In tegenstelling tot veel MotoGP coureurs lopen de contracten van een groot deel van de WorldSBK coureurs na dit seizoen wel af. Wie rijdt waar in 2020, wie wordt waar genoemd en wie moeten vrezen voor hun plaats voor komend seizoen. Onderstaand een opsomming van de verhalen die er momenteel de ronde doen in het op productiemachines gebaseerde wereldkampioenschap.

Natuurlijk zijn de Nederlandse ogen het meest gericht op landgenoot Michael van der Mark. Ondanks dat de Rotterdammer de afgelopen weken veelvuldig in verband werd gebracht met een overstap naar het Kawasaki Racing Team WorldSBK – om de nieuwe teamgenoot te worden van Jonathan Rea – is dat op dit moment niet aan de orde. Hoewel er nog geen officiële aankondiging is geweest is het zo goed als zeker dat de Rotterdammer in 2020 zijn huidige team trouw zal blijven en opnieuw in de kleuren van het Pata Yamaha WorldSBK Team aan de start zal verschijnen.

Anders is dit voor Van der Mark’s huidige teamgenoot Alex Lowes, de Brit heeft een aan het van dit seizoen aflopend contract met een optie op komend seizoen welke op 30 juli aanstaande afloopt. Het is op dit moment nog maar de vraag of er van deze optie gebruik zal worden gemaakt en het contract zal worden verlengd. Welke andere coureur eventueel voor deze positie in aanmerking zal komen is niet bekend, wel is bekend dat Yamaha plannen heeft om zowel Randy Krummenacher als ook Federico Cariscasulo vanuit de World Supersport klasse over te laten komen.

Nadat Marco Melandri vorige week bekend maakte aan het einde van het seizoen zijn helm aan de wilgen te zullen hangen – dit tot grote verrassing van zowel Yamaha als ook voor zijn GRT Yamaha Team – beide partijen waren namelijk vooraf niet door Melandri op de hoogte gebracht en werden verrast door de door Melandri zelf belegde persconferentie en zijn mededeling om te stoppen – heeft GRT Yamaha voor komend seizoen sowieso één plaats, maar misschien ook wel twee plaatsen beschikbaar voor 2020. Sandro Cortese leek onlangs nog te moeten vrezen voor zijn plaats binnen het team, de afgelopen week lijken zijn kansen echter weer gestegen te zijn om nog een jaar langer deel uit te mogen maken van het team. De kans dat Cariscasulo terugkeert bij zijn voormalige werkgever is groot, maar of dit alleen of samen met Krummenacher zal zijn is dus nog niet helemaal duidelijk.

Dan is er natuurlijk het Nederlandse Ten Kate Racing Yamaha. Zeker is dat Loris Baz ook in 2020 voor het Nederlandse team uit zal komen. De plannen zijn echter wel om voor 2020 een tweede coureur aan te trekken. Aan belangstelling hiervoor heeft het in Nieuwleusen gevestigde team niet te klagen. Zo hebben zich al diverse topcoureurs gemeld bij Ten Kate Racing Yamaha teammanager Kervin Bos. Namen als die van Krummenacher, Eugene Laverty, Xavi Forés worden hierbij veelvuldig genoemd, maar zal het de oplettende bezoeker tijdens de World Superbike evenementen ook opgevallen zijn dat Kenan Sofuoglu de afgelopen paar raceweekenden regelmatig te vinden is in de Ten Kate Racing Yamaha pitbox, en dat was niet alleen voor een kop koffie maar meer om opties te creëren voor komend seizoen voor zijn protegé Razgatlioglu.

Razgatlioglu onderzoekt op dit moment namelijk diverse mogelijkheden nu het er alle schijn van heeft dat hij in 2020 niet de nieuwe teamgenoot gaat worden van Rea binnen het Kawasaki Racing WorldSBK Team. Was dit aanvankelijk wel de bedoeling, de plannen bij Kawasaki lijken onlangs gewijzigd te zijn. Het in Spanje gevestigde WorldSBK team kiest – of vrijwillig of onder druk van de Spaanse sponsor Motocard – zo goed als zeker voor een Spaanse coureur als tweede rijder. De belangrijkste gegadigde hiervoor is op dit moment de dit seizoen nog in de MotoGP klasse acterende Tito Rabat.

Dat dit een beetje tegen het zere been is van de jonge talentvolle Turkse coureur moge duidelijk zijn. Razgatlioglu heeft echter aangegeven dat hij in 2020 bij voorkeur uit wil komen voor een officieel door een fabriek ondersteund team. Dit signaal is ook bij Honda binnengekomen, en Razgatlioglu heeft inmiddels dan ook een aanbod van de grootste Japanse motorenfabrikant op zak. Naast Honda bestaat er ook nog een kans bij Yamaha (de plaats van Lowes) en ook bij BMW is de positie van de tweede coureur naast Tom Sykes nog niet zeker al blijft Markus Reiterberger zeker een belangrijke kandidaat voor deze positie gezien zijn relatie met BMW. Ondanks dat Ten Kate op dit moment zeker nog geen officieel Yamaha fabrieksteam is maar zoals men dat bij Yamaha noemt als een Official Yamaha Supported Team te boek staat lijkt Razgatlioglu niet onwelwillend te staan tegenover een deal met Ten Kate Racing Yamaha al is ook zijn huidige Kawasaki Puccetti Racing teambaas Manuel Puccetti er veel aan gelegen om zijn protegé nog een jaar langer aan boord te houden.

Het dit seizoen zwaar tegenvallende Moriwaki Althea Honda Team is er veel aangelegen om in 2020 wel goed voor de dag te komen. Men lijkt nu dan toch eindelijk met een nieuwe machine te gaan komen voor 2020, maar wat voor machine en wanneer deze daadwerkelijk beschikbaar zal zijn is vooralsnog een grote vraag. Daarnaast zal geen enkele topcoureur vertrouwen hebben in de huidige teamstructuur waardoor het geen makkelijke opgave zal zijn om een topcoureur over te halen en te kiezen voor een Honda machine. Maar aan de andere kant moge het ook duidelijk zijn, wil HRC echt en kan men de coureurs een garantie geven dan kan dat snel veranderen. Of men daarnaast op zoek moet naar één of twee coureurs is ook nog de vraag. In eerste instantie was het de bedoeling dat Leon Camier ook in 2020 het team trouw zou blijven, maar nu de Brit zo lang geblesseerd is en hij nog niet in het bezit is voor een contract voor 2020 is dit nog onzeker. Wel is duidelijk dat naast Razgatlioglu ook Alvaro Bautista hoog op het verlanglijstje staat van de Japanse Honda bazen. De Spanjaard is al enige tijd in gesprek hierover, maar wat hiervan de laatste stand van zaken is blijft vooralsnog voor eenieder in de WorldSBK paddock gissen. Duidelijk is wel dat Bautista en zijn management nog steeds Ducati in het ongewisse laten wat betreft een verlenging van het contract.

Bautista heeft zijn contract met zijn huidige werkgever weliswaar nog niet verlengd, Davies daarentegen heeft nog een doorlopend contract tot eind volgend seizoen bij Aruba.it Racing Ducati.

Kortom, de komende tijd zal er, ondanks de lange zomerstop, nog het nodige nieuws komen uit de WorldSBK paddock maar zoals altijd is het ook dit seizoen weer een groot schaak – en kat en muis spel. Zoals zo vaak geldt hier ook……zodra er één schaap over de dam is dan volgen er meerdere. Veel zal echter afhangen van het tweede zitje bij Kawasaki Racing WorldSBK en het Pata Yamaha WorldSBK Team.

Komt Tito Rabat over vanuit de MotoGP klasse en wordt hij de nieuwe teamgenoot van Rea, dan zal Razgatlioglu de belangrijkste pion zijn in het schaakspel en kan Lowes nog wel eens moeten vrezen voor zijn plaats bij Yamaha. Zodra hier meer duidelijk over is dan zal de rest in rap tempo volgen…………

De huidige stand van zaken voor 2020:

  • Kawasaki Racing Team WorldSBK: Jonathan Rea – nnb
  • Aruba.it Racing Ducati: Chaz Davies – nnb
  • BMW Motorrad Motorsport: Tom Sykes – nnb
  • Pata Yamaha WorldSBK Team – Michael van der Mark – nnb
  • GRT Yamaha WorldSBK – nnb – nnb
  • Ten Kate Racing Yamaha: Loris Baz – nnb
  • Moriwaki Althea Honda Team: nnb – nnb
  • Go Eleven Ducati:  nnb

 

Handige links Geico US Round:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag

Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App