De Nederlandse wegrace topper van toen: Marcel Ankoné

8661
Marcel Ankoné
Marcel Ankoné - Assen | foto© Henk Teerink

De Nederlandse wegracetopper van weleer, waar is hij gebleven, wat doet hij tegenwoordig en hoe kijkt hij tegen de huidige wegracesport aan. In de rustige wintermaanden zonder races stellen we wekelijks een Nederlandse wegrace topper van weleer aan jullie voor in de rubriek ‘De Nederlands wegracetopper van toen’ en we stellen hun allemaal een serie (dezelfde) vragen. Deze week: Marcel Ankoné.

Wie is Marcel Ankoné?







  • Naam: Marcel Ankoné
  • Bijnaam:
  • Geboren op: 22 september 1948
  • Woonplaats: Oldenzaal
  • Partner: Truus
  • Start wegrace carrière: 1970
  • Actief geweest in: 50cc, 125, 250, 350, 500 en 750cc
  • Aantal titels: 2 (1 x 350cc 1 x 750cc)
  • Einde wegrace carrière: 1977
  • Huidige beroep: Gepensioneerd
  • Facebook: Marcel Ankoné
  • Twitter:
  • Instagram:

Hoe ben je destijds in aanraking gekomen met de wegracesport?

Kwam er al vroeg mee in aanraking door de internationale wegraces in Tubbergen. Toen ik begon met motorrijden kwam ook Twentenaar Theo Bult opzetten en hij inspireerde mij om ook te beginnen, en met hulp van mijn broer is dat gelukt.

Met welke coureur heb je mooiste gevechten gehad op de baan?

Nationaal met Wil Hartog en vele internationaal en denk dan aan o.a. Jack Findlay.

Beste motorfiets waar je op gereden hebt en waarom?

Dat was toch op de Suzuki RG 500 in 1976.  De motor zat qua niveau in het startveld van de Grand Prix zodat je voorin goed kon mee komen.

Wat is je meest favoriete circuit waar je gereden hebt en waarom?

Hield van snelle circuits. Spa Francorchamps paste daarin goed en bracht ook mijn beste Grand resultaat. Maar ook Mugello.

Wat is het meeste vreemde, hilarische wat je hebt meegemaakt in de racerij?

Veel anekdotes vooral uit de pionierstijd in het Continental circus. En een circus was het. Na de laatste GP in Madrid van 1973 vroeg Jan de Vries of ik niet met hen mee wilde naar de laatste internationale wedstrijd in Spanje in Jerez. Hij zegde toe dat ik dan ook op de van Veen Kreidler kon meedoen. Dat leek me wel een apart, hoewel ik er natuurlijk geen postuur voor had. We zijn samen op pad gegaan en uiteindelijk reed ik daar in de klasse tot 750cc met de Yamsel en met de 50cc van Veen Kreidler. De 750cc klassen won ik van Palomo en Korhonen en op de 50cc werd ik vierde achter Jan, Nieto en Grau. Wat een omschakeling!

Wat is het mooiste wat je aan het racen hebt overgehouden?

Veel mooie herinneringen die ik koester. Sinds de Centennial in 1998 heb ik t/m 2018 veel plezier gehad in het Classic Demo circuit met zo’n 5 a 6 evenementen per jaar.

Wat ben je gaan doen na je actieve wegrace carrière?

Kwam in dienst bij Suzuki importeur Nimag, eerst bij de tweewielers en later bij de aftersales auto’s.

Ben je nog op de één of andere manier betrokken bij de sport?

Tot 2018 de Classic Demo ritten gereden, daarna niet meer maar kom er zeker weer kijken als het weer kan.

Welke huidige coureur heb je veel respect voor en waarom?

Ook vele, maar door de duur van zijn carrière is Rossi voorlopig nog de grootste. Het is ook grillig momenteel. Afgelopen jaar dacht ik dat Quartararo het kampioenschap naar zijn hand kon zetten en dan zie je dat er bij iedereen ook problemen van welke aard dan ook op het pad kunnen komen. Vandaar ook het respect voor Rossi vanwege de duur van de carrière op dat niveau.

Wie zie je als het grootste (huidig actief) wegracetalent in Nederland en waarom?

Zoals bijna in elke sport is dit helemaal veranderd in vergelijking met mijn tijd. Ik begon met wegrace toen ik 22 jaar was. Denk dat je nu al op je 12e jaar moet beginnen. En dan helpt het natuurlijk dat je de nodige hulp krijgt op elk gebied. Ben wel eens gaan kijken bij de NSF 100 Cup van Molenaar en was verbaasd hoeveel talent of er in principe wel is.
De resultaten zijn er dan ook best wel. Denk aan Jeffrey Buis en natuurlijk ook Bo Bendsneyder. Michael van der Mark zit al lange tijd aan de wereldtop.
Of iemand zover komt hangt ook sterk af van de nodige begeleiding en als je een vader hebt als oud coureur, zoals bij Zonta van den Goorberg dan kan dat wel helpen.

Hoe kijk je met jouw ervaring aan tegen de huidige racerij, zowel nationaal als ook internationaal?

Volg alle grote wedstrijden op TV maar mis wel wat er op nationaal gebied gebeurt. Alles is nu veel professioneler georganiseerd en op dat gebied is het ook wel moeilijker geworden om door te stoten. Nationaal is er van publiek toch duidelijk minder interesse als ik kijk naar de bezoekersaantallen. Dit in vergelijking met mijn tijd, waar je toch bijna elke week stukken in de krant had en er grote aantallen bezoekers bij gewone nationale wedstrijden aanwezig waren.

Woensdag 31-03-2021: De Nederlandse wegracetopper van toen: Theo Bult.

Vanwege het enorme succes van deze rubriek hebben we als Racesport.nl redactieteam besloten om ook na 1 maart door te gaan met ‘De Nederlandse wegracetopper van toen’ . Wel zullen we vanaf maart de rubriek beperken tot 1 keer per week en deze alleen nog op woensdag publiceren zodat deze straks niet ondersneeuwen in de drukke raceweekenden.



Racesport.nl Supporter


Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?

Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter