De nieuwe BMW S 1000 R combineert de sterke punten van de superbike BMW S 1000 RR met de compromisloze dynamiek van een Roadster. Innovatieve technologie en nieuwe uitrustingen zorgen voor nog verder verbeterde rijeigenschappen en meer veiligheid. Het nieuwe design is dynamischer en geeft de S 1000 R een opvallend, dynamisch en eigen karakter.

Op cruciale punten zoals de motor en het frame is hij direct afgeleid van de S 1000 RR. De dynamische Roadster biedt dezelfde innovatieve technologie. De nauwe verwantschap aan de ‘RR’ is bovendien vanuit iedere hoek zichtbaar. De nieuwe S 1000 R is nog meer teruggebracht tot de essentie en biedt een ongekend dynamische gasrespons. Het volledig op acceleratie gerichte piekvermogen van 121 kW (165 pk) zorgt er samen met het ongeëvenaard lage gewicht van 199 kg (DIN), ABS Pro, Dynamic Traction Control (DTC), full-LED verlichting en nog veel meer standaarduitrusting voor dat de nieuwe S 1000 R wederom de maatstaf is in het dynamische Roadster-segment.

Nieuw ontwikkelde, 5 kg lichtere aandrijving gebaseerd op de S 1000 RR
De viercilinder lijnmotor is gebaseerd op die van de S 1000 RR en levert een vermogen van 121 kW (165 pk) bij 11.000 t/min. Het maximum koppel van 114 Nm is beschikbaar bij 9.250 t/min. Het koppel is over een breder toerenbereik uitgesmeerd, nog ‘voller’ en dankzij een bijzonder lineaire curve ook nog harmonieuzer. Om zowel het geluid, het brandstofverbruik als het toerental tijdens het rijden te beperken, in het bijzonder op kruissnelheid op buitenwegen, zijn de 4e, 5e en 6e versnelling langer gemaakt. De zelfversterkende anti-hop-koppeling werkt nog vloeiender en bovendien is de S 1000 R voor het eerst optioneel uitgerust met een motorkoppelregelsysteem (MSR). Het motorkoppelregelsysteem voorkomt dankzij elektronische aansturing dat het achterwiel gaat slippen bij abrupt gasgeven of terugschakelen.

Volledig nieuw en lichter frame
Net als de gehele motorfiets onderging ook het frame een aanzienlijke gewichtsbesparing. Het frame en de swingarm zijn gebaseerd op de S 1000 RR en aanzienlijk lichter geconstrueerd dan bij het voorgaande model. Tegelijkertijd heeft de motor in het zogenaamde Flex Frame nog meer een ondersteunende functie dan voorheen. Het nieuwe frame biedt dankzij zijn zeer smalle design nog meer voordelen. Zo is de motorfiets aanzienlijk smaller ter hoogte van de knieën van de berijder, wat zorgt voor een meer ontspannen zithouding en meer bewegingsvrijheid

Standaard uitrusting
De nieuwe S 1000 R is standaard uitgerust met Dynamic Traction Control (DTC),  ABS Pro met hellingshoekoptimalisatie en de drie rijmodi Rain, Road en Dynamic. Optioneel is Rijmodi Pro leverbaar, met de volledig instelbare Dynamic Pro modus die bijzonder veel instellingsmogelijkheden biedt. Rijmodi Pro biedt ook de Engine Brake functie, evenals het motorkoppelregelsysteem (MSR) en Wheelie Control. Tot slot zorgt Dynamic Brake Control (DBC), eveneens onderdeel van Rijmodi Pro, voor extra ondersteuning van de berijder bij een noodstop. Tevens beschikt de S 1000 R over Engine Brake en Power Wheelie en een nieuwe LED-koplamp met krachtige LED-lichtunits.

Nieuw, nog dynamischer design in een aantrekkelijke basiskleur en twee exclusieve stijlvarianten
De nieuwe S 1000 R neemt veel kenmerken over van de S 1000 RR, maar legt duidelijk de nadruk op zijn karakter als dynamische Roadster. Nog meer dan voorheen zorgt het naar voren gerichte design met zijn nieuwe elementen voor een opvallende en dynamische visuele impact. Ook het kleurconcept benadrukt de sportieve, dynamische uitstraling van de nieuwe S 1000 R. Behalve de solid basiskleur Racing red zijn er speciale kleurcombinaties als onderdeel van het optionele Stijlvariant Sport en het M pakket.

De BMW S 1000 R wordt beschikbaar in Nederland vanaf € 17.180,-.

Voor meer info: www.bmw-motorrad.nl



Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App