De Sachsenring in 2019 gewoon weer op de MotoGP kalender?

108
sachsenring
Het Sachsenring CIrcuit | foto© Nico Schneider

De Pramac Motorrad Grand Prix Deutschland werd afgelopen weekend verreden op het bekende Sachsenring circuit, volgens eerdere berichten voor de laatste keer. Als het echter aan Dorna, de meerderheid van de coureurs en de vele trouwe bezoekers van het evenement ligt dan is dat zeker niet het geval en maakt het Sachsenring circuit ook komend seizoen gewoon weer deel uit van de MotoGP kalender.

Het was het afgelopen weekend in het paddock, op de tribunes en op de opnieuw overvolle campings rondom het Sachsenring circuit een veelbesproken onderwerp; de toekomst van de Sachsenring op de MotoGP kalender.







Wat is er aan de hand en hoe zit de vork in de steel?
Dorna heeft als organisator van het MotoGP wereldkampioenschap een overeenkomst met het ADAC in München tot aan het seizoen 2021 voor het organiseren van de Duitse ronde van het MotoGP wereldkampioenschap. De ADAC heeft vervolgens weer een overeenkomst met Sachsenring Rennstrecken-Management GmbH (SRM) voor de uitvoering en exploitatie.

Best wel een bijzonder constructie aangezien Dorna in de meeste gevallen een overeenkomst sluit voor het organiseren van de Grand Prix met betrokken partij zelf (in Nederland b.v. met het TT Circuit Assen).

Begin deze maand kwam de ADAC naar buiten met het verhaal dat er problemen waren met het Sachsenring Rennstrecken-Management, dat men het contract voor het organiseren van de Duitse Grand Prix per eind mei 2018 verbroken had en dat de Duitse Grand Prix vanaf het seizoen 2019 niet meer op de Sachsenring verreden ging worden.

Een vreemde situatie natuurlijk, de ADAC die een overeenkomst heeft met Dorna, Dorna die ervan uit gaat dat de Duitse Grand Prix de komende jaren gewoon op de Sachsenring verreden wordt, terwijl de ADAC en SRM rollebollend met elkaar over straat gaan en hun onderlinge contract verbreken.

Zoals zo vaak draait het in deze kwestie natuurlijk ook weer om geld en een verdeling van de winst of het verlies. In 2017 trok de Duitse Grand Prix namelijk veel minder toeschouwers dan de voorgaande jaren. Laat de ADAC in 2016 nu net het contract verlengd hebben met Dorna, een nieuw vijfjarig contract waarin de Spaanse rechtenhouder een flinke jaarlijkse prijsverhoging had doorgevoerd. (niet officieel: een jaarlijkse verhoging van 1 miljoen euro – maakte men in het verleden € 3 miljoen over op een Spaanse bankrekening, vanaf 2017 zou dit een bedrag van € 4 miljoen zijn).

De 2017 editie van de Duitse Grand Prix werd dan ook afgesloten met een flink verlies. De problemen ontstonden vervolgens over de verdeling van in dit geval het verlies. Het machtige ADAC zou vervolgens een bankgarantie van de SRM hebben geëist, een bankgarantie die door de SRM niet afgegeven kon worden vanwege de op dat moment bestaande financiële situatie. Het gevolg is bekend, een beëindiging van het onderlinge contract en een zoektocht naar een nieuw Duits circuit voor het organiseren van de Motorrad Grand Prix Deutschland.

Dat dit niet bij iedereen in goede aarde viel werd afgelopen weekend al snel duidelijk tijdens de 2018 editie van de Motorrad Grand Prix Deutschland. Zo liet Dorna CEO Carmelo Ezpelta meteen van zich horen, werd er uitgebreid over gesproken met de coureurs tijdens de gebruikelijk meeting van de Safety commision en vonden er diverse gesprekken plaats tussen Dorna, vertegenwoordigers van het circuit en lokale bestuurders die er vanzelfsprekend ook belang bij hebben dat het evenement de komende jaren in de regio georganiseerd blijft worden. Opvallend hierbij was wel dat de ADAC-sportdirecteur Hermann Tomczyk dit weekend ontbrak en een vakantie prefereerde boven een bezoek aan het evenement.

Inmiddels is wel duidelijk geworden dat al deze gesprekken een dusdanig positief beeld hebben opgeleverd dat het zo goed als zeker is dat ook de komende jaren het evenement op de Sachsenring zal blijven. Dorna wil het, de coureurs willen het, het regionale bedrijfsleven wil het, het Sachsenring circuit wil het alleen zal er financieel gezien de nodige zekerheid moeten komen.

Een eerste stap in de goede richting daarbij is dat afgelopen weekend in totaal 193.355 toeschouwers naar de Sachsenring kwamen (vrijdag 32.657 – zaterdag 71.456 – zondag 89.242). Dat zijn er aanzienlijk meer dan in 2017 maar nog steeds behoorlijk minder dan in het verleden. Of het voldoende is om dit jaar het verlies van 2017 te kunnen compenseren is nog maar de vraag, maar volgens ingewijden zou er in ieder geval niet opnieuw sprake zijn van verlies.

De komende periode zullen diverse partijen de hoofden bij elkaar steken en proberen een oplossing te vinden voor de ontstane impasse. Als het aan Dorna ligt kom die oplossing er zo snel als mogelijk zodat de Sachsenring binnenkort gewoon als Grand Prix vermeld kan worden op de eerste voorlopige kalender voor 2019.

Of het bestaande contract met de ADAC dan nog zal bestaan is nog maar de vraag, het zou zo maar eens kunnen dat in dit geval Dorna de volgende partij is die een bestaand contract gaat verbreken en dat de ADAC in 2019 geen partij meer is wat betreft de organisatie van de Motorrad Grand Prix Deutschland. Het zou ons in ieder geval niet verbazen…………

 

Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl WebApp via: pwa.racesport.nl

 

Handige links Pramac Motorrad Grand Prix Deutschland:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag