gelijkwaardig aan elkaar; ook de banden zijn voor iedereen hetzelfde; dat was in mijn tijd wel anders. Fabrieksrijders hadden snellere motoren en konden over betere banden beschikken dan privé rijders.

Woensdag 13-10-2021: De Nederlandse wegracetopper van toen: nnb

Suggesties?
Heeft u een suggestie over een ‘wegracetopper van toen’ welke volgens u perfect zou passen in deze categorie (Voormalig Nederlands kampioen, Grand Prix – of WorldSBK coureur of deelnemer aan de bv. de Dutch TT). Laat het ons weten via [email protected] In deze mail graag de naam van de coureur en de contactgegevens waar en hoe we deze ‘wegracetopper van toen’ kunnen bereiken.



Racesport.nl Supporter


Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?

Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter