HomeWorldSBKWorldSBKDe WorldSBK-transfergeruchten in Misano – Deel 1: Ducati en Yamaha

De WorldSBK-transfergeruchten in Misano – Deel 1: Ducati en Yamaha

tt-assen-2025


De aankondiging dat Toprak Razgatlioglu na dit seizoen BMW Motorrad en het FIM Superbike World Championship gaat verlaten en in 2026 de overstap maakt naar de MotoGP, zorgt voor veel opschudding in de WorldSBK-paddock. Afgelopen weekend, tijdens de Pirelli Emilia-Romagna Round, gonsde het dan ook van de geruchten en zagen we veel coureurs en hun persoonlijke managers druk in de weer. Hieronder een aantal geruchten, te beginnen met Ducati en Yamaha.

Ducati

Ducati besloot onlangs het contract met Nicolo Bulega te verlengen. Nadat deze deal rond was, kreeg Alvaro Bautista te horen dat er voor hem na dit seizoen geen plaats meer is binnen Aruba.it Racing-Ducati. Ducati kan of wil volgens Bautista niet voldoen aan de door hem gestelde eisen. Met andere woorden: vraag en aanbod kwamen niet overeen.

De grote vraag is nu natuurlijk wie vanaf 2026 de nieuwe teamgenoot van Bulega wordt. Een antwoord op die vraag is er nog niet, maar het is wel duidelijk dat dit een jonge, talentvolle coureur zal zijn. Dit kan een huidige WorldSBK- of WorldSSP-coureur zijn, maar binnen Ducati worden ook een aantal Moto2-coureurs gevolgd die mogelijk in aanmerking komen voor een plek binnen het team.

De reden dat Ducati kiest voor een jonge en talentvolle coureur is vergelijkbaar met de situatie een jaar geleden in de MotoGP-klasse. Bulega heeft met zijn contractverlenging namelijk een aanzienlijk beter contract weten af te dwingen, waardoor er minder budget is voor de tweede coureur binnen het team. Met deze wetenschap kunnen we nu al stellen dat de keuze niet zal vallen op een huidige Ducati MotoGP-coureur.

Binnen de huidige Ducati WorldSBK-familie werden Danilo Petrucci, Andrea Iannone en Yari Montella tot voor kort nog als mogelijke kandidaten genoemd. Na het weekend in Misano lijkt het echter zo goed als uitgesloten dat Petrucci of Iannone nog in aanmerking komen. Montella daarentegen zou een mogelijkheid kunnen zijn, maar de Italiaan bewees zich afgelopen weekend in Misano niet echt een goede dienst voor het oog van een flink aantal Ducati-kopstukken.

Voor Petrucci – maar ook voor Montella – lijkt dit geen probleem. Beiden hebben het momenteel goed naar hun zin bij Barni Spark Racing en een contractverlenging bij hun huidige werkgever lijkt dan ook voor de hand te liggen en aanstaande. Anders is dat voor Iannone. De flamboyante Italiaan heeft het momenteel duidelijk niet naar zijn zin bij Team Pata GoEleven. Iannone was, is en blijft duidelijk in wat hij wil: een winnende machine en een goed salaris. De kans dat dit gaat gebeuren is op dit moment echter erg klein. En als die mogelijkheid zich niet voordoet, dan is het volgens Iannone ook duidelijk: einde carrière als actief wegracecoureur en tijd voor andere, zinvolle zaken in het leven.

Yamaha

Bij Pata Maxus Yamaha is Andrea Locatelli zeker van een zitje voor 2026. Locatelli’s huidige teamgenoot Jonathan Rea zal na dit seizoen zo goed als zeker het team verlaten. Voor zijn plek worden meerdere namen genoemd. Zo viel de naam van Stefano Manzi afgelopen weekend veelvuldig. De huidige WorldSSP-coureur zal in 2026 sowieso binnen de Yamaha-familie de overstap maken naar de WorldSBK-categorie, maar of dat bij Pata Maxus Yamaha of GYTR GRT Yamaha zal zijn, is nog niet bekend. Een belangrijke stem in de keuze is weggelegd voor titelsponsor Pata; het is namelijk algemeen bekend dat Manzi wordt gezien als oogappel van Pata-snacks eigenaar Remo Gobbi.

Naast Manzi vielen ook regelmatig de namen van Jack Miller en Miguel Oliveira. Nadat Yamaha Toprak Razgatlioglu contracteerde voor de MotoGP en vanaf 2026 onderbrengt bij Prima Pramac Yamaha MotoGP, zal een van de twee huidige coureurs plaats moeten maken. Miller heeft een na dit seizoen aflopend Yamaha MotoGP-contract, terwijl Oliveira nog een contract tot eind 2026 heeft. In het contract van de Portugees schijnt echter een clausule te zijn opgenomen waarmee Yamaha het contract vroegtijdig kan beëindigen als Oliveira dit seizoen de minst presterende Yamaha MotoGP-coureur is.

Op dit moment lijken de kansen op de komst van een van de twee Yamaha MotoGP-coureurs echter niet groot. Voor Miller lijkt de kans op een langer verblijf in de koningsklasse het meest voor de hand te liggen. Daarnaast zou de Australiër twee zeer lucratief WorldSBK-aanbiedingen van Honda en BMW op zak hebben. Ook lijkt een overstap van Oliveira naar WorldSBK erg onwaarschijnlijk. Mocht er voor de Portugees na dit seizoen geen plaats meer zijn in de MotoGP, dan zal hij naar verwachting zijn helm aan de wilgen hangen en zich gaan richten op het afmaken van zijn tandartsopleiding.

Dan zijn er nog de twee huidige GYTR GRT Yamaha-coureurs: Remy Gardner en Dominique Aegerter. Gardner lijkt verzekerd van een langer verblijf; Aegerter daarentegen zal zo goed als zeker op zoek moeten naar een nieuwe werkgever, aangezien Yamaha op dit moment niet van plan is zijn na dit seizoen aflopende contract te verlengen.

Can Öncü leek tot voor kort ook een van de kandidaten om binnen de Yamaha-familie de overstap naar de WorldSBK-categorie te maken. De huidige Yamaha WorldSSP-coureur zal echter na dit seizoen het op productiemachines gebaseerde wereldkampioenschap verlaten en de overstap maken naar de Moto2-klasse van het MotoGP-wereldkampioenschap. Een officiële bevestiging is er nog niet, maar een huzarenstukje van Kenan Sofuoglu lijkt ervoor te gaan zorgen dat er in 2026 drie van zijn protegés actief zullen zijn binnen het MotoGP-wereldkampioenschap. Deniz Öncü is daar al actief (Red Bull KTM Ajo Moto2), Razgatlioglu is onlangs bevestigd voor 2026 bij Prima Pramac Yamaha MotoGP en Deniz Öncü lijkt zo goed als zeker te zijn meegenomen in deze deal om in 2026 uit te komen voor BLU CRU Pramac Yamaha Moto2.

Geruchten

Zoals al vermeld, betreft het voorlopig allemaal nog geruchten – geruchten die ook de komende weken nog wel zullen blijven circuleren. Zowel Ducati als Yamaha gaven in Misano namelijk meerdere keren aan niet overhaast te werk te zullen gaan en pas tijdens de zomerstop van de MotoGP spijkers met koppen te verwachten te zullen slaan.

Binnenkort deel 2: Honda, BMW en bimota by Kawasaki



↓Tijdschema en volledige uitslagen Pirelli Emilia-Romagna Round↓



06 – WorldSBK Misano 2025
09:00 - 09:25
R3 BLU CRU World Cup
Vrije training
09:40 - 10:20
WorldSSP
Vrije training
10:35 - 11:20
WorldSBK
Eerste vrije training
11:35 - 12:00
WorldSSP300
Vrije training
13:15 - 13:40
R3 BLU CRU World Cup
Superpole
13:55 - 14:35
WorldSSP
Superpole
15:00 - 15:45
WorldSBK
Tweede vrije training
16:00 - 16:25
WorldSSP300
Superpole


tt-2025-728-90



Handige links Pirelli Emilia-Romagna Round:

Volledige tijdschema en uitslagen
Waar te volgen op TV
NIEUW | MotoGP- en WorldSBK ticketshop
Fotoverslag



Volg het laatste Racesport.nl nieuws ook via social media:

 



   Vrijwillige bijdrage Racesport.nl  

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer: NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



 

 

Gerelateerde berichten
Gerelateerd

Winkelwagen0
Er zijn nog geen producten aanwezig