De nieuwe BMW S 1000 XR – nog lichter, nog sneller en nog veelzijdiger

600
bmw-s-1000-xr
De nieuwe BMW S 1000 XR | foto© BMW Motorrad

De nieuwe BMW S 1000 XR staat sinds 25 april 2020 in de showroom bij de BMW Motorrad dealer.

De nieuwe versie van de best verkochte Adventure Sport-motorfiets is nu nog lichter en wendbaarder, en bereikt een ongekende combinatie van prestaties op lange afstand en sportiviteit. Met een volledig nieuw ontwikkeld motorblok en ophanging en een DIN leeggewicht van 226 kg – 10 kg minder dan zijn voorganger, opent de S 1000 XR een geheel nieuwe dimensie in het Adventure Sport-segment.







De S 1000 XR bevordert het sportief toeren-segment op zijn eigen, onderscheidende nieuwe manier en laat niets te wensen over – niet in het minst omdat hij de volgende standaardfuncties aan boord heeft: Dynamic ESA, rijmodi Pro, ABS Pro & DTC, Hill Start Control Pro, een perfect leesbaar 6,5 inch TFT-scherm compleet met Connectivity en volledige LED-verlichting.

De nieuwe BMW S 1000 XR beschikt over een nieuw ontwikkeld motorblok die 5 kg minder weegt en is gebaseerd op de BMW S 1000 RR, met aangepaste overbrengingsverhoudingen, een verder verhoogd vermogen in het middenbereik en motorkoppelregeling (MSR).

De nieuw ontwikkelde viercilinder lijnmotor is gebaseerd op het S 1000 RR motorblok en levert een vermogen van 121 kW (165 pk) bij 11.000 tpm. Het maximale koppel van 114 Nm is beschikbaar bij 9.250 tpm. Op basis van een bijzonder lineaire koppelcurve was het mogelijk om het motortoerentalbereik nog iets breder, fulsiever en harmonischer te maken met het oog op verbeterde rijeigenschappen. De 4e, 5e en 6e versnelling hebben nu langere overbrengingsverhoudingen om het geluid, het brandstofverbruik en het motortoerental te verminderen. Naast een soepelere en zelfversterkende anti-hopping-koppeling, beschikt de nieuwe S 1000 XR voor het eerst ook over een motorblokkoppelregeling (MSR). De MSR, die elektronisch wordt bestuurd, voorkomt dat het achterwiel grip verliest als gevolg van abrupt gas geven of terugschakelen.Volledig nieuwe, lichtere vering en Dynamic ESA / Dynamic ESA Pro.
Net als de motorfiets in zijn geheel, is de vering aanzienlijk afgeslankt. Het frame en de swingarm zijn nu 2,1 kg lichter; tegelijkertijd heeft het motorblok een veel sterkere dragende functie dan voorheen. De nieuwe dubbelzijdige swingarm vermindert het onafgeveerde gewicht met 1,6 kg en biedt een bijzonder gevoelige respons dankzij directe koppeling.

De BMW S 1000 XR is al standaard uitgerust met de nieuwste generatie BMW Motorrad Dynamic ESA (Electronic Suspension Adjustment). Dankzij de nieuwste kleptechnologie biedt de veelzijdige Adventure Sport-motorfiets een bijzonder dynamische rijervaring met een hoog rijcomfort. Dynamic ESA Pro is als optie verkrijgbaar met twee dempingsmodi (Road, Dynamic) en automatische lastcompensatie. Voor het eerst in de geschiedenis van de S 1000 XR ondersteunt de dynamische remassistent DBC (Dynamic Brake Control) de berijder ook tijdens remmanoeuvres.

De nieuwe S 1000 XR onderstreept zijn sterke karakter met dynamische verhoudingen, terwijl de ontwerpstijl zijn unieke gebeeldhouwde oppervlakken blijft gebruiken. Oplossingen uit het touring- en GS-segment worden gecombineerd met sportieve elementen om de motorfiets een krachtige uitstraling te geven in termen van zijn algehele uiterlijk, wat het brede scala aan mogelijke toepassingen weerspiegelt.

De nieuwe S 1000 XR weerspiegelt ook zijn onmiskenbare karakter in twee verschillende kleurenschema’s: de verfijnde basisafwerking in Ice Grey en de zeer dynamische afwerking in Racing Red / White Aluminium, verkrijgbaar tegen meerprijs.

De nieuwe S 1000 XR is verkrijgbaar vanaf €20.550,- en sinds 25 april 2020 te bewonderen bij de BMW Motorrad dealer.

Voor meer info: www.bmw-motorrad.nl

 



Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App