De Nederlandse wegrace topper van toen: Theo Bult

theo-bult
Theo Bult | foto© Henk Teerink

De Nederlandse wegracetopper van weleer, waar is hij gebleven, wat doet hij tegenwoordig en hoe kijkt hij tegen de huidige wegracesport aan. Wekelijks stellen we een Nederlandse wegrace topper van weleer aan jullie voor in de rubriek ‘De Nederlands wegracetopper van toen’ en we stellen hun allemaal een serie (dezelfde) vragen. Deze week: Theo Bult.

Wie is Theo Bult?

  • Naam: Theo Bult
  • Bijnaam:
  • Geboren op: 30-03-1945
  • Woonplaats: Lonneker
  • Partner: Maria
  • Start wegrace carrière: 1968
  • Actief geweest in: 250-350cc
  • Aantal titels: 4x Ned. kampioen
  • Einde wegrace carrière: na val in de wegraces te Vessem eind 1971.
  • Huidige beroep: Pensionado
  • Facebook: Theo Bult

Hoe ben je destijds in aanraking gekomen met de wegracesport?

Ik was de jongste in het gezin met 5 broers en 4 zussen, vooral mijn vader en broers waren motorfiets minded. Jaarlijks hoogtepunt was ongetwijfeld het bezoeken van de motorraces in Tubbergen, met als vaste kijkplek voor ons de Es en de hairpin in Fleringen!
Mijn favorieten toen waren mannen zoals Robin Fitton, Ernst Hiller, Frank Perris, Gunter Beer en de Ned. toppers Jan Huberts en Cees van Dongen. Hier is, denk ik, de basis gelegd van mijn  enthousiasme voor de racerij.

Met welke coureur heb je mooiste gevechten gehad op de baan?

In Nederland vooral met Leo Commu, Rob Bron en Wil Hartog. Tijdens de internationale races en de GP’s waren dat er vele zoals: Charles Mortimer, Dieter Braun, Jarno Saarinen, Janos Drapal, Paul Smart en Billie Nelson.

Beste motorfiets waar je op gereden hebt en waarom?

Enorm genoten in de beginjaren van mijn zelf geprepareerde Hill-Ducati, sturen als een mes en ging nooit stuk, bijna altijd de eerste 4-takt tegen de Japanse tweetakt twins!
Ik denk dat deze Duc ervoor gezorgd heeft dat ik later gekozen werd in het Motorpaleis Riemersma Team. Natuurlijk waren de TD2 en TR2 Yamaha’s en de Yamsel’s ook fijne fietsen.

Wat is je meest favoriete circuit waar je gereden hebt en waarom?

Zelf had ik wel voorkeur voor echte stratencircuits, in Nederland vooral Tubbergen, Hengelo(G), Oldebroek, de Olofraces en de Luttenbergring. Helaas is Hengelo(G) de enige die nog races op dat niveau organiseert. Knap om te zien hoe de Hamove er ieder jaar weer in slaagt deze baan t.a.v. de veiligheid voor de rijders, te verbeteren.
Internationaal voelde ik me goed thuis op de oude Sachsenring en Brno, maar dat lag vooral ook aan de sfeer en het enthousiasme van de vele toeschouwers. Grootste uitdaging als rijder was wel de Nordschleife van de Nürburgring, het circuit waarop ik mijn allereerste GP reed. Als voorbereiding ben ik destijds samen met Leo Commu, op een standaard Yamaha, en ik met mijn Norton Commando naar de Eiffel gereden om het circuit een aantal dagen te verkennen!

Wat is het meeste vreemde, hilarische wat je hebt meegemaakt in de racerij?

Mijn carburateur werd weggeblazen bij de start van de 250 nat. race in Tubbergen 1969 op mijn Hill-Ducati, deze hing aan de gaskabel naast de motor. Oorzaak was een zelf gedraaid kunststof tussenstuk tussen cilinder en carburateur, terwijl ik nog in de “amazone zit” op de motor zat heb ik de carburateur er weer opgeschoven! Resultaat, een 3e plaats achter winnaar Henk Tappel.

Wat is het mooiste wat je aan het racen hebt overgehouden?

Met name vele mooie herinneringen en vele vriendschappen. Ik begon ooit met racen omdat ik mijzelf afvroeg: “kan ik dat ook?”. Terug kijkend daarop is dat een duidelijke “JA”.

Wat ben je gaan doen na je actieve wegrace carrière?

Altijd blijven werken op de Universiteit Twente en ben blijven motorrijden als hobby, nog een aantal jaren enduro’s gereden op mijn ex-Henri Zijdemans Jawa die ik nog steeds heb en koester. Hiermee o.a. de laatste tweedaagse kampioensrit in Limburg in 1973 nog gereden.
Daarnaast 10 jaar lid geweest van de Centrale Sport Commissie van de KNMV met o.a. Ben Majoor en Jaap Timmer en in die hoedanigheid ook meerdere GP’s bezocht als lid van de Int. Jury.

Ben je nog op de een of andere manier betrokken bij de sport?

Na diverse starts in de Historic-TT, op de donderdagavond tijdens de TT-week, en als deelnemer aan de Centennial in 1998 kwam zoon Axel met het idee om een replica van mijn Yamsel uit 1971 te bouwen. Hiermee sta ik een aantal keren per jaar aan de start bij een classic race, weer hetzelfde gevoel en het gemoedelijke sfeertje van vroeger! Later m.b.v. Michel du Maine nog een originele TR2 Yamaha opgebouwd zodat nu vader en zoon met elkaar kunnen racen, geweldig toch!

Welke huidige coureur heb je veel respect voor en waarom?

Helaas is hij al overleden maar voor mij was dat Joey Dunlop, niet alleen als coureur maar bovenal als bescheiden mens en zelfsleutelaar. Op zijn 48e in 2000 met zijn SP-1 nog de TT op Man winnen! En dan zijn jaarlijkse transporten op eigen houtje met een bus volgestouwd met hulpgoederen naar o.a. Roemenië en Albanië, een geweldige vent.

Wie zie je als het grootste (huidig actief) wegracetalent in Nederland en waarom?

Met stip Michael van der Mark, hele goede opbouw van zijn carrière en er komt nog veel meer moois in de toekomst, ook zeer benieuwd hoe Bo Bendsneyder het dit jaar gaat doen, nieuw team nieuwe kansen. Ik wens ze beiden veel succes.

Hoe kijk je met jouw ervaring aan tegen de huidige racerij, zowel nationaal als ook internationaal?

Internationaal is het niveau buitenaards, het zijn topatleten op raketten met twee wielen!
Ongekende snelheden, met onderlinge tijdsverschillen van helemaal niks. Om op dit niveau te geraken heb je een lange aanloop nodig die ongetwijfeld erg jong via de pocket bikes zal moeten beginnen.
Zelf een aantal jaren van nabij meegemaakt hoe mijn zoon Axel met zijn 600 Honda aan de Supercup 600 klasse deelnam en gezien hoe moeilijk dit al is en versteld gestaan, hoe hard er werd gereden en hoeveel geld het kost. Dan lag het vroeger toch een stuk dichter binnen handbereik met een standaard productie Yamaha in de GP’s!

Woensdag 07-04-2021: De Nederlandse wegracetopper van toen: Henk van Kessel.

Vanwege het enorme succes van deze rubriek hebben we als Racesport.nl redactieteam besloten om ook na 1 maart door te gaan met ‘De Nederlandse wegracetopper van toen’ . Wel zullen we vanaf maart de rubriek beperken tot 1 keer per week en deze alleen nog op woensdag publiceren zodat deze straks niet ondersneeuwen in de drukke raceweekenden.

Racesport.nl Supporter
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?

Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter