De Nederlandse wegrace topper van toen: Peter Schalken

5209
peter-schalken
Peter Schalken | foto© Tiny Kolsters

De Nederlandse wegracetopper van weleer, waar is hij gebleven, wat doet hij tegenwoordig en hoe kijkt hij tegen de huidige wegracesport aan. Wekelijks stellen we een Nederlandse wegrace topper van weleer aan jullie voor in de rubriek ‘De Nederlands wegracetopper van toen’ en we stellen hun allemaal een serie (dezelfde) vragen. Deze week: Peter Schalken.

Wie is Peter Schalken?

Naam: Peter Schalken
Bijnaam: The Bulldog
Geboren op: 09-12-1983
Woonplaats: Dussen
Partner: Getrouwd met Wendy
Start wegrace carrière: 2000
Actief geweest in: Yamaha TZR cup/Aprilia cup/ONK125/ Juniorstock/Supersport 600/ ONK en EK Superbike
Aantal titels: –
Einde wegrace carrière: 2016
Huidige beroep: Bedrijfsleider DVC online
Facebook: peter Schalken racing
Instagram: peter schalken

Hoe ben je destijds in aanraking gekomen met de wegracesport?

Mijn vader is altijd motorsport liefhebber geweest maar zelf had ik er niet zo heel veel mee toen ik klein was. Toen Rob Kiewiet uit Dussen een wedstrijd had ben ik met mijn vader gaan kijken en toen sloeg de vonk pas over en was ik verkocht. Door hulp van mijn toenmalige werkgever een start kunnen maken een seizoen later.

Met welke coureur heb je mooiste gevechten gehad op de baan?

In de 17 seizoenen heb ik uiteraard veel gevechten gehad maar vaak kwam ik Allard Kerkhoven en Bas Winkel tegen en heb hier zeker mooie gevechten mee gehad.

Beste motorfiets waar je op gereden hebt en waarom?

Zonder twijfel was de 2016 Yamaha R1M de beste motorfiets, helaas kon ik door een blessure niet het hele seizoen rijden. De motor liep zo goed en paste uitstekend bij mijn rijstijl.

Wat is je meest favoriete circuit waar je gereden hebt en waarom?

Cartagena in Spanje blijft het gaafste circuit. Een baan die heel divers is met blinde bochten en hoogte verschillen. Veel circuits hebben mooie punten maar op Cartagena is het elke ronde genieten.

Wat is het meeste vreemde, hilarische wat je hebt meegemaakt in de racerij?

In 2001 in de Aprilia Cup was ik in gevecht voor de overwinning met Allard Kerkhoven en Ferry Stoffer in Eemshaven. Tegen het einde van de race komen we met elkaar in aanraking en crashen alle 3. Eén van de motors raakte de airfence en die vloog omhoog, ik schoof er precies onder door en belande in de sloot met de motor bovenop mij. Het was een stilstaande sloot en stonk gigantisch, bij het ophalen van onze motoren mocht ik niet mee in de bezemwagen maar moest achterop gaan staan i.v.m. de stank.

Wat is het mooiste wat je aan het racen hebt overgehouden?

Het is echte een gigantische ervaring geweest wat ik voor geen goud had willen missen. Zoveel mooie herinneringen, maar vooral het team wat we de laatste jaren gehad hebben en de contacten die overgebleven zijn.

Wat ben je gaan doen na je actieve wegrace carrière?

Allereerst ben ik getrouwd een jaar later en genoten van mijn gezin want door de racerij was ik veel tijd afwezig en druk. Uiteraard ben ik wel de racerij blijven volgen en heb ik mijn motorrijbewijs gehaald zodat ik toch af en toe ook op de weg kan rijden.

Ben je nog op de een of andere manier betrokken bij de sport?

Sinds 2 jaar ben ik met mijn jongste zoon Mika (8) bezig met minibiken. Wat begon met een keer voor de lol bij race kids werd steeds vaker en ondertussen zijn we dit seizoen gestart bij de Junioren A bij de KNMV. Het is ook leuk om te zien dat ik toch weer oud medecoureurs tegenkom die ook met hun zoontje aan het racen zijn.

Welke huidige coureur heb je veel respect voor en waarom?

Ik ben altijd al groot fan geweest van Rossi en zelf ook altijd met nummer 46 gereden en Mika nu ook. Maar eigenlijk heb ik zeker respect voor alle rijders in de GP klassen want er wordt hard gereden door allemaal. Je moet er alles voor over hebben om dat niveau te kunnen rijden en keihard werken om fit en gefocust te zijn.

Wie zie je als het grootste (huidig actief) wegracetalent in Nederland en waarom?

Is altijd moeilijk om te zeggen maar nu ik zelf weer betrokken ben in het junior racing zie ik veel snelle jongens die echt talent hebben maar met alleen talent kom je er helaas niet in de racerij. De jongens vooraan in de NSF100 klasse bijvoorbeeld zijn echt wel talenten en hebben zeker een toekomst. Ook wat de academy van Bo Bendsneyder doet geeft hier mogelijkheden aan. Maar vooral de jongens die nu al internationaal rijden bewijzen dat ze daar horen. Namen noemen is moeilijk want wil niemand tekortdoen.

Hoe kijk je met jouw ervaring aan tegen de huidige racerij, zowel nationaal als ook internationaal?

Op nationaal niveau is het niet meer als vroeger. Het hoge niveau van het ONK van jaren geleden is nu echt minder. Ook mis je nationaal een moto3 en Moto2 klasse om een goede doorstroming te krijgen voor de jeugd. Internationaal is het niveau echt hoog in zowel het WSBK als de MotoGP. Voor de toekomst hoop ik dat de doorstroming wat makkelijker gaat worden van de kleine naar de grote circuits en van nationaal naar internationaal.

Woensdag 06-07-2021: De Nederlandse wegracetopper van toen: n.n.b. 

Vanwege het enorme succes van deze rubriek hebben we als Racesport.nl redactieteam besloten om ook na 1 maart door te gaan met ‘De Nederlandse wegracetopper van toen’. Wel zullen we vanaf maart de rubriek beperken tot 1 keer per week en deze alleen nog op woensdag publiceren zodat deze straks niet ondersneeuwen in de drukke raceweekenden.

Racesport.nl Supporter
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?

Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter